היועמ"שית מתנגדת לפשרה בתביעה ייצוגית נגד גוגל

היועצת הגישה התנגדות לפשרה, שלפיה גוגל תפצה משתמשים ב-Google Play ב-46.5 מיליון שקלים ותבהיר שמנויים לאפליקציות שנרכשו בחנות מתחדשים אוטומטית ● לטענת היועמ"שית, הפשרה מנוגדת לחוק

Google Play.

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה, הגישה היום (ה') לבית המשפט המחוזי התנגדות להסדר פשרה במסגרת התביעה הייצוגית שהגיש מרדכי מלאכי נגד גוגל, שבה הוא טוען שהחברה מחדשת אוטומטית מנויים לאפליקציות שנרכשו ב-Google Play – בניגוד לחוק הגנת הצרכן. טענה נוספת בתביעה היא שהאפשרויות לביטול שגוגל מציעה נוגדות אף הן את החוק.

במסגרת הסכם הפשרה, גוגל תפצה את משתמשי חנות האפליקציות שלה בישראל בין 2010 ל-2022 ב-46.5 מיליון שקלים, ותבהיר כי המנויים מתחדשים אוטומטית. הצדדים ביקשו מבית המשפט לתת לפשרה תוקף של פסק דין. עם זאת, היועצת המשפטית לממשלה, שהצטרפה לתיק כבעלת עניין, מתנגדת, בטענה שההסדרה העתידית בפשרה מנוגדת להוראות החוק ומקימה חשש שלפיו ההסדר אינו ראוי, הוגן וסביר. כמו כן, לדבריה, ההסדר חוטא לתכליות חוק תובענות ייצוגיות, וביניהן אכיפת הדין והרתעה מפני הפרתו, ומתן סעד הולם לנפגעים מהפרתו.

בהרב מיארה התייחסה בהודעה לשתי העילות שהושגה בהן פשרה: ביחס לעילה הראשונה – חידוש אוטומטי של עסקאות, כתבה היא כתבה ש-"בהתאם לחוק הגנת הצרכן, עסקה לתקופה קצובה ככלל לא תוארך באופן אוטומטי גם אם נקבע כך בחוזה ההתקשרות, אלא בהתקיים חריגים הקבועים בחוק".

מדוע היועצת מתנגדת?

"הצדדים בהסדר הפשרה הסכימו כי גוגל תבהיר במסגרת מסמכי ההתקשרות שמנוי לאפליקציה בשירות הוא לתקופה בלתי קצובה וכרוך בתשלום דמי מנוי עתידיים", הוסיפה. "עמדת היועצת המשפטית לממשלה היא שמדובר בהתחייבות שאינה מספקת ולא ברורה דיה, מכיוון שלא ברור באיזה אופן יוצג השירות לצרכן, אין די בשינוי טרמינולוגי כדי לעמוד בהוראות הדין ויש צורך להתייחס גם לשלבים מוקדמים יותר בעסקה מהשלב שבו קוראים את מסמכי ההתקשרות.

ביחס לעילה השנייה-  ביטול עסקאות, בהרב מיארה ציינה כי "על פי הסדר הפשרה הוסכם כי גוגל תבהיר במסמכי ההתקשרות שלמשתמשים הישראלים בשירות עומדת האפשרות לבחור באופן אקטיבי בין שני מנגנוני ביטול – 'ביטול מיידי', שייכנס לתוקף באופן מיידי ולא יאוחר משלושה ימי עסקים ממועד הודעת המשתמש, שיקנה זכאות להחזר כספי יחסי של דמי המנוי לאותה התקופה; או 'ביטול נדחה', שייכנס לתוקף בתום תקופת החיוב הרלוונטית. עמדת היועצת המשפטית לממשלה היא שההסדרה העתידית בכל הנוגע לביטול נדחה של עסקאות עומדת בניגוד לחוק הגנת הצרכן, שלפיו על גוגל לבטל את המנוי בתוך שלושה ימי עסקים מיום מתן הודעה על ביטולו, אם לא נקב הצרכן במועד מאוחר יותר בהודעת הביטול".

"בנוסף", כתבה, "הסדרה עתידית הינה צופה פני עתיד ומביאה לשינוי מדיניות מכאן ואילך, ולא באופן רטרואקטיבי. בהסדר הפשרה יש לתת את הדעת גם לגבי אופן ביטול עסקאות עבר תקפות, שנחתמו לפני אישור הסדר הפשרה". כמו כן, היועצת המשפטית הבהירה כי "קיימים פגמים גם בפיצוי המוסכם במסגרת הסדר הפשרה".

עמדת היועצת המשפטית לממשלה הוגשה על ידי עו"ד קרן אביסרור ועו"ד ליטל סדובסקי מפרקליטות מחוז מרכז (אזרחי), לאחר שגובשה בשיתוף עם ייעוץ וחקיקה (משפט אזרחי), המחלקה האזרחית בפרקליטות המדינה, והרשות להגנת הצרכן והסחר ההוגן.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים