הבינה המלאכותית מגיעה גם לפרס נובל

פרופ' ג'פרי הינטון, שזכה לכינוי "הסנדק של ה-AI", ופרופ' ג'ון הופפילד הוכרזו כזוכים בפרס נובל לפיזיקה על "המצאות וגילויים בסיסיים, שאפשרו לימוד מכונה עם רשתות נוירונים מלאכותיות"

פרס נובל על גילויים שסייעו להגעה לבינה המלאכותית של היום.

ועדת פרס נובל בתחום הפיזיקה הכריזה היום (ג') כי הוא יוענק השנה לשני חלוצי בינה מלאכותית: פרופ' ג'פרי הינטון, שזכה לכינוי "הסנדק של ה-AI", ופרופ' ג'ון הופפילד. השניים זכו בפרס "על המצאות וגילויים בסיסיים, שאפשרו לימוד מכונה עם רשתות נוירונים מלאכותיות", מסרה ועדת הפרס.

"רשת הופפילד" ו-"הסנדק של ה-AI"

הופפילד הוא פרופסור אמריטוס מאוניברסיטת פרינסטון, שהגה זיכרון אסוציאטיבי שמסוגל לאחסן ולשחזר תמונות וסוגים אחרים של נתונים. הינטון גילה דרך למציאת מאפייני דאטה באופן אוטומטי, מה שהוביל ליכולת לזהות אלמנטים מסוימים בתמונות. הגילויים של השניים סייעו בפיתוח מערכות שיכולות לחקות פונקציות כגון כאלה של זיכרון ולימוד. מערכות אלה היוו אבני היסוד למה שאנחנו מכירים כיום כבינה מלאכותית יוצרת (GenAI).

יצוין שהופפילד פרסם את התגלית שלו של "זיכרון אסוציאטיבי", שזכתה לכינוי "רשת הופפילד", ב-1982. הרשת שהוא גילה יכולה ליצור מחדש נתונים שנמחקו חלקית, כמו גם נתונים שגויים. כאשר מאמנים אותה על תמונה ומכניסים תמונה אחרת, הרשת יכולה לבצע התאמות ותיקונים כדי שהיא תתאים לתמונה הראשונה. לעתים קרובות, שימוש ב-"רשת הופפילד" הביא לשחזור של התמונה המקורית.

הינטון, שכאמור, מכונה "הסנדק של ה-AI", התבסס על רשת הופפילד ובנה ב-1985 את מכונת בולצמן, שיכולה לזהות תכונות בנתונים שהיא לא זיהתה קודם לכן. כמו כן, המכונה יכולה לזהות דבר מה חדש לגמרי, אם הוא שייך לקטגוריה שנמצאת בנתונים שהיא התאמנה עליהם, ולבדל אותו. מכונת בלוצמן קרויה על שמו של הפיזיקאי בן המאה ה-19 לודוויג בולצמן.

שמו של הינטון ידוע מאוד בעולם הבינה המלאכותית, אבל לא כל כך מוכר מחוצה לו – או, לפחות, זה היה המצב עד לאביב בשנה שעברה. או אז קרו שני דברים: בחודש מרץ הוא התראיין לחדשות CBS וכמה שבועות לאחר מכן עזב את גוגל, שבה הוא עבד במשך כעשור כמנהל קבוצות מחקר על למידה עמוקה ורשתות נוירוניות. הינטון אמר לניו יורק טיימס שהוא עזב את החברה כדי שיוכל לדבר באופן חופשי על נזקי הבינה המלאכותית, "מבלי להביא בחשבון את ההשפעות של זה על גוגל". הוא טען שהחברה "נהגה בצורה אחראית ביותר" בכל הקשור ל-AI. הינטון ציין בראיון כי "קשה לראות מצב שבו הרעים לא ישתמשו בבינה המלאכותית לצרכיהם הזדוניים".

טקס הענקת הפרס להופפילד והינטון יתקיים בשטוקהולם, בירת שבדיה, ב-10 בדצמבר, וכל אחד מהם יקבל 11 מיליון קרונות שבדיות – סכום ששווה למיליון דולר.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים