לאחר חודשים של מאבק עיקש: דל צפויה להפוך הלילה לחברה פרטית

הודעתו של המיליארד השנוי המחלוקת, קארל אייקן, על יציאתו מהמרוץ לחסימת מייסד ומנכ"ל החברה, מייקל דל, סוללת את דרכו של האחרון לרכישת יתר המניות ● הערב תתקיים הצבעה סופית להפיכת החברה לפרטית

בעלי המניות של דל (Dell) צפויים ככל הנראה לאשר הלילה (ה') את הפיכת החברה לפרטית. זאת, לאחר מאבק בן חודשים בין בעלי מניות שהיו בעד ונגד העסקה.

בפברואר השנה החליטה הנהלת החברה למכור אותה למייסד והמנכ"ל, מייקל דל, ולקרן ההשקעות הפרטית סילבר לייק (Silver Lake), תמורת 24.4 מיליארד דולרים ולהפוך אותה לחברה פרטית. זאת, לצד הלוואה של שני מיליארד דולרים שתעמיד מיקרוסופט (Microsoft) לצורך הרכישה. מחיר המכירה של דל גבוה יותר מהערכות השווי שלה בטרם המכירה, שעמדו על 23 מיליארד דולרים. אנליסטים ציינו, כי זו הרכישה הממונפת הגדולה ביותר מאז המשבר הפיננסי של 2007.

מייקל דל הקים את החברה שנושאת את שמו ב-1984, בהיותו בן 19, עם 1,000 דולרים בלבד בארנק. ארבע שנים מאוחר יותר החברה הונפקה. דל הותירה את החותם הגדול ביותר שלה בשנות התשעים, עם המודל שלה לבניית מחשבים על פי הזמנה ומשלוחם ישירות ללקוחות במחיר נמוך יותר מהמתחרות HP ויבמ (IBM), להן היו שרשרת אספקה מורכבת וצבר של מלאי. ב-2001 הפכה דל להיות החברה שמוכרת את הכמות הרבה ביותר של מחשבים אישיים ברחבי העולם.

אלא שבחלוף השנים, יריבותיה של דל אימצו את השיטות שלה למכירה בעלות מופחתת והיא מצאה את עצמה נשרכת מאחור, ממוקדת רק בשרתים ומחשבים אישיים. ב-2007, אחרי שכבר עזב את תפקיד המנכ"ל, שב מייקל דל לתפקיד כדי להציל את הספינה המקרטעת. מאז פצחה דל במסע רכישות של 25 חברות, במטרה לבנות חברה המספקת לא רק חומרה אלא גם תוכנה, שירותי IT, אחסון ורישות. זאת, כמענה לשוק ה-PC ההולך ומצטמצם.

במאי השנה, המיליארדר והמשקיע האגדי אך שנוי במחלוקת קארל אייקן, הגיש הצעת נגד לרכישת דל, על מנת לטרפד את ההצעה של מייקל דל. אייקן הגיש את ההצעה עם קרן סאות'איסטרן (Southeastern Asset Management), יחדיו אוחזים השניים, אייקן והקרן, ב-13% ממניות החברה. אמנם הצעתו של אייקן ייצגה שווי של 21 מיליארד דולרים בלבד, אלא שלתפיסתו, הוא יכול לנהל את החברה טוב יותר, תוך חיסכון משמעותי בעלויות והפקת רווחים עתידית גבוהה יותר מאשר אלה שיהיו אם החברה תמשיך להיות מנוהלת על ידי מייקל דל.

אייקן ובעלי מניות אחרים המשיכו להתקוטט במהלך השנה. באוגוסט, הוועדה המיוחדת של דל, שהוקמה כדי להגן על האינטרסים של בעלי המניות אל מול הצעות הרכש שהוגשו, הודיעה כי קיבלה הצעה גבוהה יותר ממייקל דל ומחברת ההשקעות Silver Lake, בסכום של 13.75 דולרים למנייה. הצעתם הקודמת עמדה על 13.65 דולרים למנייה.

ביום ב' השבוע חלה הפתעה במגעים להפיכת דל לפרטית. אייקן הודיע כי הוא יוצא מהמרוץ לחסימת מייקל דל ורצונו לרכוש את יתר המניות של החברה. אייקן אמר כי "אין לי סיכוי לנצח במערכה הזו". הודעה זו סללה את ניצחונם הצפוי, ככל הנראה של מייקל דל וסילבר לייק, שכאמור, ימומש הלילה בעריכת הצבעה לאישור החברה לפרטית.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים