ארה"ב: אפל, בניהולו של סטיב ג'ובס, הורשעה בניסיון למנוע תחרות בשוק הספרים האלקטרוניים

בית המשפט מצא את אפל אשמה בקשירת קשר לא חוקי עם מוציאים לאור כדי להעלות את מחיריהם של הספרים האלקטרוניים, לפי מודל שג'ובס הוא זה שניצח עליו ● על פי פסק הדין, אפל ניסתה למחוק מהשוק את המתחרה הגדולה שלה, אמזון ● "אילולא הניצוח של אפל על הקנוניה, הדבר לא היה מצליח כמו שהצליח", כתבה

בדרך כלל, לאחר מותו של אדם נוהגים להצניע את חסרונותיו ולדבר עליו רק טובות, אולם במקרה של סטיב ג'ובס, המנכ"ל המנוח של אפל (Apple), הכלל הזה לא תופס. לפחות לא במערכת המשפט האמריקנית, שכן דווקא לאחר מותו, שופטת בבית משפט בארצות הברית מצאה את אפל בניהולו אשמה בקשירת קשר לא חוקי עם מוציאים לאור כדי להעלות את מחיריהם של הספרים האלקטרוניים, לפי מודל שהוא זה שניצח עליו.

השופטת דניז קוט פסקה שאפל חברה להוצאות הספרים מק'מילן, האשט, פנגווין, הארפר-קולינס וסיימון את שוסטר כדי להעלות את מחירי הספרים האלקטרוניים, כשנכנסה לתחום הזה עם השקת ה-iPad ב-2010. באותו זמן התחרתה אפל, בניהולו של ג'ובס, מול הענקית אמזון (Amazon). לדברי השופטת, התאמות המחירים של אפל והמו"לים גרמו להעלאת מחירי הספרים לצרכנים והיוו ניסיון למחוק את היריבה מהשוק.

"התובעים הוכיחו שהמו"לים הנאשמים חברו זה עם זה כדי לחסל תחרות מחירים במטרה להעלות את מחירי הספרים האלקטרוניים ושאפל שיחקה תפקיד מרכזי בגרימת הקנוניה הזאת ובביצועה. אילולא הניצוח של אפל על הקנוניה, הדבר לא היה מצליח כמו שהצליח באביב 2010", כתבה.

חמשת המו"לים שהיו כלולים בתביעה הסדירו את העניין עוד לפני המשפט והותירו את אפל לבדה על הבמה, להתמודד מול ההאשמות בנושא הסכמיה עם המו"לים, אותן הגיש נגדה משרד המשפטים האמריקני.

המכירה לפי המודל העסקי שהכתיב ג'ובס למו"לים אפשרה להם לקבוע מחיר שממנו גבתה אפל נתח של 30% ולהפסיק להעניק מחירים מוזלים למשווקים אחרים, שרצו להתחרות בחנות של אפל.

אפל טענה בכתב הגנתה, כי התביעה שהוגשה נגדה מגוחכת, משום שכניסתה לשוק מנעה את השתלטותה של אמזון עליו. אולם, השופטת לא השתכנעה וכאמור, הרשיעה את אפל בהתנהלות כוחנית ולא חוקית, במטרה להשתלט על השוק ולסלק מתחרים.

מלבד פסק הדין הלא מחמיא לתדמיתה של אפל, כעת היא צפויה להתמודד מול תביעות נזיקין על ידי כמה מדינות בארצות הברית, שהשופטת התירה את הסרת צווי המניעה לתביעות כאלה מעליהן.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים