זו הייתה השנה שהייתה במניות ההיי-טק בבורסה

מדד טק עילית רשם בשנה האחרונה עלייה של 5.8% - נתון הנמוך בכחצי מהעליות במדדים המובילים בתל אביב ● וגם: המניה של איזו חברת היי-טק רשמה את העלייה הכי גדולה? ואיזו את הירידה הכי בולטת?

שנה בורסאית-טכנולוגית.

תשפ"ד, שתסתיים מחר (ד'), עמדה בסימן של עליות במדדים המובילים בבורסה, למרות המלחמה. מדד התל טק עילית, שמזוהה עם ענף ההיי-טק, לא יוצא דופן – הוא רשם בשנה האחרונה עלייה של 5.8%. עם זאת, מדובר בעלייה נמוכה בכחצי מהעליות בשני המדדים המובילים של הבורסה בתל אביב – ת"א 125, שגדל ב-12.2%, ות"א 35, שעלה ב-13.8% (כל הנתונים בכתבה מתייחסים לתקופה שבין 1 באוקטובר 2023 ל-30 בספטמבר 2024).

העלייה במדדים, כולל בתל טק עילית, משקפת את היציבות היחסית של הכלכלה המקומית, והעליות בשוק המניות מהוות הישג מרשים בסביבה של האטה כלכלית, גירעון גבוה, קפיצת היחס בין החוב הציבורי לתוצר וכמובן – התעצמות והתמשכות המלחמה בחזיתות השונות, מעל ומעבר לכל הערכה שהייתה בתחילת הדרך.

חלק גדול מהעליות בשוק המניות המקומי נרשמו בשלושת החודשים האחרונים, אחרי שהמשקיעים "התרגלו", ולו במידת מה, למציאות הביטחונית והתרשמו מהביצועים הסבירים של המשק, כולל נתוני הצריכה הפרטית, שוק העבודה ועוד. זאת ועוד, אינדיקטורים מובילים, כמו המדד המשולב למצב המשק של בנק ישראל, מדד מנהלי הרכש וסקר המגמות בעסקים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, לא מאותתים, לעת עתה, על התמתנות בפעילות הכלכלית – וגם זה מהווה תמריץ לשוק המניות של תל אביב.

בהיבט המקרו, מצב המשק הנוכחי ממריץ את המשקיעים, ובהיבט המיקרו, דו"חות החברות הציבוריות שנסחרות בבורסה בתל אביב היו טובים למדי. חברות הטכנולוגיה וה-IT בולטות בכך, ולצידן הבנקים, חברות האנרגיה וחלק מחברות הנדל"ן. כולן ידעו, בסך הכול, איך להתמודד עם הסביבה המאתגרת.

"צריך לקחת את העליות בעירבון מוגבל"

רונן מנחם, כלכלן השווקים של בנק מזרחי טפחות, מציע לראות את העליות בבורסת תל אביב בצורה קצת אחרת – אל מול מה שקורה בארצות הברית. "בשנה האחרונה עלה מדד ת"א 125 בכ-12%, בעוד שבאותה התקופה, מדד S&P 500 של ניו יורק זינק ב-34.4%", אמר. בנוסף, בעוד שמדד הת"א טק עילית גדל בתקופה המדוברת ב-5.8%, הקומפוזיט, שהוא המדד של חברות הטכנולוגיה הגדולות שנסחרות בנסדא"ק, זינק בכ-37%. "כאשר מוסיפים פיחות של כ-2% בשער השקל אל מול הדולר, הפער לטובת ארצות הברית גדל, ומצטרף לפער הגדול שנפתח בשעה שעברה", אמר מנחם. "כך שעל אף שהבורסה בתל אביב עולה, העלייה שלה קטנה יותר מהשווקים מעבר לים, ואת הנתון הזה יש גם לקחת בחשבון. לכן, צריך לקחת את עליות שוק המניות בארץ השנה בעירבון מוגבל".

רונן מנחם, כלכלן השווקים של בנק מזרחי טפחות.

רונן מנחם, כלכלן השווקים של בנק מזרחי טפחות. צילום: יח"צ

"בנסיבות של מלחמה מתמשכת ובעיות כלכליות של הוצאות ציבוריות גדולות ועוד, הביצועים בשוק המניות של תל אביב הם בכל זאת הישג", הוסיף. "בסופו של יום, השוק גם מגיב לאירועים וגם מנסה לצפות אותם. תרחיש אפשרי של הסדר ביטחוני-מדיני, מצומצם או רחב (מתווה סעודיה), יוכל להוליך לעליות של ממש, והן אף ילוו בתיסוף חד של השקל".

הדעה הרווחת היא שיש לעליות, או לירידות, בנאסד"ק ובכלל בשווקי המניות בעולם השפעה על הבורסה בתל אביב, הן בעקיפין והן דרך המניות הדואליות (שנסחרות הן בתל אביב והן בבורסה אחרת בעולם, למשל צ'ק פוינט או נייס). היחס שבין הזינוק במדד הקומפוזיט לעלייה המתונה במדד הת"א טק עילית השנה מראה שזה נכון, אם כי לא לגמרי.

מה עשו מניות חברות הטק הבולטות בתל אביב?

לסיום, בחנו מה עשו השנה המניות של שמונה חברות היי-טק בולטות שנסחרות בתל אביב (ושתיים מהן דואליות). החברה שרשמה את העלייה הגבוהה ביותר היא צ'ק פוינט, ששער המניה שלה זינק במהלך השנה ב-44.5%. עוד בצד החיובי: אמת מחשוב עם עלייה של 7.4% ו-וואן עם גידול של 7.3%. החברה שרשמה את הירידה הגדולה ביותר היא בזק, עם קיטון של 22% בשער המניה שלה. עוד חברות שראו השנה את הצבע האדום: מלם תים עם ירידה של 9%, מטריקס עם קיטון של 6.9%, חילן, ששער המניה שלה ירד ב-2.5%, ונייס, שהציגה ירידה של 0.8%.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים