תוכן שיווקי
לקראת הכנס השנתי של העמותה לניהול פרויקטים, ביום ג' הקרוב, ה-18 ביוני

מה יוצא לי מהביחדנס הזה?

13/06/2024 16:48
שאלה של ביחד.

כתב: אלי ארמן, מרצה בכיר לניהול פרויקטים, תעשייה וניהול במרכז האקדמי לב.

לצד הזועות והמחדלים הנוראיים של ה-7 באוקטובר התוודענו בתחילת המלחמה, וגם בהמשכה, לגילויים חסרי תקדים של גבורה, אחווה ורעות. ראינו תגובות של מה שנראה כ-"אינסטינקט טבעי" של אזרחים למאורעות, גילינו את היוזמה, היצירתיות והמסירות שכה רבים פעלו לאורן. בכלל, ראינו כה רבים שהתנדבו וניסו לתת מיכולותיהם, כישוריהם וממשאביהם זה לזה. קשר ללא היררכיה, ובלי חשבונות של תועלת או מחנאות.

עד כמה שגילויי האחווה וההתמסרות לטובת הכלל הללו היו מרשימים ויוצאים מגדר הרגיל בכל קנה מידה, הם לא היו מפתיעים, לפחות לא לגמרי.

אלי ארמן, מרצה בכיר לניהול פרויקטים, תעשייה וניהול במרכז האקדמי לב.

אלי ארמן, מרצה בכיר לניהול פרויקטים, תעשייה וניהול במרכז האקדמי לב. צילום: יח"צ

דוגמאות והמחשות לביחדנס, גם אם לא בנסיבות קשות וטרגיות, מוצאים גם בעולמות ההיי-טק והעסקים, שבהם כנס PMI של העמותה לניהול פרויקטים, שיתקיים ביום ג' הקרוב, יעסוק. אחרי יותר מ-30 שנות עשייה בהיי-טק הישראלי והגלובלי התגבשה אצלי ההבנה שיש בו, בפרט בארץ, מאפיין ייחודי ונדיר של צוותים מובילים ומצליחים, שחושבים טובת הכלל, ומתמסרים ומקריבים למען אחרים.

כאן נשאלת השאלה: אם עבודת צוות ושיתוף פעולה יעיל בין אנשים כל כך ברורים, למה הם כל כך קשים לישום?

הרב שהציע את המפתח להבנת התעלומה

הרב פרופ' ג'ונתן זקס, שהיה ראש הקהילות היהודיות של בריטניה, הציע לנו את המפתח להבנת תעלומה זו. הרב זקס היה מנהיג דתי בינלאומי, פילוסוף, מחבר עטור פרסים, שכתב מעל 40 ספרים, וקול מוסרי מכובד. לא לחינם הוא קיבל תואר אבירות והוכנס לבית הלורדים, תוך קביעה שהוא מהווה "אור לאומה הבריטית", כונה על ידי ראש הממשלה לשעבר של בריטניה, טוני בלייר, "ענק אינטלקטואלי", וזכה בפרס טמפלטון לשנת 2016, כהוקרה על תרומתו יוצאת הדופן לאישור הממד הרוחני של החיים.

לאחר אסון ה-11 בספטמבר כתב הרב זקס את הספר לכבוד השוני, שבו הוא מקביל בין המצב שהוביל לקריסת מגדלי התאומים לזה שהוביל לקריסת מגדל בבל. לשיטתו, בשני המקרים, שורש הבעיה היה חוסר מודעות וכבוד לאחר, ואי הכרה בייחודיות ובדעות של הפרט.

ההצעה של הרב זקס היא: ככל שייתנו יותר מקום וכבוד לפרט, כך הכלל ירוויח ויזכה.

אבל, וזה אבל גדול, חרות הפרט לא מספיקה – דרושים ערכים משלימים על מנת לאזן בין כולם. זוהי התשובה לשאלה למה מעטים מאוד מצליחים לקיים רמה גבוהה של עבודת צוות משותפת לאורך זמן ואיך הם עושים זאת: קשה מאוד לאמץ ולאזן בין הערכים הללו.

יש חשיבות גדולה לשיתוף פעולה בין הגורמים השונים, בעלי העניין, ולפעול ביחד, אבל קשה לשמר שיתוף פעולה לאורך זמן, משום שזה מחייב תחזוקה ואת שימור האינטרסים של בעלי העניין.

את השילוב הנדיר אך החזק הזה חוויתי דרך עשרות אתגרים שלקחתי בהם חלק פעיל כמפתח תוכנה, מנהל תוכנה ומנהל פרויקטים.

במהלך ההרצאה שלי אשתף את שומעיי בתובנות ממקרה בוחן בהיי-טק, שמדגימות כיצד השאיפה להגיע לגישת הביחד מניבה הצלחה, ואקשר בין מקרים אלה ללקחים ולערכים שהרב זקס למד מהתנ"ך ומניסיון החיים שלו.

לפרטים נוספים על הכנס ולהרשמה אליו לחצו כאן. לאתר העמותה לניהול פרויקטים לחצו כאן.

אירועים קרובים