שנת ה-AI, או: האם כופים עלינו את הבינה המלאכותית?

ה-AI, שמחוללת מהפכה בתעשיית התוכנה, משפיעה במידה ניכרת גם על תחום החומרה ● צבי קצבורג מסתכל על ההתפתחויות בעולם זה בתשפ"ד ומביט בחשש אל עבר עידן הבינה המלאכותית הכללית

AI PC.

אם נכין רשימה של "המונחים הבולטים הקשורים להיי-טק בתשפ"ד" ונוריד ממנה את המילים "מלחמה", "משבר כלכלי" וכמובן "סייבר" – המונח שיעמוד בראשה הוא "בינה מלאכותית". היא, ובפרט הבינה המלאכותית היוצרת (GenAI), ה-תחום ה-מדובר של השנים האחרונות, וזה קיבל בוסט בשנה האחרונה. לא מן הנמנע שבהמשך של אותה רשימה יופיעו שמות של חברות ומוצרים שקשורים לזה: OpenAI, אנבידיה, ChatGPT ועוד, לאו דווקא בסדר הזה.

בתוך התחום הענק הזה יש את מחשבי הבינה המלאכותית, שמכונים AI PC (או, בגרסה שמיקרוסופט רוצה, Copilot+ PC). דו"ח שפרסמה באחרונה חברת מחקר השווקים קאנאליס טוען שנתח השוק של המחשבים האלה בקרב כלל המחשבים הניידים שיושקו בשנה הקרובה, עד ספטמבר 2025 – יגדל מאוד. בחברה מציינים שנתח השוק שלהם יגיע ליותר מ-30%, ואף יתקרב ל-40%. זה ממש לא מפתיע, ומי שקצת מבין בתחום לא צריך מחקר כדי לספר שאיפשהו בסביבות 2028, ואולי אפילו לפני, הנתון יחצה את קו ה-90%.

זה לא שיש למישהו ברירה, נכון? אינטל, AMD וקוואלקום דוחפות לשוק מעבדי בינה מלאכותית כבר בערך חצי שנה, וכבר יש דיווחים על תחילת הסבב השני של הקרב הזה – כלומר, דור חדש של מעבדי Snapdragon X, שיגיעו לשוק בעוד חודשים ספורים.

האם אנחנו באמת צריכים מעבדי בינה מלאכותית?

הו! זאת שאלה טובה, אבל אף אחד לא שואל אותנו אותה. אף אחד גם לא מציע, כאפשרות, מעבדים בלי שבב בינה מלאכותית (אינטל הרי יודעת להציע מעבדים שולחניים ללא שבב גרפי). ועוד דבר: לא נמצא חברות תוכנה מהגדולות שרוצה שיצרניות המעבדים יראו איזושהי עצירה – הרי לא רק OpenAI, שצפויה להפוך לחברה עם כוונות רווח, מתכננת להעלות מאוד את מחיר מנויי הפרמיום, ולא רק גוגל ומיקרוסופט מציעות מנויים כספיים עם שלל יכולות בינה מלאכותית שנכנסות מתחת לעור.

הדחיפה של מעבדים עם בינה מלאכותית לשוק המחשוב האישי היא חלק ממגמה של העברת הרצה של יישומי AI מהענן, מהמרחק ומהפחד מפגיעה בפרטיות קרוב יותר לאצבעות המשתמשים. זה טוב להרצות קטנות, אם אפשר לומר זאת, של אפליקציות כמו ניקוי רקע של תמונה, יצירת תמונה מטקסט – מה שלמעשה קורה ב-"צייר" – וכדומה, וגם קצת ליותר גדולות כמו Recall של מיקרוסופט, שצפויה לנחות במחשבים ממש עוד מעט, בנובמבר. הקשר ל-AI שרצה על שרתים לא יינתק – אי אפשר באמת לעשות הרצה של צ'טבוט בלי גישה לשרת שמכיל עוצמת בינה מלאכותית שיכולה לתת למשתמש תשובה כמעט מיידית, גם אם הזויה לעתים.

בטח שאי אפשר לאמן כלי בינה מלאכותית רציניים בלי הרבה מאוד עוצמה של מעבדים ייעודיים. זה ימשיך לעשות את אנבידיה מאוד עשירה, וכנראה שבדרך יצליחו אינטל ו-AMD, שרצות אחריה בניסיון לגזול ממנה חלקי שוק, להרוויח 'כמה דולרים'. הסיבה לכך היא שארגונים מוכנים לשלם כמעט כל סכום עבור מעבדים שיאפשרו להם להריץ כלי AI על אגמי הנתונים הפרטיים שלהם, עבור הארגון שלהם עצמם.

האם השנה שתסתיים מחר (ד') הייתה שנת הבינה המלאכותית? האם תהיה זו השנה הבאה? התשובה היא: לא זו ולא זו, או שבעצם כן זו וכן זו. אי אפשר לקבוע איזו שנה הייתה או תהיה יותר חשובה לבינה המלאכותית ולדרך שבה אנחנו עושים מחשוב

החברות שמוכרות שירותי ענן – גוגל, אמזון ובעיקר מיקרוסופט – עסוקות גם הן מאוד בפיתוח של מעבדי בינה מלאכותית משל עצמן, כי הן חוששות שאנבידיה מתישהו לא תצליח לספק את הביקוש. לדעתי, הן צודקות.

מכל אלה יוצא שכמעט כל שוק המחשוב עסוק כמעט בכל רגע נתון, ברמה כזו או אחרת, בפיתוח, רכישה או הטמעה של חומרה שמאפשרת להריץ בינה מלאכותית.

למה אני כותב על מעבדים ולא על כלי תוכנה?

קרוב לוודאי שכמה וכמה מביניכם שואלים את השאלה הזאת. התשובה שלי היא מאוד פשוטה: בלי חומרה אי אפשר לעשות תוכנה.

אם תבדקו היטב את שוק המעבדים בשנים האחרונות, עוד לפני שמעבדי ה-Meteor Lake של אינטל היו הראשונים עם שבב NPU ייעודי שנקרא כך, תגלו שכמעט בכולם היה מנוע קטן פנימי שמיועד לחישובים עצביים. זה התפוצץ בשנה האחרונה מאחר שמפתחות הבינה המלאכותית גילו שיש להן את העוצמה להפוך את התוכניות שלהן לממשיות, כי יש מעבדים שמאפשרים לעשות את זה. לזכותה של אנבידיה ייאמר שהיא הבינה את הצורך הזה לפני כולם.

השימוש במחשוב מקבילי, שגרם לחוסרים משמעותיים בכרטיסי מסך במשך כמה שנים – וגרם ללא מעט בעיות לאנבידיה מול בעלי המניות – הוקדש במשך כמה שנים טובות לכרייה. רק כשהרכישות המטורפות בשוק הזה נרגעו, אנבידיה הייתה יכולה להתחיל לספק פתרונות אמיתיים לטובת בינה מלאכותית, וחברות כמו OpenAI אימצו את זה מהר מאוד.

האם השנה שתסתיים מחר (ד') הייתה שנת הבינה המלאכותית? האם תהיה זו השנה הבאה? התשובה היא: לא זו ולא זו, או שבעצם כן זו וכן זו. אי אפשר לקבוע איזו שנה הייתה או תהיה יותר חשובה לבינה המלאכותית ולדרך שבה אנחנו עושים מחשוב. מה שכן, התחום הזה "כיכב" בשנה האחרונה, ואין ספק שיוסיף לככב ב-12 החודשים הבאים.

העידן הנוכחי הוא עידן הבינה המלאכותית, ואני לא בטוח שזה עידן שלא נכפה עלינו, מעתה ועד סוף העולם. אני גם מצטער על הריצה אל עבר הבינה המלאכותית הכללית, שעדיין מאוד מפחידה אותי.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים