השבוע שהיה

אינטל משתלטת מחדש על מיקרון ומעוררת דאגה בקרב העובדים ● אזהרות מפני התקפות סייבר על גופים פיננסים בישראל הוציאו התבטאות יוצאת דופן מהממשלה ● ניסוי המאגר הביומטרי שיצא לדרך ממשיך לעורר דאגה ● והצצה למציאות העגומה של עולם הפרסום בישראל

1. על נכסים ואנשים

היום (ה') הגיעה פרשה עצובה לסיומה הזמני, במרכזה שוב הועמד ההון האנושי כנגד ההון הפיזי והנדל"ני: אינטל (Intel) הודיעה שהיא מממשת את זכותה להשתלט מחדש על הנכס אותו החכירה למיקרון (Micron), מבנה המפעל.

יש לזכור, כי מיקרון הודיעה לפני שנה שהיא סוגרת את מפעל הייצור שלה בקרית גת. בעקבות זאת נפתח מו"מ למכירת המפעל לגורמים שונים, שהביעו עניין במפעל. זמן לא רב לפני שכמעט נסגרה עסקה עם רוכשים פוטנציאלים, יצאה אינטל בהודעה שיש  לה זכות ראשונים לקבל לידיה את המבנה שבו פועלת מיקרון. אינטל לא הבהירה את כוונותיה לגבי עתיד המפעל עצמו והעובדים, מה שיצר גל של תגובות ובעיקר חששות בקרב המועסקים.

בינתיים המשקיעים ברחו והאופציה של אינטל נשארה בודדת. הסאגה הגיעה לסיומה היום, כאמור, עת אישרה ענקית השבבים כי היא רוצה את הנכס שלה בחזרה. ומה עם העובדים? נכון לעכשיו, כ-150 מהם הולכים הביתה. לטענת ההנהלה, הם סירבו לתנאי ההעסקה החדשים שהוצעו להם. ומה לגבי יתר העובדים? מזל שלמיקרון יש צבר הזמנות עד סוף 2014 (מה שעוד יותר מערפל את הסיבה מדוע החליטו לסגור את המפעל), אבל אחר כך? אלוהים גדול. לאף אחד ממאות העובדים אין שום מושג ירוק האם בעוד שנה יחזרו להיות עובדי אינטל, יעברו לקריירה אחרת או שיפגשו בכלל בלשכת התעסוקה.

2. המדינה תשמור על הכסף שלנו

השבוע נערכה ועידת הסייבר השנתית, שהוקדשה למגזר הפיננסי. לואיס פרי, ראש ה-FBI לשעבר ואחד מתוך משורה ארוכה של דוברים מכובדים שהגיעו לכנס, אמר כי נזקי הסייבר עלולים להיות גדולים מנזקי אסון 11 בספטמבר – לא פחות ולא יותר. חיזק את דבריו המרצה האחרון בכנס, השר ד"ר יובל שטייניץ, שאמר בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים: הסייבר הפיננסי הוא החזית של העורף הכלכלי, ולכן הוא חשוף לפגיעות.

חובתה של הממשלה להגן על הבנקים מפני סייבר פיננסי, ולא להשאיר את זה בידי הגופים הפרטיים. זאת, למרות ועל אף הרגולציה הקיימת. זוהי הפעם הראשונה ששר בכיר בממשלה כלשהי מכיר בקריטיות של הגנה על סייבר אזרחי, ובמיוחד על סייבר שעלול לפגוע בכיס שלנו.

3. תעודה חכמה עם אצבע
שר הפנים גדעון סער וסגניתו פאינה קירשנבאום, כשלו השבוע בניסיונותיהם לשוות נופך היסטורי בהנפקת תעודת זהות דיגיטליות. זהו פרויקט שהוכרז לפני יותר מ-20 שנים. המכרז הראשון שלו פורסם לפני 13 שנים, אולם זה שנתיים שהתעודות שוכבות בבית הדפוס הממשלתי. אין כאן בדיוק סיבה לחגיגה, גם אם מגיע לייק אחד יפה לשר ולסגניתו, שבניגוד לקודמיהם הבינו מהר מאוד שיש לטפל בתפוח האדמה הלוהט הזה.

הממשלה נקטה פה בצעד אופייני לגוף שיודע שזיכרון האזרחים קצר, וכי רוב האנשים כאן בכלל לא מבינים על מה כל המהומה. היא הכריזה על תחיית המתים של פרויקט התעודות תוך שהיא כורכת את זה בשבב הביומטרי, שיוצמד אליו.

כאן מתחילה המחלוקת של הממשלה עם חלקים מסוימים בציבור, שקנאים לשמירה על הפרטיות ולא סומכים על כי המאגר שירכז את כל המידע הביומטרי לא ייפרץ. מרבית הציבור ייחשף לסיפור בעוד כמה שבועות, כאשר הממשלה תתחיל בקמפיין שישכנע אותנו להצטרף לניסוי וקמפיין נגדי שיזהיר אותנו מלתת אצבע לממשלה. תוצאות הניסוי יוודעו בעוד שנתיים, וכל מי שמכיר את המציאות הישראלית יודע שזה נצח.

4. ענף הפרסום זקוק לחמצן

הרבה חיוכים, חיבוקים ונשיקות היו בתחילת השבוע במוזיאון תל אביב. היה זה במהלך הטקס השנתי של חלוקת הפרסים למשרדי פרסום ומפרסמים, במסגרת תחרות EFI. האפקטיביות בפרסום היא הדבר הכי ממוקד שפרסומאי יכול להציע ללקוח שלו, שבתקופת האטה לא ממהר לשחרר תקציבים לשיווק ופרסום. עובדה זו אילצה חלק מהדוברים, ראשי איגוד הפרסום והשיווק, לקלקל קצת את החגיגה ולהזהיר מפני המציאות העגומה של ענף השיווק והפרסום בישראל.

המסר שעבר בין ההרצאות הוא שרק חדשנות מבוססת על טכנולוגיה ודיגיטל תוכל לחלץ את הענף מהמקום בו הוא תקוע. ואכן, חלק גדול מהקמפיינים שזכו היו מבוססים על המדיה הדיגיטלית, סרטונים ואנימציה. מה שמוכיח שכסף זה לא הכל – צריך נכונות לחשוב מחוץ לקופסה, ובכך לקבל אפקטיביות הרבה יותר גדולה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים