סופי: אין קשר בין שימוש בטלפון סלולרי לסרטן מוח

כך לפי תוצאות סקירה חדשה שהוזמנה על ידי ארגון הבריאות העולמי והתבססה על 63 מחקרים שנערכו בשנים 1994-2022, שהוערכו על ידי 11 חוקרים מ-10 מדינות

טלפונים סלולריים לא מגבירים את הסיכון לסרטן מוח. נקודה.

אין קשר בין שימוש בטלפון נייד לסיכון מוגבר לסרטן המוח, על פי סקירה חדשה שהוזמנה על ידי ארגון הבריאות העולמי של ראיות זמינות שפורסמו ברחבי העולם.

למרות העלייה העצומה בשימוש בטכנולוגיה אלחוטית, לא חלה עלייה מקבילה בשכיחות סרטן המוח, כך עולה מהסקירה שפורסמה אתמול (ג'). הסקירה, שהובלה על ידי הרשות להגנה מפני קרינה של ממשלת אוסטרליה, בחנה יותר מ-5,000 מחקרים, שמהם נבחרו המחמירים ביותר מבחינה מדעית והודחו מחקרים חלשים. הניתוח הסופי כלל 63 מחקרים, שנערכו בשנים 1994-2022 והוערכו על ידי 11 חוקרים מ-10 מדינות.

הסקירה העריכה את ההשפעות של תדר רדיו בשימוש בטלפונים ניידים כמו גם בטלוויזיה, במוניטורים לתינוקות וברדאר, ציין מארק אלווד, פרופסור לאפידמיולוגיה של סרטן באוניברסיטת אוקלנד בניו זילנד ואחד ממחברי הסקירה. "אף אחת מהשאלות העיקריות שנחקרו לא הראתה סיכונים מוגברים", אמר.

הסקירה בחנה מקרים של סרטן מוח אצל מבוגרים וילדים, כמו גם סרטן בלוטת יותרת המוח, בלוטות הרוק ולוקמיה, וסיכונים שנקשרו לשימוש בטלפון נייד, לתחנות בסיס או למשדרים, כמו גם לחשיפה תעסוקתית. סוגי סרטן אחרים ידווחו בנפרד.

הסקירה לא מצאה כל קשר בין שימוש בטלפון סלולרי וסרטן, ולא בין שימוש ממושך (של יותר מ-10 שנים) ובין רמת השימוש בטלפון (מספר השיחות או זמן השימוש בטלפון).

סקירה זו באה בעקבות עבודות דומות אחרות. ארגון הבריאות העולמי וגופי בריאות בינלאומיים אחרים אמרו בעבר, כי אין ראיות סופיות להשפעות בריאותיות שליליות מהקרינה המשמשת טלפונים ניידים, אך קראו למחקר נוסף. כיום, שדות של תדר רדיו – כמו אלה מטלפונים ניידים – מוגדרים על ידי הסוכנות הבינלאומית לחקר הסרטן (IARC) של ארגון הבריאות העולמי, כ"מסרטן אפשרי", או בדרגה 2B, קטגוריה המשמשת כאשר הסוכנות אינה יכולה לשלול קשר אפשרי.

לדברי מוביל הסקירה, פרופ' קן קאריפידיס, צריך לשים בצד את החששות סביב הקשר בין סרטן וטלפונים סלולריים, אבל חשוב להמשיך ולחקור ככל שהטכנולוגיה ממשיכה להתפתח.

הוא גם ציין, כי עמיתיו עובדים כעת על החלק השני של הסקירה, שתבחן מקרי סרטן המקושרים פחות לטלפונים סלולריים, כמו לוקמיה ולימפומה שהיא לא הודג'קין.

הקבוצה המייעצת של הסוכנות קראה להעריך מחדש את הסיווג בהקדם האפשרי בהתחשב בנתונים החדשים מאז ההערכה ב-2011.

ההערכה של ארגון הבריאות העולמי תפורסם ברבעון הראשון של השנה הבאה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים