כך הטכנולוגיה מסייעת להנגשת הסביבה לאנשים על הרצף האוטיסטי

ראיון לפודקאסט אנשים ומחשבים עם רותם גל מישאל, רכזת הנגשה בעמותת אלו"ט, לקראת יום ההתרמה השנתי, שההנכסות ממנו מיועדות, בין היתר, לפרויקטים טכנולוגים שמטרתם לאפשר לבעלי אוטיזם להשתלב טוב יותר בחברה

רותם גל מישאל, רכזת ההנגשה באלו"ט, באולפן אנשים ומחשבים.

בעוד כשלושה שבועות, ב-19 בנובמבר, ייערך יום ההתרמה הארצי לאגודה הלאומית לילדים ובוגרים עם אוטיזם – אלו"ט. לקראת האירוע אירחנו לראיון בפודקאסט אנשים ומחשבים את רותם גל מישאל, רכזת ההנגשה בארגון, והיא מספרת בו על מיזמי הנגשה, חלקם בעזרת טכנולוגיה, שנועדו להקל על השתלבותם של אנשים על הרצף האוטיסטי, מכל הגילאים, במרחב הציבורי. זאת, תוך הבנה לצרכים שלהם – שהם לא תמיד יודעים איך להביע אותם.

גל מישאל היא מרפאה בעיסוק ומנתחת התנהגויות במקצועה. היא עובדת באלו"ט 16 שנים ומילאה תפקידים שונים בארגון. לפני שנה וחצי היא מונתה לתפקיד רכזת ההנגשה של העמותה.

ספרי בבקשה בכמה מילים על אלו"ט, אף על פי שרבים מכירים את הארגון.
גל מישאל: "אלו"ט היא עמותה שהוקמה לפני 50 שנה על ידי הורים שרצו טיפול טוב ומקצועי לילדיהם, בתקופה שבה לא כל כך ידעו בארץ מה זה אוטיזם. כיום היא העמותה הגדולה ביותר שעוסקת באוטיזם, והיא מעניקה שירותים לילדים מגיל שנה וחצי, לאורך כל מעגל החיים שלהם. היא מפעילה 10 מעונות יום שיקומים, 171 גני תקשורת, 19 הוסטלים ו-17 מרכזי תעסוקה לבוגרים.

אוכלוסיית האוטיסטים בישראל מונה כ-45 אלף איש, מתוכם 37 אלף ילדים ובני נוער. באופן כללי, יש בארץ אבחון חסר לאוטיסטים, כי יש לא מעט מבוגרים שאם היו עושים להם אבחון, הם היו נכנסים לסטטיסטיקה".

מהי ההגדרה של אוטיזם?
"אוטיזם הוא מצב נוירו-התפתחותי, שבא לידי ביטוי בשונות נוירולוגית. אנשים על הרצף האוטיסטי מאופיינים בצרכים חושיים, קוגניטיביים ותקשורתיים אחרים מאנשים שהם לא על הרצף. הם חווים ומבינים את העולם אחרת – גם ברמה החושית, גם ברמה הקוגניטיבית וגם ברמה החברתית".

מהו השוני בין בעלי אוטיזם בתפקוד נמוך וגבוה?
"כיום, הטרמינולוגיה השתנתה ומדברים על רמות תמיכה, מתוך הבנה שבן אדם יכול להזדקק לרמות תמיכה נמוכות בתחומים מסוימים ולרמות תמיכה גבוהות בתחומים אחרים".

תרחיבי בבקשה על נושא ההנגשה, שאת מופקדת עליו.
"כשאנחנו מדברים על הנגשה, אנחנו מדברים קודם כל על מחשבה איך לקדם רווחה, אוטונומיה, בחירה ואיכות חיים עבור האנשים הללו במרחב הציבורי. מרחבים רבים לא מותאמים לבעלי אוטיזם, מה שיוצר הימנעות של אנשים אוטיסטים או של משפחות לאוטיסטים להגיע אליהם – אם אלה מקומות בילוי, ואפילו מקומות עבודה. במאמץ לא גדול אפשר לייצר עבורם סביבה שתהיה להם נוחה".

איך מסייעים להם?
"בעקבות פניות של הורים, שחווים את המצבים האלה עם בני המשפחה שלהם, פיתחנו מדריך להנגשת אירועים לאוטיסטים במרחבים ציבוריים. הוא נכתב בהתחלה עבור רשויות מקומיות, ותוך כדי הכתיבה הבנו שהוא יכול לשרת גם מסגרות חינוכיות וגורמים שמפיקים אירועים.

חשוב לטפל בזה כבר בשל התכנון של האירוע. יש דרכים שונות להנגיש חלק מהאירוע עבור אוטיסטים, ואם אין אפשרות – אנחנו מיידעים אותם, כדי שהם יוכלו להיערך. כך נמנעות אי נעימויות שמתגלות תוך כדי האירוע. זה נוגע לכל פרט, כמו דוכני אוכל, מיקום במה של הופעות, כדי להקטין רעשים, ריחות של אוכל ועוד. יש לנו גם הרבה תובנות איך מפרסמים את האירוע כדי שיהיה מונגש לאוכלוסיית הרצף האוטיסטי, למשל עם טקסטים שיהיו יותר קריאים וברורים".

יש כבר דוגמאות בשטח?
"תכננו לעשות פיילוט ראשון במבשרת ציון לקראת פורים, יחד עם ההורים והרשות המקומית. האירוע לא התקיים בגלל מזג האוויר, אבל הייתה נכונות. מיזם נוסף הוא עם הקולנוע בדיזנגוף סנטר (קולנוע לב – י"ה). עשינו פיילוט שבו התאמנו את התאורה ואת עוצמת הסאונד לפי הצרכים של הצופים האוטיסטים. יחד איתם עשינו הקרנות ייעודיות לאוטיסטים ובני המשפחה שלהם, שגם להם זה הקלה גדולה, כי הם יכולים לצאת כולם ביחד ולבלות בסביבה שמותאמת לאוטיסט".

אילו מיזמים טכנולוגיים יש לכם?
"המיזמים האלה הם דרך קרן החדשנות שלנו, שהוציאה קולות קוראים לבחירת מיזמים חדשניים בתחום האוטיזם. היא נותנת מענק של מיליון שקלים לזוכים, ומציעה ליווי מקצועי של אנשי המקצוע שלנו. אחד מהמיזמים נועד לסייע למעסיקים להתאים משימות לאוטיסטים שעובדים אצלם".

האם ה-AI משתלבת בהם?
"כן. יש לנו כלי שמבוסס על פלטפורמה של בינה מלאכותית שיודעת לנתח את תחומי העניין של הלומד וטווח הקשב שלו, ויודעת לסייע לו בלימוד קריאה וכתיבה. היא נמצאת כרגע בשלבי ניסוי, ויש לה פוטנציאל גדול עבור אוכלוסייה זו. יש עוד פרויקטים שהוגשו לקרן שלנו.

מעבר לזה, הטכנולוגיה, הכלים והממשקים השונים מסייעים לנו בעבודה, וגם עוזרים לקהלים שלנו, אם זה באמצעות מחשבים אישיים, וכן אייפדים שיכולים לסייע לאוכלוסיות שונות, בין היתר לילדים על הרצף האוטיסטי, לתקשר".

עד כמה מעסיקים בענף ההיי-טק פתוחים להעסקת אוטיסטים? האם אתם מכשירים בוגרים שלכם למקצועות הענף?
"אנחנו לא עוסקים בזה ישירות, אבל יש כל מיני מסגרות, חלקן אקדמיות, שמכשירות סטודנטים המאובחנים על הרצף האוטיסטי לתפקידים אלה, ואנחנו יודעים שיש לא מעט אוטיסטים שמשולבים בענף".

מהם מקורות המימון שלכם?
"90% מהתקציב הוא ממשלתי והשאר זה תרומות, שכדי להשיג אותן אנחנו עושים את יום ההתרמה. הן מיועדות לביצוע הפרויקטים החדשניים שלנו, בין היתר פרויקטים טכנולוגיים. השנה, על רקע המלחמה, השקענו רבות בפיתוח ידע של הצוות לטיפול בהשלכות שלה על האוכלוסייה שלנו, וזה מגיע מהתקציב הנוסף".

כמה כסף אתם מצפים לגייס ביום ההתרמה?
"בשנה שעברה גייסנו 300 מיליון שקלים. השנה אנחנו שואפים להגיע ל-1.5 מיליון ויותר. אני קוראת מפה לכל הקוראים והמאזינים להירתם ולתרום".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים