אבנר שטראוס: "שכרו של מנמ"ר הבורסה גבוה מזה של המנמ"רים הבכירים, אבל הוא לא שיאן השכר"

פרסום שכרו של יוני שמש, המנמ"ר הפורש של הבורסה, בסך כ-110 אלף שקלים לחודש, הציף מחדש את שאלת הסכום אותו המנמ"רים הבכירים מרוויחים והאם הוא משקף את עבודתם ● שורה של בכירים בענף מעריכים כמה מנמ"רים בכירים מרוויחים, על אילו קריטריונים שכרם צריך להיות מבוסס ומה צריכות ההנהלות לעשות כדי לתקן את המצב

חשיפת שכרו של מנהל מחלקת הטכנולוגיות של הבורסה, יוני שמש, בסך כ-110 אלף שקלים לחודש, הציפה שוב את נושא שכרם של המנמ"רים הבכירים ועד כמה הנהלות החברות והארגונים מתגמלות אותם. השאלה שעלתה היא האם שמש, שהודיע על פרישתו מהתפקיד, יכול לזכות בתואר "שיאן השכר" בענף, או שהוא מייצג קבוצה קטנה של בכירים במגזר הפיננסי, שמתוגמלים על ידי ההנהלות בעיקר על פי בונוסים מבוססי הצלחות.

משיחות עם מספר גורמים שמצויים בנושא עולה ההערכה שהתשובה לשאלה היא שלילית ושהמשכורת של שמש לא משקפת את השכר של המנמ"רים בענף. "שכרו של שמש מייצג רק שכבה דקה מאוד של מנמ"רים מהמגזר הפיננסי והוא ממש לא יכול לזכות בתואר 'שיאן השכר' בשוק", כך אמר אבנר שטראוס, מנכ"ל שטראוס אסטרטגיה, לאנשים ומחשבים. הוא הוסיף שבניגוד למה שאמרו גורמים שונים על שמש, "קיימת במקרה שלו הלימה בין שכר המנמ"ר לתפוקה, כי הבורסה היא בסך הכול מחשב אחד גדול".

אבנר שטראוס, מנכ"ל שטראוס אסטרטגיה. צילום: ניב קנטורלדברי שטראוס, רמת השכר הממוצעת של המנמ"רים במשק נמוכה הרבה יותר. "קיימים פערים גדולים מאוד בין רמות השכר של המנמ"רים במגזרים שונים וכרגיל, המגזר הפיננסי הוא המגזר המוביל", אמר. הוא הוסיף, כי "חובה לקשור את תגמול המנמ"רים לביצועים ברורים, כמו הבאת כסף לארגון או התעיילות".

הערכה: המנמ"רים הבכירים מרוויחים בין 40 ל-70 אלף שקלים בחודש
גדי גילאון
, כיום יושב ראש מוביסק ובעברו מנמ"ר חברות בולטות כפרטנר ושירותי בריאות כללית, קבע חד משמעית כי "יוני שמש הוא לא שיאן השכר, אם כי הוא קיבל שכר גבוה מאוד. עלות השכר שלו מגלמת את כל ההטבות והבונוסים, מניות או אופציות, שקיבל. זה אופייני לקבוצה מאוד קטנה של בכירים במשק, במגזרים שונים".

גילאון העריך שהשכר הממוצע של המנמ"רים הבכירים נע בין 40 ל-70 אלף שקלים בחודש, ועל כך יש להוסיף עלויות מעביד, הטבות ובונוסים. לעומת זאת, אמר, יתר המנמ"רים מרוויחים הרבה פחות. "מדובר בשכר של מיעוט שמוביל את התעשייה", ציין.

"יש תופעה של תגמול לא ראוי בתעשייה", הוסיף גילאון. "יש מנמ"רים רבים בגופים ציבוריים ששכרם נמוך ולא משקף את תרומתם לארגון. העלייה בשכרם היא לא בהתאם לתפוקות אלא לפי דרגות או הסכמי עבודה. בחלק מהארגונים שכר המנמ"רים עולה, כי השכר שלהם מושווה למנהלים אחרים בארגון. לפעמים מדובר בסכום גבוה יותר ממה שהם צריכים להשתכר ולפעמים פחות".

גדי גילאון, יושב ראש מוביסק. צילום: קובי קנטורואולי הם מרוויחים בין 30 ל-80 אלף?
גורם בכיר בענף שמכיר את הנושא סבור גם הוא שהארגונים במגזר הפיננסי, כולל חברות הביטוח והבנקים, משלמים שכר נאה למנמ"רים שלהם, והם משתייכים לעשירון העליון. אולם בניגוד לגילאון, הוא מעריך, כי שכרם של המנמ"רים הבכירים נע בין 30 אלף ל-80 אלף שקלים.

לדבריו, "במקרים רבים, כמו בזה של יוני שמש, יש בונוסים שהם מותני הצלחה, ועל זה יש להוסיף את עלות המעביד וההפרשות לרכב. מנמ"רים שהם בדרגת סמנכ"לים וחברי הנהלה משתכרים בין 35 אלף ל-55 אלף שקלים בחודש, כאשר הסכום נע למעלה או למטה, תלוי בבונוסים".

מה שבטוח, תפקיד המנמ"ר קריטי ויש לתגמל אותו בהתאם
יואב צור
, כיום בעל חברה לפיתוח עסקי וייעוץ אסטרטגי ובעבר סגן נשיא נס, סבור שעל שכר המנמ"רים להיות מקביל לזה של חברי ההנהלה בארגון. "תפקיד המנמ"ר הוא קשה, דורש אחריות ומקצועיות רבה, סזיפי וכפוי טובה", אמר. "במידה רבה, תפקיד המנמ"ר הפך למשרת אמון. לכן, הקדנציות של המנמ"רים מתקצרות וצריך לתת להם פרמיית סיכון המגולמת בשכר. זה טבעי והוגן, כי עלול לחלוף פרק זמן ארוך במעבר של המנמ"ר מתפקיד אחד לאחר ויש לתת לו אפשרות להתקיים".

יואב צור, בעל חברה לפיתוח עסקי וייעוץ אסטרטגי ובעבר סגן נשיא נסהוא הדגיש שהארגונים צריכים לשאוף לגייס לשורותיהם מנמ"רים בעלי רמה גבוהה, מאחר שתפקיד המנמ"ר קריטי בארגון ויש לתגמל אותו בהתאם. אם שכרו יהיה פחות ממחיר השוק, הוא יילך למקום אחר. צור ציין בהקשר זה את המגזר הציבורי-ביטחוני, "שבו לעתים נדרש פיצוי מיוחד, מעבר לשכר הנהוג, כדי למשוך מנמ"רים מהסקטור הפרטי".

כך או כך, בין אם שמש הוא שיאן השכר בשוק ובין אם לאו, הוא יפרוש בסוף השנה ומחליפו ייבחר על ידי המנכ"ל הבא של הבורסה, זה שיחליף את אסתר לבנון, שהודיעה אף היא לא מכבר על פרישתה. שמש קיווה שהוא יהיה זה שייכנס במקומה של המנכ"לית הפורשת, אולם הנהלת הבורסה החליטה שהמנכ"ל הבא ייבחר על ידי ועדה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים