קידום אתרים: מגבעת שחורה או לבנה?

כובע קסקט? כובע קש? כובע טמבל? אולי כובע בארט? בילדותנו נהנינו לחבוש את הכובעים של אבא ואמא ולשנות את הופעתנו מול המראה. גם היום אנו מתכסים בכובעים שונים, ומחצינים חלקים שונים באישיותנו. אולם כאשר מדובר בקידום אתר האינטרנט שלנו – בחירת הכובע הנכון היא החלטה רצינית. פה תמצאו כובעים, אך הפעם לא יהיו אלו כובעי קטיפה או קש , אלא כובעי אקדוחנים בשחור ובלבן. תגלו כי יש המוכנים ללכת רחוק במרדף אחר דירוג גבוה ומהיר במנועי החיפוש, בעוד אחרים בוחרים בדרך ארוכה אך גם יותר אתית. שכן עולם קידום האתרים מתחלק לשתי קטגוריות: קידום במתודת הכובע השחור וקידום בשיטת הכובע הלבן.

מתודת כובע שחור מהי?

קידום אתרים (SEO) בכובע השחור עושה שימוש בדרכים פסולות המוליכות את מנועי החיפוש שולל. השיטות שונות ומגוונות, החל מתצוגה שונה של האתר בפני הגולשים ובפני גוגל, דרך הגזמה בשימוש במילות המפתח וכלה בשימוש בטכניקת הטקסט המוסתר.

לראשונה נתקלתי בתרמית כזו כאשר קידמתי במתודת הכובע הלבן אתר אינטרנט בנושא תחרותי ביותר בענף הרפואה – ורידים בולטים. גיליתי לתדהמתי אתר מתחרה אשר שתל בצורה מוסוות (בכיתוב לבן על גבי רקע לבן) את המילים "כלי דם" שוב ושוב בכמות בלתי סבירה. גוגל, אם היה מאתר זאת, היה מתייחס אל האתר כאל אתר ספאם וסביר כי היה נוקט נגדו בצעדי ענישה. אם אינכם מאמינים, תשאלו את חברת BMW אשר הוסרה מגוגל למשך תקופת זמן לאחר שהקימה באתר שלה תכנים אשר היו גלויים למנועי החיפוש אך לא לעין אנוש. גוגל לא הסתפקה בענישה וזו ואף הגדילה לעשות: מאט כץ, המהנדס הראשי של החברה, חשף תרמית זו בבלוג הפופולרי שלו וגרם קורת רוח רבה למתחרי החברה מענף הרכב.

מן הראוי לציין, כי תוצאות הקידום השחור מהירות יותר. לעתים בטווח הקצר משתלם ליישם מתודה זו עקב הקפצה מהירה לדירוג גבוה יותר. אך אסור לשכוח שהעונש – סילוק מרשימות החיפוש – מחכה בפינה.

מתודת כובע לבן מהי?

קידום אתרים בשיטת "כובע לבן" מתבצע תוך הקפדה על הנחיות מנועי החיפוש ובהתאם לקוד אתי מוסכם. קידום כזה משמעו איפוא שמתחזק האתר אינו מנסה "לעבוד על" מנועי החיפוש. חברות המשתמשות בטכניקות כובע לבן נוטלות את הזמן על מנת לחקור את תכני האתר ולנתח את מבנהו. על פי התוצאות משוכתבים התכנים ומתבצע רה-ארגון לאתר. דפי אינטרנט המתהווים בעקבות קידום אתרים בכובע לבן הינם משובחים, רלוונטיים ובעלי ערך לגולשים. וזו בדיוק כוונתם של החב'רה בגוגל- להציב בצמרת אתרים איכותיים. עם זאת התוצאות מתקבלות בהדרגה ותוך מספר חודשים.

איזו מתודה עדיפה?

שתי המתודות יכולות לסייע לכם להשיג דירוג גבוה במנועי החיפוש.אולם השימוש בטכניקות כובע שחור טומן בחובו סיכון גבוה להחרמת האתר על ידי מנועי החיפוש. אם ללמוד מנסיונם של BMW נראה כי אתרים הנוקטים טכניקה זו ימצאו עצמם בקרוב בצרות…

גוגל ושאר מנועי החיפוש מגדירים את החוקים ומפרסמים הנחיות ברורות לגבי המותר והאסור בקידום אתרים. כאשר אתר מקודם בצורה אתית ואינטליגנטית, רבים הסיכויים שלאורך זמן הוא ימוצב גבוה בתוצאות החיפוש וישאר שם. הדבר טוב לעסקים.

לעומת זאת, כאשר אתר מנסה להונות את מנועי החיפוש על מנת ליצור אשליה שערך החיפוש שלו גבוה יותר מכפי שהוא במציאות, קיימת סבירות רבה כי התרמית תתגלה והוא ייענש. וזה כמובן פחות טוב לעסקים. הענישה הינה כרטיס הכניסה לארץ האתרים המוחרמים, דחיקת האתר לתחתית תוצאות החיפוש ולעיתים אף הסרה לצמיתות מן האינדקס!

הבחירה איזה כובע לחבוש הינה דילמה עסקית. מנהל אתר אחד יבחר לקיים את החוקים בעוד משנהו יחליט למתוח את גבולות החוק. טכניקות אשר לא יכולות להיות מאותרות על ידי גוגל כיום, כנראה יהיו ניתנות לאיתור מחר. וגוגל אולי גם יוכל לגלות מה עשיתם בעבר.

ואם תשאלו אותי…

אל תשמשו בטכניקות כובע שחור ל-SEO. אם קידום האתר שלכם הוא פרויקט ארוך טווח שמטרתו יצירת תוכן איכותי שיתאים לקהל היעד שלכם, כדאי לפנות למתודות כובע לבן. השורה התחתונה ביצירת אופטימיזציה לאתר שלך היא חשיפת העסק בפני הלקוחות בצורה מקצועית ולאורך זמן. מה שאתם זקוקים לו הוא יצירתיות, לאו דווקא ערמומיות. עבדו לפי הכללים ותגלו כי המאמץ השתלם.

לסיכום, כאשר מדובר בקידום אתר האינטרנט שלכם – גם כובע זו החלטה רצינית. נדרשת משנה זהירות. תתפלאו לגלות, אבל כשמדובר באתר האינטרנט שלכם, השפנים קופצים דווקא מהכובע הלבן.

פרטים נוספים בכתובת הבאה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים