תוכן שיווקי

"אוריינות נתונים בארגון משפרת את התוצאות העסקיות מול המתחרים"

05/09/2019 12:55
לירון ברעם, מנהל אנליטיקה עסקית בקליק ישראל. צילום: רן ברגמן

"אוריינות נתונים בארגון משפרת את התוצאות העסקיות מול המתחרים", כך אמר לירון ברעם, מנהל אנליטיקה עסקית בקליק ישראל (Qlik Israel), בראיון מקדים שערכנו אתו לקראת כנס Qlik Day 2019, שיתקיים ביום ב' הקרוב, ה-9 בספטמבר, בסינמה סיטי גלילות. האירוע יתמקד בנושאי BI, דטה ואנליטיקה.

מהו האתגר העיקרי של ארגונים בעולם המידע?
"המצב כיום ברוב הארגונים הוא עודף מידע ולא חוסר המידע שאופיין לפני מספר שנים. שני אתגרים עיקריים עומדים בפניהם: האחד הוא האתגר הטכנולוגי – כיצד להפוך את המידע שקיים בתוך הארגון ומחוצה לו למקור מידע זמין לכל עובדי הארגון, לצורך ניתוח וצריכת המידע באופנים שונים וכן לתובנות, שעל בסיסן יתקבלו החלטות עסקיות.

האתגר השני, והמשמעותי יותר לטעמי, הוא זה האנושי – כיצד להכשיר את כלל עובדי הארגון ביכולות של אוריינות נתונים (Data Literacy), על מנת לאפשר להם את היכולת לייצר את אותן תבונות מהמידע שנגיש עבורם. אוריינות נתונים היא היכולת של אדם לקרוא, לעבוד ולנתח נתונים.

סקר שנערך ב-2018 מצא כי רק 24% מהנשאלים ענו שהם מרגישים בטוחים בעבודה עם מידע ורק 32% מהנשאלים בדרגי הניהול השיבו שהם מרגישים כך.

מהצד השני:

  • 93% מהנשאלים בדרגי הנהלה מאמינים שאוריינות נתונים חשובה לעסק שלהם ותשפר את ביצועיו.
  • 63% מהחברות שנסקרו מתכננות להגדיל את כמות העובדים בעלי אוריינות נתונים בארגון.
  • 78% מהנשאלים בסקר ציינו שהם מוכנים להשקיע מאמצים לשפר את רמת אוריינות הנתונים שלהם.

ממצאים מראים כי חברות שבהן נמצאה רמה גבוהה של אוריינות נתונים השיגו ביצועים טובים יותר ברווח הגולמי, בהחזר על ההשקעה ובהחזר ההון, מה שמביא לכך שחברות אלה היו בעלות שווי שוק גדול בבין 3% ל-5% מחברות מקבילות.

כפי שניתן לראות מהסקר, קיים פער גדול בין ההבנה של חשיבות הנושא – הן ברמת החברות והן ברמת העובדים – ליכולות הקיימות בשוק. הפער הזה הוא מה שמייצר את האתגר עבור החברות".

כיצד ארגונים יכולים לשפר את אוריינות הנתונים?
"שיפור באוריינות נתונים מתחיל בהכרה של הארגון בחשיבות הנושא. הצעד הבא הוא לאמץ תרבות של מידע שתכיל את המאפיינים הבאים:

דמוקרטיזציה של מידע – מתן גישה נוחה ופשוטה לכל עובד למידע הרלוונטי עבורו, כך שיוכל לייצר את התובנות המותאמות אישית עבורו.

למידה – בניית תכנית הכשרה כלל ארגונית לשיפור רמת אוריינות הנתונים, שתותאם אישית לכל עובד, בהתאם לרמת אוריינות הנתונים שלו.

חניכה – בניית תכנית בה עובדים עם רמת אוריינות נתונים גבוהה ומסייעים לכלל העובדים בפעילות ייצור תובנות.
סקרנות – עידוד העובדים לאתגר את הנתונים ואת הנחות היסוד, ולנסות לייצר תובנות חדשות על בסיס הנתונים הקיימים, על מנת לקבל את ההחלטות הטובות ביותר לארגון.

חשוב לציין שתרבות ארגונית של מידע צריכה להשתלב בתוך התרבות הארגונית הקיימת ולא להחליף אותה. הצלחה של הטמעת תרבות כזו כמובן תלויה בהובלה של ההנהלה, ואנחנו אכן רואים מגמה הולכת וגדלה של מינוי מנהל נתונים ראשי (CDO – Chief Data Officer) בארגונים לצורך הובלה של כל נושא המידע בארגון".

כיצד קליק יכולה לסייע בתהליך של הטמעת תרבות מידע?
"קליק הובילה, בשיתוף חברות אחרות בשוק, פרויקט שמטרתו קידום אוריינות נתונים בעולם.

במסגרת הפרויקט, אנחנו מציעים קרוב ל-20 קורסים חינמיים שמכסים נושאים הקשורים לאוריינות נתונים, בהם נלמדים נושאים כגון: מה המשמעות של התפלגות נורמלית וכיצד בונים תהליך קבלת החלטות על בסיס מידע.

בנוסף, אנחנו מציעים לכל אחד לענות על שאלון קצר שיאפשר להעריך את רמת אוריינות הנתונים שלו, ובהתאם לכך יקבל תכנית הכשרה רלוונטית עבורו. בזמן הקרוב נציע לארגונים את היכולת לקבל במרוכז את תוצאות המבדק של כלל העובדים ואת היכולת לעקוב אחר התקדמות העובדים.

כל האמור לעיל מוצע ללא עלות כאן.

כמו כן, אנחנו מציעים ללקוחותינו קורסי אונליין מודרכים בנושא, ועד סוף השנה גם קורסים פרונטליים, באתר הלקוח.
אנחנו, בקליק ישראל, רואים חשיבות גדולה בקידום אוריינות הנתונים אצל לקוחותינו, מכיוון שאנחנו מאמינים שהשילוב בין הטכנולוגיה שלנו למשתמשים היא הדרך למקסם את התועלות עבור לקוחותינו".

להרשמה לאירוע לחצו כאן.

אירועים קרובים