האם מחשב ה-Copilot+ PC הראשון מצדיק את הבאזזז?

אסוס שוב קפצה למים ראשונה והשיקה את Vivobook S 15, שמבוסס על התקן החדש של מיקרוסופט למחשבים עם ביצועי AI מספיק חזקים ● האם הם אמנם מספיק חזקים? האם המפרט טוב? ומה השורה התחתונה?

ה-Vivobook S 15 (S5507) של אסוס.

פעם, לפני שנים רבות למדי, הביטוי Wintel סיפר על הקשר ההדוק בין מיקרוסופט ומערכת ההפעלה שלה למעבדים של אינטל. הם היו כמעט שניים שילכו אך ורד יחדיו. עם הזמן, AMD ניתצה את הביטוי הזה עם מעבדים משלה, אבל עד סוף העשור הקודם לאף אחד לא היה ספק ש-Windows מגיעה רק עם מעבדי x86.

בשנים האחרונות קוואלקום ניסתה לסדוק בכוח את החומה הזו בשיתוף פעולה הדוק עם מיקרוסופט, שמסיבותיה שלה חיפשה תחרות מצד מעבדים המבוססים על הטכנולוגיה של ARM. כך נולד לו ביטוי חדש – Windragon. הכוונה היא לניידים שמריצים את מערכת ההפעלה המעודכנת של הענקית מרדמונד ומבוססים על מעבדי Snapdragon של קוואלקום, שהחלה להפנות משאבים למעבדים ייעודיים למחשבים.

ברם, עד עכשיו זה היה כישלון מהדהד. מאוד מהדהד. זה לא הלך. ההיבט של הביצועים היה נוראי – אין דרך אחרת לומר זאת, ולא הייתה תחרות של ממש.

לא מרגישים הבדלים בעבודה

אבל, בחיים כמו בחיים, לפעמים הכול מסתדר ומגיע למקומו, ולכן לא פלא שהסקירה הראשונה שאתם קוראים כאן על מחשבי Copilot+ PC, התקן החדש של מיקרוסופט לניידים עם ביצועי בינה מלאכותית מספיק חזקים, הוא על נייד של אסוס. יש לאסוס מסורת של יצרנית שלא מפחדת להתנסות בדברים חדשים בשוק המחשוב, לפני כולם – וכך גם הפעם.

הרשו לי להגיע לשורה התחתונה כבר עכשיו: Vivobook S 15 (S5507) הוא מחשב Windows עם ביצועים ראויים לכל דבר ועניין. הפרש הביצועים מול המעבדים הנוכחיים של היריבות החדשות של קוואלקום נמחק בו. מעבד ה-Snapddragon X Elite, שבמחשב הזה מגיע עם 32 גיגה-בייט זיכרון RAM מסוג LPDDR5x מהיר במיוחד, בקצב של 8,448 גיגה-הרץ, ואחסון בנפח מספק של 1 טרה-בייט, מציג, ברוב הבדיקות, תוצאות זהות מבחינת עוצמת העיבוד בליבה אחת, וגם בריבוי ליבות.

אם הייתי יכול, הייתי מציב אתגר בפני כל משתמש מהשורה – כזה שעיקר העבודה שלו היא משרדית, ועיקר השימוש שלו במחשב הנייד הוא שיטוט באינטרנט, צפייה בסרטונים וגלישה ברשתות חברתיות. איזה אתגר? הייתי מניח לפניו את ה-Vivobook S 15 החדש, בלי מדבקות ובלי כלום – והולך. מעט מאוד מאלה שהיו עונים לאתגר היו חושבים לבדוק האם מדובר במעבד של אינטל או של קוואלקום, כי זה פשוט עובד, ועובד טוב – ולכן זה לא ממש מעניין, חוץ מאשר את המתעניינים במיוחד בתחום. זה סוג של ניצחון לצמד חמד החדש של החברות הכי טובות בשוק הזה – מיקרוסופט וקוואלקום.

בכל זאת יש הפרשים

כמעט התפייטתי כאן על ה-Vivobook S 15, אבל בכל זאת, הוא לא מושלם, ממש לא. כאחד שתחומי השימוש שלו חורגים מהממוצע התברר לי שיש כמה וכמה יישומי בדיקה שלא עובדים בסביבת ה-Snapdragon X, כולל מספר תוכנות בדיקה חשובות, ויש כמה תוכנות שאפשר להריץ אבל הן מובילות לתוצאות משונות. עם זאת, נראה שעם הזמן, ואם המחשב הזה יתפוס, רוב הפערים האלה ייסגרו.

ה-Vivobook S 15 (S5507) של אסוס.

ה-Vivobook S 15 (S5507) של אסוס. צילום: יח"צ

היכולת של שבב התצוגה המשולב ב-Vivobook S 15, כחלק מהמעבד החדש, Adreno X1-85, היא בסדר, אבל קוואלקום לא סגרה כאן את הפער מול המעבדים של אינטל ו-AMD. ההפרש בין ביצועי המעבד שלה לאלה של המתחרות מגיע כמעט עד ל-50%, כך שמי שמתכנן לשחק במחשב החדש עם המעבד החדש – שלא ינסה משחקים כבדים מדי. בנוסף, בדיקות הבינה המלאכותית בליבות העיבוד והשבבים הגרפיים הראו על ניצחון בהפרש של כ-10% למעבד של אינטל. את שבב ה-NPU החדש עם 45TOPS מול ה-11TOPS במעבדי ה-Meteor Lake עדיין לא הצלחתי לבדוק. אולי בסקירה הבאה תהיה לי תשובה.

ויש גם מחשב מסביב

הבחירה של אסוס של להשיק נייד Copilot+ PC ראשון דווקא בסדרת הביניים שלה – כאמור, ה-Vivobook – מעניינת מאוד. רוב היצרניות האחרות בחרו לעשות את זה במחשבים עסקיים או במחשבים צרכניים בקצה העליון. האם זה מאחר שאסוס רוצה לרמוז שזה טוב למיינסטרים? אולי.

כך או כך, מדובר במחשב שמחזיר לתמונה מסך בגודל של 15.6 אינץ'. זהו מסך OLED בעל צבעים נהדרים, עם רזולוציה גבוהה של 3K, קצב ריענון לא רע בכלל של 120 הרץ ובהירות גבוהה, שמגיעה עד 600 ניט. מתחת, בצד ימין, יש מקום למקלדת נומרית, והמקשים, עם ירידה לעומק של עד 1.7 מ"מ וראשים מעט קעורים, ממש נוחים להקלדה, גם ממושכת. משטח השליטה מתחת למקלדת גדול והוא מציע פונקציה נחמדה: העברת האצבע על הצד הימני משנה את הבהירות של התצוגה, ועל הצד השמאלי – את עוצמת הקול. הוא מדויק ונוח למגע.

הסוללה של המחשב הזה יחסית גדולה, בנפח עבודה של 70WHr, והיא הספיקה להרבה מאוד זמן עבודה: אחרי יום כנס של הקלדה רציפה בת מספר שעות, בביצועים גבוהים, בבהירות גבוהה, עם גלישה במקביל ועבודה נוספת, ואחרי עוד יום של בדיקות – חיברתי אותו לחשמל כשעוד היו אחוזים בסוללה. מכובד.

לקראת סיום, בינה מלאכותית: ה-Vivobook S 15 כולל כמה תכונות AI חדשות, שיגיעו רק בסתיו למעבדי אינטל ו-AMD, כמו CoCreator, ששולבה בתוכנת הצייר כדי ליצור ציורים באמצעות הוראות שניתנות על ידי בינה מלאכותית; "כתוביות חיות", שמציגות כתוביות באנגלית או בסינית בכל סרטון וידיאו, בתרגום מיידי מ-44 שפות (אין עברית); ו-"אפקטים של סטודיו" – תכונה שעוזרת מאוד לשיפור שיחות ועידת וידיאו. Recall נזרקה מהתמונה, בינתיים.

מה המחיר? לא מחיר, אלא מחירים: אסוס מציעה את המחשב החדש בארץ בכמה תצורות, שעולות בין 5,589 ל-6,489 שקלים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים