תוכן שיווקי

כוח החשיבה החיובית

17/06/2024 16:15
מומחה ומנטור לניהול פרויקטים בשילוב עם עקרונות מהפסיכולוגיה החיובית.

כתב: עזר סלם.

דמיינו עולם שבו כל מנהיג או מנהל מחזיק בכוח סודי אחד ומיוחד, שבעזרתו הוא יכול לתת השראה לצוותים, עובדים ואפילו מנהלים, כדי להתמודד עם אתגרים ולהשיג הצלחה מדהימה. המפתח לפתיחת הפוטנציאל הזה למנהיגות מוטמע במוח שלנו, ותלוי רק בתהליך פשוט של שינוי בפרספקטיבה, שיכול לשנות את הדרך שבה אנחנו מנהיגים ומעוררים השראה אצל אחרים.

כוח העל הזה הוא כוח החשיבה החיובית, שמביאה למודעות אופטימית ובונה, בוודאי גם בפני אתגרים. בבסיס אותה חשיבה עומדת האמונה שאפשר להתמודד עם אתגרים ושכל מכשול הוא הזדמנות לצמיחה וללמידה.

יהיו ודאי לא מעטים מכם שיאמרו: "חשיבה חיובית? זו פשטות רגשנית ללא כל ערך אמיתי". כאן אני עשוי להפתיע אתכם, אך ההשפעה של החשיבה החיובית על מנהיגות ועוצמת היעילות שלה נתמכת על ידי המדע. מחקרים הראו שהמחשבות שלנו משפיעות באופן עמוק על הכימיה של המוח ועל רווחתנו הכוללת. חשיבה חיובית קשורה לרמות גבוהות יותר של דופמין וסרוטונין – הניורוטרנסמיטרים שמשויכים לשמחה, מוטיבציה ויעילות. חוקרים מצאו שאנשים עם ראיית עולם חיובית הם יותר עמידים, יותר טובים בפתרון בעיות ויותר סביר שיצליחו להשיג את מטרותיהם.

תכל'ס, איך ניתן לייצר תודעה חיובית כמנהיג?

התשובה לשאלה הזו היא שכמו כל דבר בחיים, נדרש להתחיל במודעות. כולנו מתמודדים מעת לעת עם מחשבות שליליות, אך הדבר החשוב ביותר הוא התגובה שלנו אליהן.

אחד העקרונות בפילוסופיה הסטואית הוא עקרון השליטה: "יש לך שליטה על המחשבות והפעולות שלך, אבל לא על המחשבות והפעולות של אחרים". אם כל היום נתמקד בניסיון לשלוט על אירועים חיצוניים או על מחשבות והתנהגויות של אחרים, לא נוכל לקחת אחריות על המחשבות שלנו, כי הן יושפעו מגורמים אחרים.

הרעיון המרכזי הוא: במקום להתעקש על השלילה, יש להעביר מודעות אל הרגעים החיוביים, ובעזרתם לפתח פתרונות אפשריים. לדוגמה, במקום לראות בפרויקט שגלש מעבר לתאריך הסיום המקורי שלו או במשימה שלא הושגה ככישלון, ניתן לראות בכך הזדמנות ללמוד ולשפר את כישורי ניהול הפרויקטים שלנו, וכיצד ניתן לכוון את הצוותים בפעם הבאה להשגת היעדים הנדרשים.

עוד דבר שיש לשים אליו לב הוא שאחד האלמנטים שמאמנים את המוח והמחשבות שלנו לחשיבה חיובית הוא הכרת הטוב. כדאי לנו לחשוב בכל יום על הדברים שאנחנו מודים עליהם, אפילו אם מדובר בדברים קטנים ולכאורה זניחים. פעולה פשוטה זו יכולה לשנות את ממדי המוח שלנו ולהתמקד בחיוביות, במקום להיתקע בשליליות.

לסיכום, החשיבה החיובית היא כמו מגדלור בתוך סערה – היא מובילה אותנו בחושך ומזכירה לנו שימים יותר טובים מחכים לנו. בדיוק כמו שהאור מהמגדלור חותך את האפלה, תודעה חיובית יכולה להאיר את הדרך להצלחה, גם כאשר הדרך קדימה נראית לא ברורה. הכוח המדהים של החשיבה החיובית הוא כוח סופר, שטמון בתוכנו, בכל אחד ואחת מאתנו, ועלינו רק לבחור להשתמש בכוח הזה להשראה, להנעה ולהובלת אחרים אל הגדולה.

מחר (ג') ארצה בכנס השנתי של העמותה לניהול פרויקטים בישראל על "חשיבה חיובית ככלי למנהיגות פרודוקטיבית". לפרטים נוספים ולהרשמה לכנס לחצו כאן.

הכותב הינו מומחה ומנטור לניהול פרויקטים בשילוב עם עקרונות מהפסיכולוגיה החיובית.

 

 

אירועים קרובים