שנה עצובה לטאבלטים: ירידה של 10% במכירות ב-2015
המכירות של אפל, החברה המובילה בתחום, ירדו ברבעון האחרון ב-25% ושל סמסונג, שנמצאת אחריה, ב-18% ● נקודת האור: הטאבלטים ההיברידיים
חברות המחקר החלו לפרסם את דו"חות המכירות של הרבעון שחתם את 2015 ולפחות באשר לטאבלטים, המספרים לא מזהירים, בלשון המעטה.
שני מחקרי שוק שהתפרסמו בימים האחרונים, של Strategy Analytics ושל IDC, מראים ירידה גדולה במכירות הטאבלטים בעולם – של 8% ו-10.1%, בהתאמה. שתי החברות מציינות כי גם ברבעון האחרון של השנה חוו מכירות הטאבלטים ירידות – של 13.7%, לפי IDC, ושל 11%, לפי Strategy Analytics.
הממצאים השונים של שתי חברות המחקר עשויים לנבוע מהבדלים בשיטת הערכת גודל השוק ומגמות המכירה. מכל מקום, שתיהן מראות על מגמה בולטת.
ובמקום הראשון…
אפל (Apple) ממשיכה להוביל בשוק הטאבלטים בהיבט של נתח שוק, אם כי הובלתה מצויה במגמת ירידה.
לפי IDC, אפל חוותה ברבעון האחרון של 2015 צניחה של 24.8% יחסית לרבעון המקביל ב-2014, אך היא הצליחה "לפצות" על הירידה בהיבט ההכנסות, לאחר שהתמקדה בטאבלטים יוקרתיים ויקרים יותר, כמו ה-iPad Pro החדש. לעומתה, Strategy Analytics ספקנית יותר באשר ל-iPad Pro וטוענת כי למרות הפוטנציאל ארוך הטווח שיש לו בשווקים הוורטיקליים ובזה של הארגונים הגדולים, הוא החמיץ ברבעון המדווח את הציפיות ממנו.
אצל שתי החברות סמסונג (Samsung) ממוצבת במקום השני בין יצרניות הטאבלטים, למרות הירידות הגדולות שהציגה במכירות הרבעוניות (18.1%, לפי IDC).
על המקום השלישי חלוקות הדעות בין חברות המחקר: IDC ממקמת בו את אמזון (Amazon), בעוד ש-Strategy Analytics – את לנובו (Lenovo). אמזון נמצאת אצלה במקום הרביעי. יצוין כי אמזון עשתה חיל ברבעון האחרון של 2015, ובמיוחד בעונת החגים, עם מכירות הטאבלט במחיר של 50 דולר שהיא מייצרת.
לנובו וגם וואווי (Huwaei), שתיהן סיניות, התמקדו בבניית יתרון לעצמן ברמת המחיר הנמוכה של הטאבלטים שלהן, כמו גם בהתרחבות מחוץ לגבולות סין. על פי IDC, הצרכנים שוקלים כיום לא רק את נושא המחיר, אלא מעוניינים גם בביצועים טובים ומחליפים בטאבלטים את המחשבים. הדבר בא לידי ביטוי בגידול במכירות הטאבלטים ההיברידיים לעומת אלה שאינם.
בהקשר הזה, Strategy Analytics מציינת שמחשבי ה-2 ב-1 (טאבלט ולפטופ באותו המכשיר) הגיעו ב-2015 לנקודת שינוי. כמו כן, לדבריה, Windows 10 מסוגלת להתחרות ב-iOS הן במכשירי הפרימיום והן במכשירי היוקרה, ובאנדרואיד במכשירי הביניים והזולים. בדו"ח של החברה נכתב כי "מגוון מכשירים במחירים שונים יאיצו את המומנטום של טאבלטי חלונות".
נקודות אור בודדות
הטאבלטים ההיברידיים היו בין נקודות האור הבודדות בתמונת הצניחה הכללית של הטאבלטים שציירו שתי החברות.
לפי IDC, טאבלטים זולים ופשוטים חוו את הצניחה הגדולה ביותר שלהם אי פעם, של 21.1%, בעוד שהטאבלטים ההיברידיים יותר מהכפילו את המכירות. Strategy Analytics אפילו מעריכה שמשלוחי הטאבלטים ההיברידיים ב-2015 כולה צמחו ב-379% לעומת השנה הקודמת.
איזה טאבלט הוא הנמכר ביותר?
על אף שזכה לביקורות פושרות, ה-iPad Pro הוא המנצח הברור של עונת החגים האחרונה: הוא היה הטאבלט הנמכר ביותר ועקף טאבלטים בולטים של מיקרוסופט (Microsoft) וחברות אחרות. בדו"ח של IDC נכתב כי "חשוב לציין שהמעבר לטאבלטים היברידיים מציג הזדמנויות חיוביות הן עבור אפל והן עבור מיקרוסופט".
על כניסתה של מיקרוסופט לתחום עם ה-Pixel C כותבים ב-IDC כי היא "לא זוהרת, לפחות עד שפלטפורמת האנדרואיד תזכה לעוד שיפורים רבים עד שאפשר יהיה לאמוד את הצלחת המכשיר". רק באחרונה "זכה" הטאבלט ל-"הערות אזהרה" מצד סוקרים, המציינים כי הבעיה העיקרית שלו קשורה בתוכנה.
תגובות
(0)