תוכן שיווקי
לקראת אירוע The ONE way to Digital Business Transformation, ב-10.9 בג'ונה נתניה

"השינוי אינו בדיגיטציה של התהליכים – אלא בתהליכים הארגוניים עצמם"

02/09/2024 13:22
ראובן כהן, מנכ"ל חטיבת טרנספורמציה עסקית דיגיטלית בקבוצת וואן.

כתב: הילל יוסף.

"ארגונים נמצאים בשלבים השונים של תהליכי הטרנספורמציה הדיגיטלית שלהם. האתגר הגדול הניצב למול המנמ"רים.יות בעידן זה הוא להבין ולפצח את החזון הארגוני, ולעשות זאת יחד עם ההנהלה, תוך הצגת והעמקת הקשר בין מטרות הארגון לחזון ה-IT. יש להבין: השינוי המתרחש בא לידי ביטוי לא בעצם הדיגיטציה של התהליכים, אלא בשינוי של התהליכים הארגוניים עצמם", כך אמר ראובן כהן, מנכ"ל חטיבת טרנספורמציה עסקית דיגיטלית בקבוצת וואן (ONE).

כהן דיבר לקראת כנס שהקבוצה תערוך, בהפקת אנשים ומחשבים, ביום ג', ה-10 בספטמבר, באולם ג'ונה בנתניה – תחת הכותרת The ONE way to Digital Business Transformation.

הוא הסביר כי טרנספורמציה עסקית דיגיטלית היא קודם כל, ולפני הכול, תהליך ארגוני-עסקי אסטרטגי, שתכליתו מקסום העמידה ביעדים עסקיים, ארגוניים ושירותיים, תוך תיקוף יעדים עסקיים, תהליכי ליבה, מבנים ארגוניים, שירותים וטכנולוגיות מעצבות.

לדברי כהן, "משיחות שאנחנו עורכים עם לא מעט אנשי IT ומנמ"רים עולה שלא תמיד הקשר בין החזון של ה-IT לחזון העסקי של הארגון הוא משהו שברור לכל. האתגר הוא להבין את החזון העסקי, ואז לבחון מהי הדרך הנכונה לתרגם אותו לעולם ה-IT באופן המדויק ביותר. או אז, ניתן לפרוט את התוכנית למקטעים, ועל בסיסה לתכנן את הביצוע".

הרבדים של התוכנית

"לא מדובר במשימה קלה כלל ועיקר", ציין כהן. "מדובר בתוכנית בת כמה רבדים: כיצד לחבר את כל הארגון לתהליך, איך לחבר בין קבוצות שונות בארגון, שבחלקן יש התנגדות לשינוי – למשל ועדי עובדים, עובדים ותיקים, כאלה שיש להם חשש לאובדן המשרה ועובדים שההתנגדות שלהם מגיעה בשל שמרנות בסיסית. בכל מקרה, תמיד יש לזכור – שינוי הוא לא דבר קל, בעת גיבוש התוכנית אנחנו מתייחסים למספר רב של גורמים, החשוב שבהם הוא Data Driven Organization (או ארגון מוטה דאטה), ובנוסף לוקחים בחשבון את הצורך שהארגון, בשלבים שונים, צריך להיות היברידי – זה אומר שילוב עבודה בין ענן לפנים ארגוני, ובסופו של דבר יש תוכנית שמתורגמת לטכנולוגיה. אנחנו מובילים את התוכנית מהתחלה ועד לתוצר הסופי, ופה היתרון הגדול של קבוצת וואן – שבבית אחד יש כמעט את כל הפתרונות, והקבוצה לא נוטה לפתרון כזה או אחר אלא רק להתאמת הפתרון המתאים ביותר ללקוח. ואם במקרה משהו חסר, אנחנו יודעים להביא גם מבחוץ".

הוא הוסיף כי "לפני היציאה לפרויקט אנחנו עורכים שיחות מיפוי והיערכות עם גורמים שונים בארגון, מעבר למנמ"ר. המנמ"ר בעצמו עבר שינוי, הוא כבר לא רק איש IT, אלא נהיה, יותר ויותר, חבר הנהלה בכיר. עליו להביא לא רק את הטכנולוגיה, אלא גם את כלל היכולת הארגונית, ולהטמיע אותה בצורה המיטבית. לכן, אנחנו בוחנים מהי הדרך הנכונה לממש את מלוא הפוטנציאל מהפרויקט, כדי שהלקוחות, המשתמשים, יוכלו למנף את היכולות החדשות שהם קיבלו לטובת קבלת החלטות משופרת, מבוססת ניתוח, מידע ונתונים – ולא על בסיס תחושת בטן".

כהן הסביר כי "אנחנו מציעים טרנספורמציה עסקית-דיגיטלית כשירות. אנחנו באים ללקוח הארגוני ואומרים לו: 'נפעל יחד, אתה בחזית ואנחנו מאחורי הקלעים. נביא תובנות, ויחד נבנה תוכנית להגעה אל היעד: הכנה של הארגון מבחינת דיגיטל וחדשנות לכמה שנים קדימה'. אנחנו מסייעים לו להפוך את הארגון ליותר טכנולוגי ויותר אג'ילי, כך שבעתיד הוא יוכל לערוך את השינויים המתבקשים בקלות ובמהירות".

פרויקט בקק"ל

"כך", ציין כהן, "באחד הפרויקטים שערכנו, בקרן קיימת לישראל, התהליך הציף פער בין חזון ההנהלה למנהלי המשנה בנוגע לחזון היער – מהו ייעודו ומהם תפקודיו השונים. ההנהלה ראתה בחזונה את מקסום תפקודי היער, עד כדי הפיכת חלקים ממנו ליער קהילתי-תיירותי, בעוד שמנהלי המשנה ראו כיעד המרכזי ביער את הקיימות שלו. תהליך מהסוג הזה מביא, ראשית, ליישור קו בין הדרגים השונים בארגון בנוגע לחזון, למטרות ולמימושן, ולבסוף גם מממש, באמצעות אפליקציה, יכולות עמידה ביעדים החדשים".

"השינוי הדיגיטלי שעליו אנחנו אמונים מתחיל בניתוח היעדים העסקיים עם ההנהלה הבכירה, ועל בסיס ניתוח זה אנחנו בונים את מפת הדרכים ל-IT. האתגר הגדול הוא בניית תוכנית שתתאים לארגון, ואז אנחנו יודעים להוביל אותה תוך שילוב ההיבטים העסקי והטכנולוגי, בדגש על שינוי תרבותי, ותוך ניצול הנתונים הארגוניים בצורה מושכלת. היכולת שלנו, בקבוצת וואן, היא לחולל את השינוי בכל העולמות, ולתת לארגון הן פלטפורמה מתודולוגית והן טכנולוגיה שתאפשר לארגון להתמודד עם שינויים עסקיים וטכנולוגיים בזמנים קצרים, ובכך תאפשר לו לעמוד בתחרות ובדרישות המשתנות, שיש במיוחד בתקופה כזו", סיכם.

לפרטים נוספים ולהרשמה לאירוע לחצו כאן.

אירועים קרובים