האם נוקיה-מיקרוסופט תחזור להיות שחקנית רלוונטית?

קשה בשלב זה לדעת האם נוקיה שאיבדה גובה בשנים האחרונות תכבוש את העולם הנייד כחלק ממיקרוסופט, אולם האנליסטים נשמעים חיוביים וטוענים כי זה בהחלט אפשרי ● כך או כך, הם חוזים שענקית הסלולר הפינית תהיה עבור הענקית מרדמונד מנוע צמיחה בעולם הנייד

רכישת הענק של מיקרוסופט (Microsoft) את נוקיה (Nokia) לא הפתיעה את האנליסטים. גם לא הסכום – 7.2 מיליארד דולרים במזומן. מדובר בשתי חברות שמדשדשות בעולם הטלפונים החכמים – מיקרוסופט נכנסה אליו מאוחר – ושימי הזוהר שלהן, ככלל, נראים נכון לעכשיו רחוקים.

האנליסטים מדברים על האפשרות שמיקרוסופט תרכוש את נוקיה כבר שלוש שנים, וביתר שאת לאחר ההכרזה על שיתוף הפעולה בין שתי החברות. הם מכנים אותה "מאמץ נועז שנועד לשנות את פניה של מיקרוסופט ולהפוך אותה לשחקנית רלוונטית בעולם המובייל – עולם שחלף על ידה בלא שהיא שמה לב לכך". האנליסטים תמימי דעים שענקית הסלולר הפינית תהיה עבור הענקית מרדמונד מנוע צמיחה בעולם הנייד.

נוקיה הייתה עד לא כל כך מזמן החברה החזקה בעולם הטלפונים הניידים, אבל היא איבדה הרבה מזוהרה כאשר התעשייה התקדמה שלב לעבר הטלפונים החכמים. כיום, סמסונג (Samsung) ואפל (Apple) הן השולטות בכיפה, או יותר נכון בסמארטפון, וחולקות את מרבית הרווחים בתחום מהעסקים של כלל החברות בעולם. בטח הרבה יותר מאשר נוקיה.

סטיבן אילופ, מנכ"ל נוקיה בשלוש השנים האחרונות ובעברו איש מיקרוסופט, דווקא ניסה באחרונה לשפר את מעמדה של החברה, ובפברואר 2011 חתם על הסכם עם מיקרוסופט לתקנן את מערכת ההפעלה הסלולרית שלה, חלונות פון (Windows Phone). אולם, הצעד הזה לא הצליח: הקשר בין שתי החברות אמנם התהדק ונראה שההסכם ההוא היה צעד חשוב לקראת הרכישה, אלא שהנתח של הטלפונים החכמים מבוססי חלונות בשוק עמד, על פי IDC, על 3.7% בלבד.

יצוין שנוקיה אמנם נותרה השנייה בגודלה במשלוחי הטלפונים, לאחר סמסונג, אבל זה נובע בעיקר ממשלוחים של טלפונים זולים, לא חכמים, שהיא ממשיכה למכור בחלקי העולם המתפתחים. בתחום הטלפונים החכמים, לעומת זאת, נוקיה אפילו לא מגיעה לחמשת הגדולים.

"מיקרוסופט ונוקיה צריכות לזוז מהר יותר"
קרולינה מילאנזי
, אנליסטית בגרטנר (Gartner), העריכה שהעסקה יכולה לסייע לשתי החברות להגיב מהר יותר לדינמיות המאפיינת את שוק הסלולר. "מיקרוסופט ונוקיה צריכות – ויכולות – לזוז מהר יותר", אמרה.

חלק מהאנליסטים העירו, תוך הבעת ביקורת, כי יש בעסקת הענק גם ערך כלכלי למיקרוסופט, מעבר לזה שטמון בחדירה מעמיקה יותר לעולם המובייל: נוקיה נמצאת בפינלנד ורכישתה עשויה לסייע למיקרוסופט להימנע מתשלום חלק מהמסים הכרוכים ברכישה. האנליסטים ציינו, כי מיקרוסופט נקטה בגישה דומה כאשר שילמה 8.5 מיליארד דולרים עבור סקייפ (Skype) – הרכישה הגדולה ביותר בהיסטוריה שלה. עוד ציינו הפרשנים, כי רכישת נוקיה עלולה להכעיס חברות אחרות המשתמשות במערכת ההפעלה של מיקרוסופט במכשיריהן, בעיקר HTC ובמידה פחותה – סמסונג.

מנוג' מנון, מנהל בפרוסט אנד סאליבן (Frost & Sullivan), אמר כי "העולם הנייד הוא תחום בעל פוטנציאל אדיר והוא היווה אחת מנקודות החולשה של מיקרוסופט". הוא הוסיף כי "על פניו, מדובר בעסקה המממשת את כוונתה האסטרטגית של מיקרוסופט לחדור ובעוצמה לעולם המובייל. כעת נותרה רק השאלה באיזו מידה היא תצליח במימוש התוכנית".

בן ווד, אנליסט בחברת הייעוץ לטלקום CCS Insight, אמר כי "העסקה היא בבחינת הימור הכרחי עבור מיקרוסופט, על מנת שתוכל לפרוץ לשוק הסלולר, אבל אסור לשכוח את ההסתמכות המלאה של נוקיה על חלונות פון, והתחרות שקיימת ותימשך מצד אפל וגוגל (Google)". הוא ציין כי "העסקה דוחפת את מיקרוסופט בחוזקה לעולם החומרה. בנוסף, היא מעלה שאלות גדולות לגבי עמידותן של חברות אחרות – בלקברי (Blackberry) ו-HTC – שנותרות יצרניות טלפונים טהורות".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים