ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה: שוק מכשירי הסלולר ייפתח לתחרות

צו התקשורת, שנועד להקל על המסחר במכשירים סלולריים, ייכנס לתוקף בתום חודש ממועד פרסומו ● במסגרתו, יוענק פטור מאישור סוג בתנאי שהמכשירים עומדים בדרישות האירופיות של הדירקטיבה האירופית, או בדרישות האמריקניות של הנציבות הפדראלית לתקשורת ● שר התקשורת, משה כחלון: "ביטול החסמים נועד להעביר מהעולם את 'הפטנטים והקומבינות' של החברות, שבעזרתם הן ביצרו את שליטתן בשוק"

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום (א') את צו התקשורת שהגיש לאישורה שר התקשורת, משה כחלון, שיקל על מסחר במכשירים סלולריים ויגביר את התחרות בשור המכשירים. "אני מקווה שהסרת החסמים תוביל לגיוון במכשירים, לריבוי יבואנים ולירידה במחיר, כדי שקניית מכשיר סלולרי תפסיק להיות כמו קניית דירה. החגיגות צריכות להיגמר, העושק של הציבור צריך להיגמר גם בתחום ציוד הקצה", אמר שר התקשורת לוועדה.

הצו ייכנס לתוקף בתום חודש ממועד פרסומו. במסגרתו, יוענק פטור מאישור סוג בתנאי שהמכשירים עומדים בדרישות האירופיות של הדירקטיבה האירופית, או בדרישות האמריקניות של הנציבות הפדראלית לתקשורת (FCC), וכן פטור מרישיון סחר למי שעוסק בסחר במכשירים שאינם מצריכים אישור סוג.

בעבר נדרש מן היבואנים גם אישור של חברות הסלולר שהמכשירים מתאימים לרשתות שלהן, מה שאפשר לחברות לשלוט גם על היצע המכשירים שנמכר בארץ, ויצר חסמים גדולים להבאת מגוון מכשירים לארץ. "ביטול החסמים נועד להעביר מהעולם את 'הפטנטים והקומבינות' של החברות, שבעזרתם הן ביצרו את שליטתן בשוק", ציין כחלון.

יו"ר הוועדה, ח"כ שאמה-הכהן, אמר בפתח הדיון, כי "מדובר בעוד צעד מבורך שמוביל משרד התקשורת, יחד עם הוועדה, למען צרכני הסלולר במדינה". לדבריו, "בעוד בעולם רואים היצע גדול במחיר נמוך, כאן הריכוזיות בענף ומספר היבואנים המצומצם גורמים לכך שהצרכנים זוכים להיצע מצומצם, המכשירים מגיעים בעיכוב, מחירם יקר יותר ואין תחרות אמיתית. אחרי שמחירי שימוש בסלולר בשיטת הכל כלול ירדו לכ-99 שקלים בחודש – מחיר המכשיר הפך ליקר יותר מהשירות, ואין תרופה יותר טובה לכך מהסרת חסמים". יצוין, כי הצו החדש יאפשר גם נוהלי פיקוח על המכשירים המיובאים, שיהיו תקניים בלבד, בזכות העסקת פקחים שיפקחו על המכשירים המיובאים.

הצפת השוק במכשירים רבים הטרידה גם את נציג הצבא, סא"ל אשר ביטון, שטען כי יש מכשירים שפועלים בספקטרום שעלול להוות סיכון ביטחוני ולשבש, למשל, את 'כיפת ברזל', ולפגוע ביכולות שהצבא מתכוון להפעיל ב'יום הדין'. ביטון ביקש לדעת כיצד מתכוון משרד התקשורת להיערך לאכיפה, כך שתימנע כניסת מכשירים לאינם עומדים בתקנות. השר כחלון דחה את הדברים. לדבריו, משרד התקשורת עיכב כבר כמה פעמים, מטעמי ביטחון, כניסה של מכשירים מתקדמים כמו ה-iPad, "והפך ללעג ולקלס, כשבסוף הסתבר שהאיומים לא היו ולא נבראו". מנכ"ל משרד התקשורת, עדן בר טל, אמר כי בכוונת המשרד לפנות למשרד האוצר על מנת לקבל אישור להעסיק פקחים שיפקחו על הנושא לאחר שהמכשירים מגיעים לארץ.

כמו כן, מנהלת הרגולציה של פלאפון, יוליה מרוז, טענה כי הצו יוביל בעקיפין לפגיעה בשירות שמקבלים הצרכנים. על כך השיב לה נתי שוברט, סמנכ"ל ספקטרום במשרד התקשורת, כי כבר כיום קיימת חובת שירות כללית לכל מוצר, בהתאם לתקנות הגנת הצרכן שעליהן מפקח משרד התמ"ת. השר כחלון הוסיף בעוקצנות ואמר, כי "המצב הקיים משרת את פלאפון ולכן היא כביכול דואגת שהשירות לציבור ייפגע. תדאגו לטפל בלקוחות, לענות להם בזמן ולהפעיל את תחנות השירות".

אירועים קרובים