קידום אתרים: אַרְגַז הַחוֹל – זיכרון ילדות משמח או תופעה מייאשת?
בזכרונות ילדותי צרובים גני הרפתקאות, פינות יצירה, מתקנים והפתעות. אַרְגַז הַחוֹל שמור בליבי כמקום מלבב המשמח את כל יושביו. שנים רבות עברו מאז ולא שיערתי בדמיוני כי בימי בגרותי אתקל באַרְגַז חוֹל מזן אחר אשר השוהים בו מתמלאים יאוש.
עבור מי שזה מכבר הגיע לעולם קידום האתרים (seo) אבהיר: בממלכת גוגל מפוזרים אַרְגַזֵי חוֹל. גוגל טומן בהם אתרים חדשים לתקופת מבחן ומשאיר אותם שם עד שהם נעשים בוגרים וראויים בעיניו להצטרף למועדון האתרים המאונדקסים. אף על פי שאין אינפורמציה רשמית אודות קיום אַרְגַז חוֹל כזה, רמזו על כך עובדי גוגל. יתר על כן מומחי קידום אתרים צפו בפועל כיצד אתרים חדשים, מושקעים ככל שיהיו, זכו להתעלמות מן הזחלנים של גוגל, בעוד שהרובוטים של MSN ו-Yahoo סרקו אותם במהירות. אתרים חדשים נטמנים על ידי גוגל באַרְגַז הַחוֹל לתקופה ממוצעת של שישה חודשים, אם כי היא עשויה לנוע בין חודש לשמונה חודשים.
לפני כשנה פנו אלי בעלי עסקים במגזר הרפואי (חדרי ניתוח, העלמת ורידים). לדבריהם העסקים שלהם נושאים אופי עונתי והם נערכו והזמינו אתר אינטרנט במיוחד לקראת עונת הקיץ הקודמת. אולם הם שמו לב כי לאתר החדש שלהם אשר באותה עת מלאו לו 8 שבועות אין כלל נוכחות בגוגל. הסברתי להם כי האתר שלהם חווה את אפקט אַרְגַז הַחוֹל של גוגל. הם מצידם השיבו לי כי אין זה הוגן לעצור אתרים חדשים באמצעים מלאכותיים.
תופעה זו של אַרְגַז הַחוֹל נועדה לפתור בעיות שגוגל נתקל בהן בשנים האחרונות: בעולם בו מיצוב בצמרת של גוגל מניב רווח גדול, תמיד ימצאו אלו אשר יבקשו להגיע לפיסגה הנחשקת במהירות ובדרכים בלתי כשרות. למותר לציין כי כאשר אתרים מזויפים כאלה נכנסים לתוצאות החיפוש ומגיעים לדירוגים הגבוהים, הדבר מדרדר את תוצאות החיפוש. בעבר, בטרם הנחילה גוגל את אפקט אַרְגַז הַחוֹל, הוצפה הרשת באתרי זבל אשר נעלמו תוך פרק זמן קצר יחסית. גוגל החליטה לנקוט בצעדי השהיה כדי לוודא כי האתר החדש ישרוד ויאריך ימים. אפקט אַרְגַז הַחוֹל מהווה איפוא מעין תקופת מבחן לאתרים חדשים. המשמעות הינה שאתרים אלו "מעוכבים" עד שהם מתבגרים.
אפקט אַרְגַז הַחוֹל הוא על פי רוב מעבר לשליטתנו וקשה להימנע ממנו, אך מומחים לקידום אתרים יכולים לנקוט במספר צעדים למזעור הנזק.
מזעור נזקי אַרְגַז הַחוֹל
בטרם נדון בטכניקות למזעור נזקי ארגז החול, אבקש להבהיר, כי לא ניתן לשלוט בדבר. מומלץ להמתין בסבלנות עד שהתופעה תחלוף. כל נסיון להשפיע על גוגל, החל בכתיבת מכתבים מלודרמטיים להנהלת החברה דרך שימוש בתחבולות לעקיפת ההשהיה יכול רק להרע את מצבכם. עם זאת ישנן מספר פעילויות אשר יכולות לקצר את תקופת המבחן, חלקן אתיות ואחרות בלתי מוסריות. לא אדון כאן בשיטות שאינן אתיות, מן הטעם שהן אינן תואמות את המדיניות שלנו.
להלן יוזמות שאני ממליצה לבעלי אתרים חדשים לבצע:
1. העלו את האתר לאוויר מוקדם ככל האפשר: אל תמתינו עם השקת האתר עד להשלמתו. כדאי לכם להתחיל עם כמה דפים ראשונים. אפקט אַרְגַז הַחוֹל יתחיל מוקדם יותר ומן הסתם אף יסתיים בהתאם.
2. קנו כתובות מתחם (דומיינים) ישנים או שפג תוקפם: גוגל מקשיח עמדתו ומחמיר עם אתרים חדשים המשתמשים בכתובות מתחם חדשות. רכישת כתובת קיימת עשויה במקרים מסוימים לסייע לדילוג מעל ארגז החול. כמובן שיש לעשות את בצורה מושכלת, שקלו להתיעץ עם מומחה קידום אתרים.
3. הוסיפו בהדרגה תוכן וקישורים טובים לאתר החדש: בבוא העת תוכן רלוונטי ורענן ולינקים טובים יעלו אתכם לראש הטבלה. בהשיגכם קישורים, וודאו כי הגיעו ממקור אמין ומוערך ומאתרים ברי סמכא. קישורים והפניות מארגונים ממשלתיים בעלי הסיומת GOV הינם בעלי ערך רב בעיני מנועי החיפוש.
4. בשלב הראשון התרכזו במילות מפתח פחות פופולריות: בעוד הינכם ממתינים לדירוג גבוה של מילות חיפוש פופולריות, תוכלו להתברג בפיסגה במלים נפוצות פחות.
5. הסתמכו על מנועי חיפוש נוספים פרט לגוגל. גוגל איננו מנוע החיפוש היחיד ברשת ואין הוא הכלי השיווקי היחידי. תוכלו להתחיל במנועי חיפוש בהם אין אַרְגַז הַחוֹל או בעלי תקופת מבחן קצרה יותר.
לסיכום, אל תיתנו לאַרְגַז הַחוֹל לייאש אתכם. בעת שאתה משחקים במגרש של הקטנים, תתחילו לגלגל את הכדור ותיווכחו שכשתגיעו למגרש של הגדולים הוא כבר יטוס לצמרת…
בהצלחה!
תגובות
(0)