תוכן שיווקי
לקראת כנס PMI 2024 - יום ג', 18.6.24, לאגו, ראשל"צ

עדות 710 – המיזם ליצירת מאגר עדויות על אירועי ה-7 באוקטובר

13/06/2024 13:36
שגיא אלוני, יו"ר אגודת פרויקט עדות 710.

כ-24 שעות אחרי הטבח הנורא של שבעה באוקטובר, כשעדויות מטלטלות צפו ועלו בזמן אמת בתקשורת וברשתות החברתיות התכנסנו ביחד חבורת קולנוענים, חוקרים, אנשי טכנולוגיה ומומחי בריאות הנפש להקים את מאגר העדויות המצולמות הגדול ביותר לאירועי השבת הארורה – עדות 710. לכאורה, המשימה פשוטה – הרי לא חסרות עדויות למעשים ולאירועים. אנחנו מוצפים כמעט 8 חודשים בעדויות בכמעט כל מדיה אפשרית.

אבל הזיכרון והקשב האנושי מתעתעים – ככל שעובר הזמן אנחנו נוטים לפקפק, לשכוח ולהתעסק בבעיות השעה, בוודאי בתקופה כל כך טעונה. מוח האדם נוטה להעצים פרטים מסוימים על חשבון אחרים, לאמץ זכרונות שאינם בהכרח שלנו, ולשזור שמועות, דעות והטיות אל תוך תיאורים עובדתיים. מהדורות חדשות משנות את סדר יומן, אתרי אינטרנט נערכים מחדש, חשבונות ברשתות החברתיות נעלמים. וכך, מה שהיה המציאות בשעות ובימים הראשונים, הופך לבליל מרוחק ולעיתים כאוטי של עובדות, נראטיבים ופרשנויות.

מתוך הבנה עמוקה של תהליכי העומק שמעצבים את הזיכרון הקולקטיבי וההיסטורי – הפסיכולוגיים-קוגנטיביים, החברתיים והטכנולוגיים – פעלנו ליצירת מאגר עדויות מקיף, גדול ומקצועי, כזה שיוכל להכיל מידע רב ערך לחוקרים, יוצרים, לדור הזה ולדורות הבאים. לשם כך הצבנו לעצמנו מספר מטרות על:

ראשית, לתת במה לכל עד ועדה לספר את סיפורם במילותיהם, ללא הפרעות או דרישות עריכה וללא הגבלת זמן. ראיינו את תושבי הקיבוצים והערים, אנשי הפזורה הבדואית, מבלים במסיבה ומחלצים, ישראלים וזרים. כך קיבלנו עדויות המכילות מגוון אנושי ובעיקר רגשי – אימה, חמלה, אומץ, פחד, יוזמה, הרהורים קיומיים ואף הומור. העדים עצמם הם המאשרים את הפרסום – הסיפור הוא שלהם, אנחנו רק האמצעי. חלק מהעדים מבקשים להתראיין אך לא להתפרסם – ראייה להבנת החשיבות ההיסטורית של העדות לצד הבעת אמון במיזם וביכולת לשמור על כבודם ופרטיותם.

שנית, התחייבנו למעטפת רגשית ומקצועית לעדויות. המתעדים עוברים תהליך הכשרה והכנה לפני הראיון, וכל עדות מצולמת באיכות גבוהה, מתומללת, נערכת ונארזת לפרסום בסטנדרטים גבוהים מתוך כבוד לעדים ולסיפורם. זהו תהליך ארוך ומורכב, המחייב שיתוף פעולה וממשק בין מספר גבוה של בעלי מקצוע (מתוך כ-400 מתנדבים רשומים) מתחומי הקולנוע, הטיפול הרגשי והטכנולוגיה. במקרים רבים מצאנו את עצמנו הראשונים להקשיב לסיפורים מסמרי שיער וקשים. בחלק מהמקרים ביטלנו ראיונות והעברנו את העדים לקבלת טיפול מקצועי וממסדי.

שלישית, שימור העדויות לטווח ארוך. מאגר עדויות מצולמות באיכות גבוהה מכיל כמויות עצומות של דאטה (עדות בודדת יכולה להכיל כ-80-50 GB), וכן מידע מילולי היסטורי המצוי בגוף העדויות. פיתוח ושימור מאגר מסוג זה דורש משאבי מיחשוב ואיחסון אך גם ידע נרחב באירכוב, קיטלוג ואיחזור מידע.

רביעית, להנגיש את העדויות לקהל בארץ ובעולם. בסיוע של חברת WIX הקמנו אתר ייעודי להצגת העדויות בעברית ובאנגלית ואנחנו עובדים על תרגום החומרים לשפות נוספות. העדויות זמינות בכל הרשתות החברתיות וגופים שונים – יוצרים, גופי הסברה והעדים והקהילות עצמם עושים בהם שימוש לצרכים שונים – הסברה, מחקר, יצירה והנצחה.

חמישית, ליצור המשכיות. עד כה צילמנו כ-700 עדויות עם קרוב ל-1000 עדים, מ-50 קהילות שנפגעו. למעט עדויות השואה, זהו מאגר העדויות המצולמות הגדול ביותר שהוקם בישראל, ואחד הגדולים מסוגו בעולם. אבל זהו קצה הקרחון. חייהם של עשרות אלפי בני אדם השתנו ללא היכר באותו היום ובעבור מרביתם הסיפור טרם הסתיים. אנחנו פועלים ברציפות כדי לשמש במה לעוד עדים שרוצים לחלוק את סיפורם.

מיזם עדות 710 יוצג במסגרת הכנס השנתי ה-28 של העמותה לניהול פרויקטים ב-18.6.28 על ידי שגיא אלוני – יו"ר אגודת פרויקט עדות 710.

לאתר העמותה הקישו כאן.

אירועים קרובים