קידום אתרים: ניהול מוניטין ברשת

תקישו בגוגל "כשלון", ותקבלו דמות ציבורית מפורסמת...

אני זוכרת את הפעם הראשונה בה שמעתי על מישהו שסיים מערכת יחסים דרך המייל. היה זה לפני זמן רב, אולי אפילו לפני שהיה לי דואר אלקטרוני משל עצמי. כולם סביבי נדהמו, איך מישהו יכול לעשות כזה דבר דרך האינטרנט? כיום התנהגות כזו ברשת יכולה להחשב בנאלית וחסרת דמיון. לימים הגדיל לעשות מייסד ויקיפדיה, ג'ימי ווילס. הוא השתמש בוויקיפדיה כבמה להכרזה על פרידתו מבת זוגו, פרשנית פוליטיקה ימנית מקנדה.

דוגמאות (אמיתיות) אלו ממחישות את הקשיים שחווים אנשים רבים בניהול המוניטין שלהם. ואמנם בחיפוש טריוויאלי במנועי החיפוש תוכלו למצוא תכנים אשר מכפישים אדם זה או אחר בלי שום פיקוח. ניתן לומר, כי רשת האינטרנט מוסיפה פן חדש לניהול המוניטין האישי – פן שלא היכרתם בעבר.

המוניטין האישי שלכם מושפע מכל הידע המצטבר עליכם ברשת. פרסמתם שיר מביך באתר זוטר בגיל 18? הוא עדיין שם. כתבתם בטוקבק הערה מרושעת אודות ראש העיר שלכם בשלהי הבחירות המוניציפליות? הוא עלול לזכור לכם את זה כשפעם תזדקקו לסיוע מן העירייה. אנשים נוטים לומר דברים מטופשים כשהם כועסים – זה ברור ומובן. אבל צריך לזכור, שכמו בחיים האמיתיים אשר מחוץ לרשת, כך גם בעולם הווירטואלי יש לקבל החלטות מחושבות לגבי מה אתם רוצים לפרסם ומה אתם מעדיפים לשמור לעצמכם. אינני בטוחה, כי מייסד ויקיפדיה גאה בהתקפותיו על בת זוגו כעת, כשאתרי רכילות ברשת מתעמקים בכל זוטות מערכת היחסים שלהם.

לפעמים אנו שוכחים כמה ענקית היא רשת האינטרנט, ועד כמה נרחב הזיכרון שלה: התמונות שאתם מעלים לפייסבוק יכולות להגיע לכל מיני אנשים – לאו דווקא לחברי הרשת החברתית. גם דף המייספייס שלכם נגיש לכל מי שמתעניין בטעמכם המוסיקלי. כך גם הדעות שלכם, הבלוגים, הפורומים שאתה משתתפים בהם ועוד ועוד.

המוניטין של אהוד אולמרט

דוגמה מוחשית לפגיעה במוניטין הינה המקרה של אולמרט, ראש הממשלה לשעבר. בעת כתיבת מאמר זה, חיפוש הביטוי "כשלון" בגוגל מניב בראש התוצאות את קורות החיים של אהוד אולמרט. שימו לב: אם תנסו זאת בעצמכם, הקפידו להקיש כשלון ללא יו"ד.

כיצד קרה הדבר? בעקבות שימוש בטכניקה המכונה הפצצת גוגל (Google Bombing).
מדובר בשיטה בה הגולשים משטים בגוגל. במקרה שלנו הגולשים יצרו כמות אדירה ("הפגזה") של הפניות אל האתר של אולמרט, כאשר בטקסט של הלינק נרשמה המילה "כשלון". על מנת להסיר תוצאה זו, נדרשת פעולת קידום מתוכננת וממושכת כפי שיבואר בהמשך.

אנשים רבים מוצאים עצמם ברשת במצב הדומה לזה של אולמרט. ואמנם לא פעם אנו נתקלים בלקוחות המגיעים אלינו עם בקשה לניהול המוניטין שלהם. מסתבר, כי הקשת שמם בגוגל מציגה תוצאות צהובות ורכילותיות. בין אם מדובר בתיעוד מאבקים משפטיים או במידע אודות מצבם האישי, הם מבקשים להשתמש בקידום אתרים כדי לדחוק את התוצאות הבלתי רצויות כלפי מטה ולהחליפן בתוצאות חיוביות. פעילות זו מכונה "ניהול מוניטין".

לרוב, כמו במקרה של אולמרט, מדובר באנשי ציבור, מנהלים בכירים ואנשי עסקים, אשר זכו לדיווחים שליליים ברשת מידי יריבים פוליטיים או עסקיים.

המוניטין של ענף הביטוח

תוכניות טלוויזיה צרכניות סיקרו לאחרונה פעילויות הונאה אשר בוצעו על ידי גורמים שרלטנים בענף הביטוח. הנושא נופח והפך לשיחת היום בבלוגים החברתיים. כתוצאה מכך כל מי שהתעניין ברכישת ביטוח והקיש בגוגל ביטויים כגון "ביטוח בריאות" או "ביטוח סיעודי" נחשף למידע שלילי זה ועזב את הרשת כלעומת שבא, כי חש שהוא עלול להיות מרומה. הדבר גרם נזק מסחרי לחברות בענף. הפתרון היה שימוש בניהול מוניטין כפי שיוסבר בהמשך. הסיקור המנופח והשלילי ירד בהדרגה לתחתית התוצאות בגוגל.

מהו ניהל מוניטין?

ניהול המוניטין כרוך בהעלאת תכנים חיוביים לרשת. באמצעות אופטימיזציה, דוחקים תכנים אלו את הפרסומים השליליים לתחתית רשימת החיפוש של גוגל. לעתים משתמשים בטכניקה של יצירת בלוג המספק לאיש הציבור במה לשטוח את מסריו בצורה הוגנת. במקרים אחרים מבצעים מהלך של הקמת אתר אינטרנט בעל תכנים חיוביים. התהליך אורך מספר חודשים ומביא ל-"ניקוי" תוצאות החיפוש הראשונות מן ההכפשות והתגובות השליליות.

אז אל תסמכו על המוניטין שלכם שיתגלגל ברשת. אם מישהו הכפיש את שמכם בצורה לא הוגנת, תדאגו למתג את עצמכם מחדש, החזיר לעצמכם את שמכם הטוב ותראו איך הדברים מתגלגלים בצורה אחרת…

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים