תוכן שיווקי
בעקבות כנס IT4IDF

חדשנות בתחום ה-Defense וה-HLS

שיתוף הפעולה המבצעי המתקדם שמשנה את פני שדה הקרב והמערכה על הבית

18/09/2024 12:16
אל"מ (מיל') אסף נבות, ראש חטיבת הביטחון ב-Commit.

בעידן הטכנולוגי המתקדם, גם הדיגיטל בעולם הביטחוני ותחום ה-HLS עוברים מהפכה של ממש. אל"מ (מיל') אסף נבות, ראש חטיבת הביטחון בחברת Commit, הציג לאחרונה בכנס IT4IDF פרטים מרתקים על העתיד של שיתוף פעולה מבצעי ברמה הטקטית.

נבות הסביר, כי הבסיס למלחמה המודרנית וההתגוננות מפני אירועי טרור מתבסס על שילוב בין תפיסת הפעלה מתקדמת לבין רכיבים טכנולוגיים מודרניים ומוכחי קרב. "זה כולל יכולות קישוריות מיידיות בסביבת הלחימה, גישה למקורות מידע בזמן אמת, כמו וידיאו מכטב"מים ומאגרי מודיעין, ואינטגרציה עם הטמעת מערכות נשק חדישות בשדה הקרב לצד מיצוי יכולות ודיוק של מערכות נשק, סנסורים וחימושים קיימים", אומר נבות.

מערכת ה-CommX של Commit מהווה דוגמה לחדשנות זו. היא מאפשרת לכוחות מתמרנים, מפקדות טקטיות נפרשות (Deployed Tactical Operations Center) ומפקדות ראשיות (HQ) לתקשר ולשתף מידע בזמן אמת באמצעות רשת רדיו רחבת סרט מבוססת MESH MANET מתקדמת. CommX מציגה גישה חדשנית ופורצת דרך המבוססת על שימוש בערוץ דיגיטלי לוגי, ומציעה מגוון שירותים, כגון יכולות שליטה ובקרה (C2), תקשורת קולית, וידיאו, העברת נתונים, צ'אט ושילוב יישומי בינה מלאכותית לזמן אמת בסביבה מבצעית מאובטחת.

האתגרים בשדה הקרב המודרני רבים ומורכבים, ביניהם, ריבוי מקורות מידע, הכנסת חיישנים ואלמנטים "יורים" זולים ומרובים, קישוריות מוגבלת ומאותגרת ספקטרלית, וצורך בקבלת החלטות ונתונים בזמן אמת. "השימוש הנרחב ברחפנים זולים הפך לנפוץ בשדה הקרב ומייצר כמויות עצומות של מידע בסביבה המיידית של הכוח, שצריך לעבד ולנתח בזמן אמת", הוא מוסיף.

הפתרונות של Commit כוללים טכנולוגיות תקשורת מתקדמות כמו רשתות רדיו מתקדמות IP MESH MANET ו-5G טקטי. "רשת ה-IP MESH מאפשרת יצירת רשת תקשורת עמידה ומבוזרת בין התאים הסלולריים הטקטיים, שיכולה להיבנות מחדש אוטומטית גם כאשר חלק מהקישורים נופלים", מסביר נבות. "זה קריטי בסביבת לחימה טקטית דינמית ומשתנה."

בתחום הפיקוד והשליטה, Commit מספקת כלים מתקדמים לתכנון וניהול משימות, מודעות מצבית משופרת, יצירה אוטומטית מבוססת מפה וסביבת לחימה של קבוצות דיבור ווידאו דינמיות, הצגת תוצרי סנסורים ע"ג מפה דיגיטלית ועוד. יכולות המערכת כוללות גם הקלטה ותיעוד מקיף של כלל השירותים הדיגיטליים שמספקת המערכת (אודיו, וידיאו, צ'אט מבצעי), ניתוח מתקדם באמצעות בינה מלאכותית, תמלול אוטומטי, ויכולות מעקב וזיהוי מתקדמות. הפתרון משלב טכנולוגיות תקשורת נוספות כמו ROIP ואינטרקום, ותשתיות מחשוב מתקדמות כמו FOG ו-Cloudlet, המאפשרות עיבוד נתונים מהיר ויעיל בסביבת הלחימה הטקטית. כל אלה מתכנסים לכדי פלטפורמה מוכחת קרבית, המאפשרת לכוחות לתקשר, לשתף פעולה, לזהות אויב ולפעול ביעילות מרבית בשדה הקרב המודרני.

אחד החידושים המשמעותיים מגיע מעולמות המודיעין והחקירה. "CommX מסוגלת לאסוף מידע ולנתח אותו בזמן אמת". דבר שלדברי נבות המחזיק בניסיון צבאי עשיר, משנה בפועל את סביבת הלחימה המודרנית. "היכולת לשתף מידע רלוונטי לאיומים על הכח ולקבל החלטות מהירות יותר היא קריטית בשדה הקרב המודרני", הוא אומר. "לדוגמה, במבצעים עירוניים מורכבים, שיתוף מידע מהיר יכול להיות ההבדל בין הצלחה לכישלון, ובמקרים גם בין חיים למוות".

עם זאת, האתגרים עדיין רבים. "אבטחת מידע היא אתגר מתמיד," מסכם נבות. "אנחנו משקיעים משאבים רבים בפיתוח מנגנוני הגנה מפני התקפות סייבר מוכוונות דיגיטל. בנוסף, יש עבודה מתמדת על שיפור עמידות המערכות בתנאי שטח קיצוניים.

שימוש בבינה מלאכותית בפיתוח אמצעי לחימה והגנה

בינה מלאכותית (AI) הופכת לכלי מרכזי בפיתוח אמצעי לחימה והגנה מתקדמים. "AI מאפשרת עיבוד כמויות עצומות של מידע וקבלת החלטות מהירות יותר מתמיד", מסביר נבות. "מערכות הגנה אווירית מתקדמות משתמשות באלגוריתמים מתקדמים של למידת מכונה לזיהוי וסיווג איומים במהירות". בנוסף, AI משמשת לתכנון משימות מורכבות, ניתוח תרחישים אסטרטגיים וחיזוי התנהגות האויב.

נבות מסביר כי בינה מלאכותית יוצרת (Generative AI) פותחת אפשרויות חדשות בתחום הביטחון. "היא מאפשרת יצירת תרחישי אימון מורכבים ומציאותיים", מסביר נבות. "כולל סימולציות מתקדמות של שדה הקרב עם התנהגות אויב מורכבת ומגוונת, מה שמשפר משמעותית את איכות האימונים". יתרה מזאת, GenAI משמשת גם לפיתוח אסטרטגיות חדשות ולבחינת תרחישים מורכבים במהירות. נבות מדגיש כי "למרות היכולות המרשימות של AI, ההחלטות הסופיות תמיד נשארות בידי המפקדים האנושיים".

ככל שהטכנולוגיה ממשיכה להתפתח, נראה כי עולם הביטחון והלחימה עומד בפני שינויים מרחיקי לכת. השאלה המרכזית נותרת – כיצד ישפיעו חידושים אלו על העימותים העתידיים, ובאיזו מהירות יאמצו צבאות העולם את המהפכה הדיגיטלית הזו בשדה הקרב, אותה כבר מיטיבים לנצל לרעה ארגוני הטרור?

אירועים קרובים