מחוברים, מחוברים, מחוברים

בזק פרסמה היום את דו"ח מצב האינטרנט בישראל לשנת 2020, שבוצע בצל מגיפת הקורונה, המאשר את מה שכולנו מרגישים: אנחנו מחוברים כמעט 24X7, ואנחנו דיגיטליים ● שנת הקורנה שינתה באופן קיצוני כמעט את כל תחומי החיים שלנו: עבודה, תקשורת, לימודים, צריכת תכנים, דייטינג, גיימינג, שופניג, סידורים בירוקרטיים ועוד

דו"ח מצב האינטרנט בישראל לשנת 2020. מקור: בזק

בזק פרסמה היום את דו"ח מצב האינטרנט בישראל לשנת 2020, שבוצע בצל מגיפת הקורונה, המאשר את מה שכולנו מרגישים: אנחנו מחוברים כמעט 24X7, ואנחנו דיגיטליים. הדו"ח סוקר את הרגלי השימוש וההתנהגות של הישראלים בעידן הדיגיטלי ומבוסס על מחקר מעמיק שערכה החברה על דפוסי השימוש באינטרנט בישראל, המגמות השולטות בו ושימושיו השונים, וכן על נתונים מפעילות החברה ומערכותיה. הוא לא משאיר מקום לספק: שנת הקורונה גרמה לכולנו להיות מחוברים מתמיד, ובמקביל האיצה תהליכי דיגיטציה בקרב כלל המגזרים והגילאים, וכמעט בכל תחומי החיים: עבודה, תקשורת, לימודים, צריכת תכנים, דייטינג, גיימינג, שופניג, סידורים בירוקרטיים ועוד, וכל אלה באים לידי ביטוי בצריכת נתונים שקפצה ב-30%, בשהייה מול מסכים במשך חצי יממה, ובחשיבות של האינטרנט שהפך למצרך חיוני. 93% מהציבור צופים בסטרימינג. ולא רק וידאו – 90% מהנשאלים צורכים מוזיקה אונליין,  40% מאזינים יותר השנה לתכנים און ליין לעומת השנה שעברה, וכ-70% מבני הנוער בגילאי 13-18 משחקים בממוצע יותר מ-20 שעות בשבוע.

עיקרי הדו"ח

6.7 מיליון גולשים באינטרנט, בכל בית מורידים בממוצע קבצים בנפח של כ-12 גיגה-בייט ליום, 35% מהבתים בישראל חכמים ו- 36% מהגולשים חוו מתקפת סייבר. יותר מ-70% מהנשאלים ציינו ששדרגו את תשתית האינטרנט וציוד המחשוב בבית. כולנו גם הפכנו לדיגיטליים יותר ופיתחנו מומחיות במגוון תחומים, כך, למשל, כ-70% ציינו שהם למדו לראשונה להשתמש ב-Zoom במהלך השנה האחרונה, 48% ציינו, כי החלו להעביר כספים באמצעות אפליקציות דיגיטליות ו-25% מהנשאלים ציינו שהם עברו לערוך קניות באינטרנט.

רכשנו מיומנויות דיגיטליות. מקור: בזק

רכשנו מיומנויות דיגיטליות. מקור: בזק

כולנו בבית מול המסך – אנחנו מבלים 12 שעות בממוצע ביום מול המסך, כאשר הסיבות לכך הן השימוש הגבוה במסך לטובת צורכי עבודה או לימודים, צריכת תוכן, קניות וכו'. 68% מהנשאלים השיבו שבעקבות המגיפה הם עברו לעבוד מהבית. אמנם 63% מתוכם דיווחו כי העבודה מהבית נוחה יותר וכי רובם ירצו להמשיך לעבוד מהבית גם לאחר הקורונה, אך עם זאת, 69% אחוז מהנשאלים שהם הורים לילדים הלומדים גם הם מהבית מדווחים, כי האיזון בין בית ועבודה נפגע וכי 57% מהם עובדים שעות רבות יותר ויעילות העבודה נפגעת בשל העזרה לילדים. הדו"ח הדגיש, כי לאימהות עובדות קשה במיוחד, כאשר 43% דיווחו שהן מרגישות אימהות פחות טובות כשהן עובדות מהבית.

התלמידים סובלים מול ה-Zoom – לפי הדו"ח, 83% מרגישים בודדים, 62% מהבנות חוות חרדה ודכאון ו- 60% מכלל התלמידים שנשאלו אמרו, שלא ירצו להמשיך ללמוד ב Zoom.

תחום התרבות המציא עצמו מחדש – 67% צופים במופעי תרבות מהבית, באמצעות האינטרנט. כמו תרבות, גם ספורט התחלנו לעשות בבית מול המסך, כאשר 57% מהנשאלים עושים כושר בבית.

הבירוקרטיה הפכה סוף סוף לדיגיטלית – 94% משתמשים בבירוקרטיה דיגיטלית, מתוכם 69% השתמשו השנה יותר בשירותים הדיגיטליים לעומת השנה שעברה.

רפואה מרחוק צוברת תאוצה – הנשאלים ציינו כי הם נעזרים ברפואה מרחוק להזמנת מרשמים, התייעצות עם רופא או אחות, הזמנת תרופות הביתה וטיפול פסיכולוגי. עם זאת, 70% מהנשאלים סבורים שקיים חשש לקבלת אבחון שגוי כאשר מדובר ברפואה מרחוק והיו מעדיפים בתחום הזה רפואה לא אמצעית.

פגישה רומנטית מרחוק – השנה ובחסות הקורונה גם המפגשים עברו לדיגיטל, כאשר 40% מהרווקים יוצאים לדייט מרחוק ו-64% אף מציינים שהדייט המרוחק חוסך להם הרבה זמן. לעומת זאת, 65% מתוכם לא נהנים בדייט מרחוק כמו בדייט רגיל.

המסך הפך להיות הבייביסיטר בכל בית – מרבית ההורים הודו, שהשנה הקפידו פחות על הגבלות הזמן שהילדים בילו מול המסכים, וגם הגבלת זמן המסך לתינוקות נפרצה משמעותית השנה, כאשר 40% מההורים מאפשרים זמן מסך גם לתינוקות בני שנה עד שנתיים. ואם כבר ילדים, אז מעניין לראות, שהסמארטפון הפך השנה לצעצוע המועדף על דור האלפא, כאשר כ-70% מההורים טענו שהילדים שלהם מעדיפים לשחק עם הסמארטפון בפער ניכר של עשרות אחוזים לעומת משחקים אחרים, בהם גינה, לגו, כדור, קונסולות וכדומה.

לראשונה – הקניות באינטרנט עקפו את הקניות בחנויות הפיזיות – 90% מאיתנו העבירו את הקניות לרשת. 66% מהציבור ציינו, כי הגדילו את ההוצאות באונליין השנה. עוד נתון מעניין העולה מן הדו"ח מראה, כי 56% מהציבור מעדיף לקנות אונליין מאשר בחנות פיזית, במטרה להוריד את הסיכון להידבקות מקורונה. התחומים שבהם נצפתה עיקר העלייה במכירות אונליין היו מחשבים וסלולר, בגדים ונעליים, ספרים ומכשירי חשמל.

עוד נתון מעניין העולה מהדו"ח בנושא צרכנות מראה כי השנה יותר מתמיד הצרכנים פרגנו לעסקים מקומיים, כדי לתמוך בכלכלה מקומית, כאשר יותר מ-80% קנו באתר ישראלי, לעומת 56% שקנו באתר בינלאומי. לצד זטת, הצרכנים גם מתלוננים על שירות לא טוב. עיקר התלונות מדברות על איחורים בהגעת ההזמנה, מוצרים שלא תאמו את הופעתם באתר, שירות לקוחות שלא ניתן להשיג, מוצר שלא הגיע וכדומה.

זמינות הרשתות החברתיות הופכת למשמעותית בצריכת החדשות – אך האם המידע אמין? מן הדו"ח עולה, כי 60% מקרב הנשאלים מתעדכנים בחדשות באמצעות הרשתות החברתיות, כאשר רק 19% חושבים שהמידע החדשותי ברשתות החברתיות אמין. 63% מאיתנו לא מזהים אם המידע החדשותי ברשתות אמיתי או מזויף, וגם אחרי שבדקו את המידע, כמחצית עדיין לא מצליחים להבחין בין מידע אמיתי ומזויף.

המחיר שאנו משלמים

אמנם כולנו שדרגנו את היכולות הדיגיטליות שלנו השנה, אך מסתבר שתקופת הקורונה עולה לנו בבריאות הנפשית: 80% מהציבור ציין שהמחסור במפגשים חברתיים גורם להם לתחושת בדידות ו 57% חשים תחושות דיכאון וחרדה. מלבד תחושות נפשיות, הקורונה עולה לנו גם בבריאות הפיזית – 70% דיווחו על כאבים שלא היו בעבר או שהחמירו, חוסר ריכוז (78%) ונדודי שינה (66%).

קרן לייזרוביץ, סמנכ"לית השיווק והחדשנות בבזק. צילום: רונן טופלברג

קרן לייזרוביץ, סמנכ"לית השיווק והחדשנות בבזק. צילום: רונן טופלברג

קרן לייזרוביץ, סמנכ"לית השיווק והחדשנות בבזק: "השנה האחרונה התאפיינה בהאצת תהליכים דיגיטליים בכל המגזרים. הקורונה השאירה את כולנו בבתים ושינתה את האופן בו אנחנו עובדים, קונים ולומדים ובעיקר הדגישה את הנחיצות של אינטרנט יציב שהפך למוצר צריכה בסיסי בכל בית. המסך, שעד היום נתפס כחוצץ בין אנשים, הפך לגורם מחבר ונראה שאנחנו לא יכולים בלעדיו. גם בעידן פוסט קורונה ימשיכו תהליכי הדיגיטציה להתקדם במהירות, ואם עד כה היו כאלה שחששו מביצוע פעולות ברשת, כמו קניות, העברת כספים או הורדת תוכנות, הקורונה הפכה את כולנו למומחי דיגיטל. אנו נמשיך לצרוך יותר ויותר תוכני וידיאו, ומספר המכשירים המחוברים בכל בית יגדל, דבר שיוביל לצורך בתשתיות מתקדמות ואספקת קצבי גלישה של מאות מגה לכל בית".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים