סוף הפרשה: ג'וליאן אסאנג' יודה באשמה – ולא יוסגר לארה"ב

מייסד וויקיליקס עזב את בריטניה בדרך לשטח אמריקני באוקיינוס השקט, שם הוא יודה בעבירה על חוק הריגול של ארה"ב, ואח"כ יהיה אזרח חופשי באוסטרליה ● בכך מסתיים מאבק מהמרתקים והממושכים בהיסטוריה של האינטרנט

בדרך להיות חופשי. ג'וליאן אסאנג'.

מייסד וויקיליקס, ג'וליאן אסאנג', שוחרר אמש (ב') מהכלא הבריטי וצפוי להגיע לשטח אמריקני באוקיינוס השקט, שם הוא יודה הלילה (שעון ישראל) בפני בית משפט בעבירה על חוק הריגול האמריקני. לאחר מכן הוא יטוס לאוסטרליה ויחיה שם כאזרח חופשי. כל זה הוא חלק מעסקה שאסאנג' הגיע אליה עם ארצות הברית, בתיווך ממשלת אוסטרליה.

המהלך מסיים קרב משפטי בן 12 שנים בין ארצות הברית למייסד וויקיליקס. הממסד בוושינגטון האשים אותו בעבירה על החוק האמריקני, לאחר שבשנים 2010-2011 הוא פרסם בוויקיליקס מאות מסמכים מסווגים של הממשל והצבא האמריקניים. את המסמכים סיפקה לו צ'לסי מנינג, שהייתה אנליסטית בצבא ארצות הברית. על פי האמריקנים, בפרסום המסמכים הוא סיכן חיים של מקורות שלהם.

הפגנה למען שחרורו של ג'וליאן אסאנג'.

הפגנה למען שחרורו של ג'וליאן אסאנג'. צילום: ShutterStock

יש לציין שאסאנג' היה מבוקש גם בשבדיה – בגין האשמות על תקיפה מינית, שאותן הוא הכחיש, בטענה שמדובר בקמפיין נגדו. עם זאת, הוא סירב להגיע לשטוקהולם לחקירה. במקום זאת, הוא הגיע ב-2012 לשגרירות אקוודור בלונדון וביקש שם מקלט מדיני – שניתן לו. ארצות הברית ביקשה מהשלטונות הבריטיים את הסגרתו, וכתוצאה מכך הוא שהה בשגרירות שבע שנים, עד שלאקוודורים נמאס והוא הוסגר לידי הבריטים. במאי 2019 הוא נכנס לכלא בריטי, שעתה, בעקבות העסקה, הוא השתחרר ממנו.

אסאנג' יוגדר כאזרח חופשי רק לאחר שיעמוד מחר בפני רשות שיפוטית אמריקנית באחד השטחים שלה באוקיינוס השקט – סאפיאן, שמהווה אחד מאיי מריאנה הצפוניים – והתביעה האמריקנית תעתור להשית עליו את תקופת המאסר שאותה הוא ממילא ריצה.

יותר מחמש שנים בתא של 2X3 מטרים

בהודעה מטעם וויקיליקס נמסר כי "ג'וליאן אסאנג' חופשי. הוא עזב את הכלא הבריטי בעל רמת האבטחה הגבוהה בלמארש בבוקר ה-24 ביוני, לאחר ששהה שם 1,901 ימים".

על פי הארגון, "אחרי יותר מחמש שנים בכלא בשטח של 2X3, כשהוא מבודד 23 שעות ביממה, הוא יתאחד בקרוב עם רעייתו, סטלה אסאנג', ולידיהם, שהכירו את אביהם רק מאחורי סורג ובריח". רעייתו פרסמה ב-X וידיאו ובו בעלה נראה במכונית ולאחר מכן עולה על מטוס. היא צירפה לכך את הכיתוב: "ג'וליאן חופשי! מילים לא יכולות לבטא את התודה הרבה שלי אליכם – כן, אליכם, שעבדתם במשך שנים על גבי שנים על מנת שזה יתגשם. תודה לכם. תודה לכם. תודה לכם".

12 שנים של מאבק

אסאנג' נלחם לאורך השנים נגד הסגרתו, והצטרפו אליו למאבק פעילים למען זכויות אדם וחופש הביטוי. ארגוני זכויות אדם כגון אמנסטי אינטרנשיונל קראו לשלטונות בבריטניה שלא להיעתר לבקשת ההסגרה, והביעו חשש כי אסאנג' עובר התעללות ולא מטופל כראוי בכלא הבריטי, עקב התנאים הקשים שם. בחודשים האחרונים התנהל משא ומתן לשחרורו של אסאנג' לאוסטרליה, כאשר לדברי נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, היוזמת שלהם הייתה הממשלה בקנברה.

השחרור של אסאנג' התקבל בברכה דווקא בקרב מנהיגים באמריקה הלטינית, בהם הנשיאים של קולומביה ומקסיקו והנשיא לשעבר של אקוודור.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים