עשור של סמארטפונים

אילו מכשירים בלטו בעשור האחרון? אילו חברות צעדו בראש? ובכלל - כיצד הסמארטפונים שינו את חיינו?

חמישה מיליארד סמארטפונים (לפי נתונים של חברת המחקר קאנאליס) משמשים היום ברחבי העולם. סך מנויי האינטרנט בעולם עומד על 7.2 מיליארד – לעומת 1.3 מיליארד ב-2010, כשמרביתם הם מנויי גלישה סלולרית. המספרים המדהימים האלה הם תוצאה של פריסת קישוריות, שהייתה דרמטית במיוחד במדינות המתפתחות, שיש בהן כעת יותר חיבורי סלולר מאנשים. ב-2010 נמכרו בעולם כ-300 מיליון מכשירי סלולר. ההערכות ל-2019 מדברות על כ-1.4 מיליארד! אפשר להגיד, שהכל קרה בגלל האייפון.

כשאפל הציגה את ה-iPhone הראשון ב-2007, רבים הביעו ספק אם יצליח לתפוס את מקומו של טלפון הצדפה, שהיה אז המכשיר הנחשק ביותר. שנה לאחר מכן, כשגוגל הציגה את אנדרואיד, מכשירי בלקברי נחשבו הפרימיום של הפרימיום, עם צפי לעתיד מזהיר.

בלקברי. חלף מן העולם

בלקברי. חלף מן העולם

אבל אז, הכל השתנה… גורלם של הרבה דברים (וגם שלנו) נחרץ כשהושק ה-iPhone 4, שהוצג ב-2010, שהיה לו מסך מדהים, עיצוב מדהים, וגם מצלמה קדמית, אבל הכי חשוב – ממשק ידידותי להפליא. ממקומן על גג העולם, הניחו במוטורולה, בנוקיה ובבלקברי שהאייפון יהיה תופעה חולפת, אבל הבינו את הטעות שלהן כשכבר היה מאוחר מדי. נוקיה הימרה על מערכת ההפעלה הסלולרית הכושלת Windows Phone, ומכרה את החטיבה הסלולרית שלה למיקרוסופט בשנת 2014, וסיימה שם את דרכה. מוטורולה פיצלה את עצמה ב-2011 לשתי חברות נפרדות: מוטורולה מוביליטי ומוטורולה סולושנס, ומכרה באותה שנה את מובילטי לגוגל תמורת 12.5 מיליארד דולר, ואחרי כשלוש שנים מכרה אותה גוגל ללנובו, למעט הפטנטים שהיו שייכים למוטורולה. החברה עדיין פעילה ומייצרת מכשירי סלולר מבוססי אנדרואיד, אך נתח השוק שלה נכלל בשורת ה"אחרים" בטבלת היצרניות המובילות. בלקברי הפסיקה לייצר מכשירי סלולר ב-2016 לאחר כמה ניסיונות כושלים לשחזר את ימי הזוהר שלה באמצעות מכשירים מבוססי אנדרואיד.

סמסונג לעומתן, הבינה מה קורה – ומיד ב-2010 הימרה על הסוס הנכון – אנדרואיד, ופילסה את דרכה בנחישות עד שכבשה את המקום בפסגה כיצרנית הסלולר הגדולה בעולם עם מותג גלאקסי שלה על עשרות דגמיו, והתגברה גם על אירוע ה-Note 7, שתקלת ייצור גרמה לו להתפוצץ עד שהחברה החליטה להפסיק את ייצורו.

אפל, שהייתה אז חברת מחשבים נישתית, היא כיום אחת מהחברות בעלת הערך הגבוה ביותר בעולם הודות ל-iPhone. למרות שהיא לא ממוקמת במקום הראשון בין יצרניות הסמארטפונים מבחינת מספר המכשירים שהיא מוכרת, אפל היא זו שממשיכה להוביל בהיבט של נתח הרווחים, וגורפת 66% מסך הרווחים בעולם ו-32% מסך ההכנסות של מכשירי הסלולר לפי מחקר של Counterpoint Research.

אחת המגמות הבולטות בעשור האחרון שראוי להזכירן היא הפלישה של יצרניות הסלולר הסיניות למערב, שבעקבות אסטרטגיה מוצהרת של חדירה לשווקים המפותחים הצליחו לתפוס שלושה מקומות בחמישייה המובילה של היצרניות: וואווי במקום השני, שיאומי במקום הרביעי ואופו במקום החמישי.

אפליקציות

פעילויות יום יום רבות שלנו – הזמנת מונית או מזון, משחקים, האזנה למוזיקה, קניות של כמעט כל דבר שחשקה נפשנו, מידע, תקשורת, פעילות פיננסית ועוד ועוד – סביר שאנו מבצעים בעזרת איזו אפליקציה בסמארטפון, שלא חלמנו עליה ב-2010. גם על כך מגיעה תודה לסטיב ג'ובס המנוח, שהשיק את ה-App Store ביולי 2008, עם 500 אפליקציות. כיום יש בחנויות האפליקציות מיליוני אפליקציות. מרבית האפליקציות הן חינמיות, אבל הצרכנים בעולם עדיין היו מוכנים להוציא 90 מיליארד דולר בחנויות האפליקציות במהלך 2019, לפי חברת המחקר App Annie. לפי אותו מחקר יסתכמו הורדות האפליקציות מחנויות App Store של אפל ו-Play של גוגל בשנת 2019 ב-120 מיליארד הורדות חדשות בלבד ולא הורדות חוזרות או עדכונים של אפליקציות. האפליקציות הפכו כה שימושיות, שגם חברות טכנולוגיה עסקיות מפתחות אפליקציות סלולריות לתוכנות שלהן, לשימושם של משתמשים עסקיים, ומייצגים את אחת המגמות הבולטות של העשור, של טכנולוגיות צרכניות שזולגות לעולם העסקי.

אפליקציות לנייד. אילוסטרציה: BigStock

אפליקציות לנייד. אילוסטרציה: BigStock

רשתות חברתיות

הגלילה האינסופיות בפייסבוק, באינסטגרם ובטוויטר, לצד אפליקציות מדיה חברתית אחרות, צורכת מאנשים בעולם כמעט 2.5 שעות בממוצע מדי יום, לפי נתונים של famemass, לעומת 1.5 שעות ב-2012, כשבין הסיבות המובילות אפשר למנות את הצורך להתעדכן באירועים ובחדשות ולשמור על קשר עם חברים. גם המפרסמים יודעים זאת, ולראשונה ב-2019 הוצאות הפרסום בערוצי הדיגיטל יהוו כ-50% משוק הפרסום העולמי, לפי נתונים של eMarketer.

פייסבוק, ווטסאפ ואינסטגרם. צילום: BigStock

פייסבוק, ווטסאפ ואינסטגרם. צילום: BigStock

ביי ביי מצלמות

שוק מוצרי הצילום חווה גם הוא משבר גדול בעקבות המצלמות שהולכות ומשתפרות בסמארטפונים. אם ב-2010 נמכרו בעולם 121 מילון מצלמות, ב-2018 צנח המספר ל-19 מיליון, לפי ארגון ה-CIPA. מי צריך היום מצלמה, כשהסמארטפונים מכילים כיום מערכי צילום של 4 עדשות ותוכנה מבוססת AI כדי להשיג את התמונה המושלמת… המצלמה הקדמית, שגם היא מציגה שיפורים במכשירים החדשים, היא כנראה ה"עסוקה" ביותר, ולפי גוגל, מכשירי אנדרואיד בעולם מבצעים מדי יום 93 מיליון צילומי סלפי.

איפה הילד?

טכנולוגיית ה-GPS, המאפשרת לעקוב אחר מיקום באמצעות לוויינים, בשילוב עם מידע מאנטנות סלולר ורשתות Wi-Fi הפכה את הסמארטפון לכלי עוצמתי, וכמו כל טכנולוגיה  – יש לו היבטים חיוביים ושליליים. אם בזכותו אנחנו יכולים כיום לנווט כמעט בכל נקודה על גבי הגלובוס, או לשלוח סיוע במקרי חירום ועוד יישומים חיוביים ומצילי חיים, עצם העובדה שלא נוכל להסתיר איפה אנחנו (אלא אם נכבה את המכשיר) היא לדעת רבים פגיעה קשה בפרטיות. חברות תקשורת ויצרניות אפליקציות עוקבות אחר התנועות שלנו ומוכרות את הנתונים האלה לצורכי פרסום בהיקף של 20 מיליארד דולר מדי שנה. הנתונים אמנם עוברים אנונימיזציה, אבל מחקרים ותחקירים שונים חשפו, כי למרות זאת קל לזהות את האדם שמאחורי הנקודה על המפה לצרכים לא ממש חיוביים – כמו מעקב של חברות אחר מיקום עובדיהן, וגם דברים גרועים יותר.

די למעקב. אילוסטרציה: BigStock

ארנק סלולרי – לא סופי

שירותי ארנק סלולרי אמנם עוד לא הפכו לאופציית התשלום הראשונה של המשתמשים, לפחות לא בעולם המערבי, אבל אם נתחשב בדוגמה של סין, ייתכן שבשנים הקרובות כבר ניפרד לחלוטין מן הארנק הפיזי שלנו:  שירותי התשלומים הנפוצים בסלולר כבר הגיעו בסין לאימוץ של 80% מאז שהושקו בתחילת העשור, ואפשר כבר למצוא קבצנים בסין שמבקשים נדבות בתשלום סלולרי ולא במזומן…

תקשורת מסוג אחר

בתחילת העשור השימוש העיקרי בטלפונים הסלולריים היה לצורך שיחות והודעות SMS, אבל נראה שברוב העולם מעדיפים כיום להשתמש באפליקציות של הודעות, ששינו את צורת התקשורת – ווטס-אפ, Gif'ים, שיחות וידיאו, אימוג'ים והודעות קוליות תפסו את מקומן של השיחות והגדילו את נפח הגלישה ביותר מפי 10 רק בחמש השנים האחרונות.

מכשירים

בעשור האחרון הפכו המכשירים דומים יותר ויותר זה לזה, כמעט עד כדי שעמום. אם בעבר עוד אפשר היה "לשחק" עם העיצוב, כיום ההבדלים מתמצים בעוצמת המעבד החבוי בהם, בעובי המסגרת שסביב המסך – כשהמגמה הבולטת היא להעלים אותה כליל, כך שפני המכשיר יהיו מסך נטו – אפילו ללא כפתורי בית ועם חיישני טביעת אצבע המשולבים בתוכו, בסוג החומר שממנו עשוי גב המכשיר, באיכות המסך והרזולוציה שלו, ובאיכות מערך הצילום. בעשור האחרון חוו המכשירים שיפורים בכל הרכיבים האלה, אבל שום עיצוב "משנה משחק" לא הפציע בחיינו… עד שבשנה האחרונה התחילה מגמת המסך המתקפל, שיכול להפוך את הסמארטפון לכמעט טאבלט.

נבואות רבות בעבר חזו שהמכשיר הסלולרי יהפוך למסך העיקרי שלנו. זה אכן קרה, ובהתאם לכך – ממכשיר פצפון וחמוד שנכנס לארנק הפך המכשיר הסלולרי לגדול יותר ויותר, כשהמשקל כבר לא מהווה שיקול בקנייה, מגמה שהורגשה היטב בסמארטפונים – שמסכיהם גדלו בהדרגה מ-4 אינץ' ל-6.7 אינץ'.

המכשיר המתקפל החדש של סמסונג. מקור: יח"צ

גלאקסי FOLD. בקרוב מתקפת מתקפלים? מקור: יח"צ

אז מה צופן לנו העתיד?

כמו שהוזכר לעיל, ייתכן ש"משנה המשחק" בקרוב יהיה המסכים המתקפלים, אבל עד כמה הם יכבשו את המיינסטרים יהיה תלוי במחירם – כרגע, המחיר הזול ביותר למכשיר מתקפל הוא כ-2,000 דולר, מה שלא מבטיח התנפלות המונית. אבל סביר להניח, שככל שיימכרו ויפותחו יותר מכשירים, גם מחירם יוזל, אם כי הם יהיו מכשירי עילית יקרים לפחות בשנים הקרובות. לא נטעה אם ננחש, שדוכני המכשירים המתקפלים יהיו הצפופים ביותר בתערוכות הטכנולוגיה הקרובות – CES בלאס וגאס, ו-MWC בברצלונה.

אי אפשר לדבר על עתיד עולם הסלולר בלי להזכיר את דור 5, שעשוי להיות טכנולוגיה "מערערת", ולפי כל התחזיות, 2020 תהיה השנה של דור 5, שהוא הרבה יותר מסתם חיבור מהיר יותר. דור 5 מייצג פלטפורמה חדשה, שבזכותה תתממש חדשנות רבה בתחומים רבים – רפואה, תחבורה, ערים חכמות, בניינים חכמים, בית חכם, מחשוב לביש, פרסום, צריכת תוכן – אלה רק כמה דוגמאות, שבהן דור 5 יחולל מהפיכות ממשיות, יחד עם טכנולוגיות של תבונה מלאכותית ולימוד מכונה, שעושות את דרכן גם לעולם הצרכני וגם לעולם העסקי.

תגובות

(3)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אשת טכנולוגיות ותהליכים

    נהנתי לקרוא את הסקירה ולאשרר אותה עם זכרונותיי. מה שחסר (ויש שיגידו לא קשור) זה התייחסות לנושא הקרינה ולגידול במספר חולי הסרטן. באותה מידה, כשמדברים על דור 5 (שבהחלט מעניין ומסקרן) צריך גם לתזכר את המחירים. כי רק כך רואים את התמונה הגדולה. תודה על הכתבה, נהנתי ממנה

  2. יוסף

    איזה כייף היה לי לקרוא את הכתבה. בעיקר מהשפה, מסגנון כתיבה קוהרנטי, מהזרימה... כייף. תודה

אירועים קרובים