התחרות הובילה לירידה של כמעט מיליארד שקלים בהכנסות בשוק התקשורת

דו"ח סיכום הכנסות שוק התקשורת לשנת 2019 שפרסם משרד התקשורת מעיד על צמצום של כ-5% בהכנסות שוק התקשורת, הנובע בעיקרו מהרחבת התחרות בכלל מגזרי הפעילות הקמעונאיים ● עם זאת, צמצום ההכנסות בשוק התמתן עקב עלייה בהכנסות משימוש בתשתית האינטררנט הנייחת ועלייה ביותר מפי שניים של שיעור הנגישות לסיבים אופטיים - הקטגוריה היחידה שבה נרשמה עלייה בהכנסות

משרד התקשורת

התחרות המעמיקה בשוק התקשורת ממשיכה להוביל את מגמת הירידה בעלויות לצרכן על שירותי תקשורת, ולצד כך ממשיכה לשחוק את ההכנסות של חברות התקשורת, אשר התכווצו בשנת 2019 בכ-5%, המהווים כ-910 מיליון שקלים (ללא מע"מ). ההכנסות בשנת 2019 הסתכמו בסך של כ-17.4 מיליארד שקלים, לעומת כ-18.5 מיליארד ב-2018 ו-19.2 מיליארד שקלים ב-2017.

ממצאים אלה ואחרים עולים מדו"ח סיכום הכנסות שוק התקשורת לשנת 2019, שפרסם היום (ב') אגף הכלכלה במשרד התקשורת המבוסס על נתוני חברות התקשורת ועיבודי אגף כלכלה.

עיקרי הדו"ח מעידים, כי העמקת התחרות מביאה לעלייה בצריכת השירותים ולגידול משמעותי באיכותם, מגמה שלפי משרד התקשורת צפויה להתעצם בשנים הקרובות, וזאת במקביל להתפתחויות הצפויות כתוצאה מפריסת תשתיות הדור החמישי ברחבי המדינה.

לפי הממצאים, הירידה המשמעותית ביותר בהכנסות, של יותר מחצי מיליארד שקלים, הייתה בשוק הסלולר, כתוצאה מהתחרות הגוברת, שמביאה לירידה עקבית ומתמשכת במחירי השירותים לצרכן. עוד בתחום הסלולר, בשנת 2019 נצפו שיעורי נטישה של כ-36% שגדלו משמעותית בשנים האחרונות, מטווח של 15%-19% בשנים 2010-2006, לטווח של 35%-40% בשנים 2019-2015, באופן שמעיד על רמת התחרות הגבוהה בו. גם בהשוואה ליתר מדינות העולם, ישראל מאופיינת בשיעורי נטישה גבוהים במיוחד.

בתחום תשתיות האינטרנט והשירותים הנלווים, נראה שפריסת הסיבים מתחילה להתבטא גם במספרים, ושיעור הנגישות לשירות המבוסס על סיבים אופטיים יותר מהכפיל את עצמו ב-2019, מ-12% ממשקי הבית בסוף 2018 ל-25% בסוף 2019. כתוצאה מהמעבר לסיבים, גדלה ההכנסה החודשית הממוצעת למנוי של החברות מתשתית האינטרנט, שכעת משווקת במהירויות גבוהות משמעותית מבעבר, וזוהי הקטגוריה היחידה שבה נרשמה עלייה בהכנסות במהלך שנת 2019 בשוק התקשורת.

עוד מציין המשרד, כי חלה עלייה של כ-40% במהירות ההורדה המשווקת הממוצעת לעומת שנת 2018, והיא יותר מהכפילה את עצמה במהלך 2019, בעיקר בעקבות התחברות מנויים לתשתית הסיבים, זאת לצד ירידה של 20% במחיר הממוצע למגה משווק.

בתחום הטלוויזיה הרב-ערוצית פחתו ההכנסות ב-4.3% ב-2019, כתוצאה מהתחזקות התחרות בעקבות הרחבת הפעילות של שחקנים חדשים, שנכנסו בעיקר באמצעות שידורים מבוססי אינטרנט בפס רחב.

בתחומים נוספים, הדו"ח מראה, כי ההכנסות במגזר הגישה לאינטרנט (ISP) קטנו ב-16% ב-2019, במגזר התקשורת הבינלאומית קטנו ההכנסות בשנה זו ב-24% – כהמשך למגמה בשנים האחרונות כתוצאה מההתפתחות הטכנולוגית והמעבר לשימוש באפליקציות חינמיות למטרה זו, וגם ההכנסות ממגזר הטלפוניה הנייחת קטנו ב-11% ב-2019, בהמשך למגמה משנים קודמות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים