הממונה על ההגבלים העסקיים תומך בהצעת שר התקשורת להקים שני ערוצי חדשות שיופעלו על ידי הוט ו-יס

הממונה, פרופ' דיוויד גילה, אמר הבוקר (ב') בישיבת ועדת הכלכלה של הכנסת, כי מדובר ביוזמה פרו-צרכנית ופרו-תחרותית ● לדבריו, קיימת בשוק התקשורת הטלוויזיונית בישראל ריכוזיות בתחום החדשות והכנסה של שחקנים חדשים עשויה לשפר את המצב הבעייתי, כמו גם להגדיל את הפלורליזם ואת מגוון הדעות בתקשורת ● יושב ראש הוועדה, פרופ' אבישי ברוורמן, הביע גם הוא תמיכה בהצעתו של השר ארדן ואמר, כי ישים עליה "את מלוא כובד משקלו"

15/07/2013 17:10
השר לביטחון פנים, גלעד ארדן. צילום: מתוך ויקיפדיה

הממונה על ההגבלים העסקיים, פרופ' דיוויד גילה, סיפק היום (ב') רוח גבית ליוזמתו של שר התקשורת, גלעד ארדן, לאפשר להוט (HOT) ול-יס (yes) להקים חברות חדשות משלהן. בישיבת ועדת הכלכלה של הכנסת שהתקיימה הבוקר אמר הממונה, כי מדובר ביוזמה פרו-צרכנית ופרו-תחרותית. לדבריו, קיימת בשוק התקשורת הטלוויזיונית בישראל ריכוזיות בתחום החדשות והכנסה של שחקנים חדשים עשויה לשפר את המצב הבעייתי, כמו גם להגדיל את הפלורליזם ואת מגוון הדעות בתקשורת. עוד אמר הממונה שטוב שהוט ויס לא יוכלו להחזיק בחברה במשותף, שכן הדבר מסוכן מבחינה תחרותית.

השר ארדן העלה היום בוועדה, במסגרת הדיון בנוגע להרחבת מערך עידן פלוס ל-18 ערוצים, הצעה לאפשר הקמתן של שתי חברות חדשות נוספות, שיופעלו על ידי הוט ויס, כל אחת בנפרד. הוא כתב אתמול בעמוד הפייסבוק (Facebook) שלו, כי הצעה זו תאפשר "יותר עיתונות, יותר מגוון, יותר אפשרויות לצופה ויותר דמוקרטיה". החברות הביעו בדיון את תמיכתן העקרונית ביוזמה. גם יושב ראש הוועדה, ח"כ אבישי ברוורמן (העבודה), תומך בה. לדבריו, הוא מודע לכך שתהייה ביקורת על המהלך, אך יש יתרונות גדולים בהקמת עוד חברות חדשות. "למרות הביקורת, אשים את כל כובד משקלי לטובת המהלך הזה, אך אני מבקש ממשרד התקשורת לוודא שחברות הכבלים והלוויין לא יגיעו לכאן תוך זמן קצר ויבקשו הקלות בהשקעה בתוכן", אמר .

לפי ההצעה של ארדן, החדשות המקומיות ימשכו לפעול במתכונת הנוכחית עד סוף השנה, והוט ויס יוכלו לנכות מהתמלוגים שהן משלמות למדינה 18.5 מיליון שקלים לשם כך. החברות יוכלו להקים את ערוצי החדשות עם תום ההסדר הנוכחי, בראשית השנה הבאה. במסגרת זאת מציע משרד התקשורת לחייב את ערוצי החדשות בכבלים ובלוויין לשדר חדשות מקומיות בענייני היום הנוגעים לאזור השידור, במהדורה יומית שלא תפחת מחצי שעה או במתכונת אחרת שתקבע מועצת הכבלים והלוויין.

ח"כ מיקי רוזנטל (העבודה) התנגד להכללת ההצעה כתיקון בחוק ההסדרים. הוא קרא להביא את התיקון בהליך חקיקה מסודר לוועדה, על מנת לבחון את הנושא בצורה הראויה. לדבריו, "אין זה ראוי לנצל את המצוקה של עובדי החדשות המקומיות ולהכריז, בלי דיון רציני, על מהלך כל כך משמעותי". בקשתו של ח"כ רוזנטל תועבר לוועדת הכנסת, שתצטרך להכריע אם מדובר בנושא חדש או לא, ורק אם היא תחליט שלא, תוכל ועדת הכלכלה להמשיך את הדיון בנושא.

במשרד התקשורת מסבירים, כי החקיקה תהיה זהה במהותה לחוק הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו, ותכלול הגנות דומות, כמו חובת מינוי דירקטורים מטעם הציבור. אם ההצעה אכן תעבור במהירות בוועדת הכנסת, במשרד התקשורת מקווים להוציא את התוכנית לפועל כבר בתחילת 2014.

השר ארדן כתב אתמול בעמוד הפייסבוק שלו, כי "עם כניסתי למשרד התקשורת הבהרתי לאנשי משרדי שהרצון שלי הוא להגביר את התחרות ולהביא לשיח הציבורי קולות חדשים ודעות חדשות. אנחנו חיים במדינה שיש בה יותר מדי קהלים שמודרים מהשיח התקשורתי. כשר התקשורת, חשוב לי לייצר יותר פלורליזם ויותר מגוון על המסך. עכשיו זה קורה ובעיניי זה לא פחות מדרמטי. בכוונתי לאשר ליס ולכבלים להקים, כל אחת בנפרד, חברת חדשות. בדקתי: הן רוצות את זה. הן ערוכות לכך. מדוע לא להזרים לשוק הטלוויזיה דם חדש ומשרות חדשות? למה לחסום תחרות?"

הוא ציין בפוסט שלמהלך זה יש שני בונוסים: האחד, לעובדי החדשות המקומיות. "אתם ממשיכים לעבוד ולהביא את קולה של הפריפריה", פנה לעובדים, "כי יחד עם הזכות לשדר חדשות, לכבלים וללוויין תהיה גם החובה, שבעיניי היא זכות, להבטיח את המשך פעילות החדשות המקומיות באופן קבוע ולשלבן ברצועות שידור מהפריפריה בחברות החדשות שיקימו. כתבי הצפון והדרום של חברות החדשות הקיימות עושים עבודה חשובה, אבל זה לא מספיק לסיקור הפריפריה. צריך גם חדשות מקומיות".

הבונוס השני, לדברי ארדן, הוא "סיוע למעמד העיתונאי, שנשחק בגלל מצבם של כלי תקשורת מסורתיים. עכשיו, כשהתחרות תוביל לגיוסים חדשים, גם המצב הזה ישתנה לטובה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים