HP ישראל תתחזק את מערכת נט המשפט בהסכם בשווי 200 מיליון שקלים

ענקית המיחשוב זכתה במכרז לארבע שנים ● במכרז נוסף, לתחזוקת התשתיות, יתחרו יבמ, טלדור, תים-נטקום ו-HP – ותוצאתיו יתפרסמו במחצית 2014

HP זכתה במכרז לתפעול היישומים של מערכת נט המשפט, ותחליף את נס ישראל שעשתה זאת עד כה. היקפו הכספי של ההסכם עומד על כ-200 מיליון שקלים. ההסכם הוא לארבע שנים עם אופציה לשתי הארכות בנות ארבע שנים כל אחת, כלומר 12 שנים.

לאנשים ומחשבים נודע כי הנהלת בתי המשפט החליטה לפצל את מכרז התחזוקה של המערכת לשניים. מכרז אחד, בו כאמור זכתה HP ישראל, הוא לתחזוקת, פיתוח ותפעול היישומים במערכת. המכרז השני הוא לתחזוקת התשתיות. את תחזוקת התשתיות עושה היום יבמ (IBM) ישראל, ועל מכרז זה, לכשייצא בימים הקרובים, צפויות להתמודד יבמ ישראל, HP ישראל, טלדור ותים-נטקום מקבוצת מלם-תים. היקפו של מכרז זה יעמוד על עשרות מיליוני שקלים, ותוצאותיו יפורסמו במחצית 2014.

נראה כי ההליך המכרזי היה שונה ממכרזים אחרים. כך, הנהלת בתי המשפט נתנה לכל הספקים זמן של ארבעה חודשים לבוא וללמוד את המערכת, לבחון את הקוד ולשאול שאלות. HP תספק מענה למכלול שירותים, ובהם תחזוקה ופיתוח של יישומי המערכת, שירותי אירוח ותפעול חוות הפיתוח של מערכת בתי המשפט. כלל הפעילות תיעשה בשיתוף פעולה עם הנהלת בתי המשפט מחד והספק שיתחזק את תשתיות ה-IT של המערכת.

גורם המעורה בפרטי המכרז העריך בפני אנשים ומחשבים כי למרות הבעייתיות הרבה שיש בפרויקט, אנשי HP ישראל יכולים גם להצעיד את המערכת המגמגמת קדימה מבחינה טכנולוגית. זאת על בסיס ניסיון שלהם בפרויקטים דומים לבתי משפט בעולם ומתודולוגיה, לצד היכולת להטמיע מנגנוני ביקורת ובקרה, שיערכו ניהול סיכונים מושכל.

היסטוריה של בעיות

המערכת פועלת בכלל בתי המשפט, למעט בית המשפט העליון, המופעל על ידי מערכת IT נפרדת. פרויקט נט המשפט החל לפני יותר מעשור, כפרויקט במ"ה (ר"ת בתי משפט הדור הבא). זכתה בו EDS ישראל, ובשלב מסוים הוא הועבר ללא מכרז לנס טכנולוגיות, טלדור ויבמ ישראל. מאז התחלתו ועד היום הושקעו בו, להערכת גורמים המקורבים לפרויקט, יותר מחצי מיליארד שקלים – סכום הכולל את תחזוקת שתי המערכות, הישנה והחדשה במקביל, וכן את הפרויקט הנוכחי, שעלותו עומדת על מעט יותר מ-100 מיליון שקלים. המערכת, שפיתוחה החל ב-2003, מחליפה בהדרגה את מערכות המידע הנוכחיות. ביולי 2010 החשב הכללי במשרד האוצר אישר הקצאת 82 מיליון שקלים נוספים לפרויקט נט-המשפט.

בדו"ח שפרסם מבקר המדינה לשעבר, השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס, במאי 2012, נקבע כי חלק מהליקויים החמורים שהתגלו בביקורת שנעשתה על הטמעת מערכת "נט-המשפט" – לא תוקנו.

לפני יותר משלוש שנים קבע המבקר, בדו"ח שבדק היבטים שונים בהטמעת נט המשפט, כי יש ליקויים רבים בהטמעת המערכת ובפיתוחה. כך, לדוגמה, הפרויקט אמור היה להסתיים בפברואר 2006, אולם נכון למועד הביקורת הוא עדיין נמשך. עוד קבע המבקר, כי מדובר במערכת איטית, וכי "הנהלת בתי המשפט לא פעלה לפי הנוהל המחייב לפיתוח מערכות מידע במשרדי ממשלה".

כמו כן, קבע אז המבקר, כי הספק, נס טכנולוגיות, קיבל מדי חודש 90% מהתמורה, בלא שהייתה כל התניה לעמידה באבני דרך. הפרויקט, קבע אז המבקר, לוקה בליקויים רבים – החל מאי עמידה בלוחות הזמנים לביצוע, עבור בחריגות תקציביות וכלה בריבוי תקלות. עוד נקבע אז בדו"ח, כי המערכת סובלת מאי יציבות, מהירות תגובה איטית, אמינות נמוכה ואי-טיפול בתקלות שהביאו לחוסר שביעות רצון של המשתמשים מהמערכת.

בדו"ח המאוחר מבין השניים כתב מבקר המדינה, כי "בתי המשפט נותנים שירות לבאים בשעריהם, תוך שימוש מקוון במערכת. לכן, על הנהלת בתי המשפט לפעול למזעור התקלות במערכת כדי למנוע פגיעה במתן השירות למשתמשים בה – עובדי הנהלת בתי המשפט וגורמים חיצוניים, פרקליטים ולקוחותיהם". המבקר סיים בציינו, כי "חלק מהליקויים שהועלו בדו"ח הקודם תוקנו. עם זאת, לכמה מהליקויים טרם ניתן מענה ונדרשת פעולה מהירה ויעילה לתיקונם".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים