סן פרנסיסקו: העירייה החלה להפעיל את רשת האינטרנט החופשית

בשלב הראשון מכסה הרשת את רחוב מרקט, אחד מצירי התנועה הראשיים של העיר, ובהמשך מתכננים בעירייה להרחיב את הכיסוי גם לפארקים הציבוריים ולמוקדים מרכזיים נוספים ● בניגוד לתל אביב, המפעילה רשת Wi-Fi חינמית כבר כמה חודשים, בסן פרנסיסקו מנהלים מאבקים על המתווה של הפרויקט כבר שבע שנים, למרות ניסיונות מצד חברות כמו גוגל ו-AT&T לסייע ● כך או כך, תושבים, מבקרים ותיירים מוזמנים לנסות את הרשת החדשה, שזמינה כעת תחת השם _San_Francisco_Free_WiFi

לידיעת הנוסעים לחו"ל: עיריית סן פרנסיסקו הודיעה אמש (ב'), כי החלה להפעיל את רשת האינטרנט החופשית בעיר. בשלב הראשון מכסה הרשת את רחוב מרקט, אחד מצירי התנועה הראשיים של העיר, בקטע שבין הרחובות אמברקדרו וקסטרו. המדובר במקטע באורך כ-4.5 ק"מ שבו עוברים כרבע מיליון בני אדם מדי יום. בהמשך מתכננים בעירייה להרחיב את הכיסוי גם לפארקים הציבוריים הגדולים בעיר ולמוקדים מרכזיים נוספים.

הפרויקט שהושק אמש זכה לכותרות ענק בעיתונות המקומית, שכן מדובר באחד הנושאים הבעייתיים והשנויים ביותר במחלוקת בעיר, אשר גורר מאבקים ציבוריים ופוליטיים כבר שבע שנים. בניגוד לפרויקט המקורי, שאמור היה לכסות את העיר כולה ברשת Wi-Fi חינמית, הפרויקט שאושר לפני כמה חודשים יכסה רק כמה מוקדים מרכזיים בה. בנוסף, הוחלט, כי הרשת תיפרס כולה על ידי העירייה – זאת לאור ההתנגדות שקמה למתווה הקודם שהוצע, במסגרתו היו אמורות גוגל (Google) ו-EarthLink לרשת את סן פרנסיסקו.

כזכור, ביולי האחרון הציעה גוגל לרשת 31 מוקדים בסן פרנסיסקו על חשבונה, בפרויקט תרומה לקהילה שהיקפו נאמד בכ-600 אלף דולרים. עם זאת, פקידי העירייה טענו שיש לבדוק את עלויות התחזוקה השנתיות של הרשת לפני שניתן יהיה לאשר את התכנית – וזו טרם אושרה. הצעה דומה לרישות העיר, שהועלתה עוד ב-2006, נדחתה גם היא לבסוף בשל מאבקים פוליטיים פנימיים בעירייה ומאז פרויקט הרישות הולך ומסתבך. ב-2012 נראה היה כי הפרויקט ייצא לפועל סוף-סוף, לאחר שבעירייה חתמו על מסמך הבנות עם ענקית הטלקום AT&T, אולם ההסכם לא הבשיל לכדי עסקה והפרויקט חזר לנקודת ההתחלה.

היקפו הכספי של הפרויקט הנוכחי לרישות רחוב מרקט נאמד על פי העירייה בחצי מיליון דולרים, לאחר תרומות שנתקבלו מהחברות Ruckus Wireless ו-Layer42, הפועלות מאזור עמק הסיליקון הסמוך לעיר. Ruckus תרמה את החומרה עבור פרויקט הרישות, ואילו Layer42 תרמה שירותי גישה לרשת ברוחב 1 גיגה-ביט. בהודעתה של העירייה הודגש, כי היא האחראית היחידה לפרויקט והיא זו שתהיה הבעלים של הרשת.

"היה פשוט יותר, מהר יותר ונכון יותר לבצע את הפרויקט בעצמנו", אמר מארק טוויטו, המנמ"ר החדש של עיריית סן פרנסיסקו, שנכנס לתפקידו באפריל השנה. "התכנון שבנתה מחלקת הטכנולוגיה של העירייה סיפק תוצאה איכותית הרבה יותר בהשוואה לחלופות. רצינו רשת עם יכולות חזקות, שתהיה גם איכותית ועצמאית. לא רצינו להיות תלויים בחברות אחרות ולא רצינו פרסומות".

במהלך ההקמה, פרס הצוות של טוויטו סיבים אופטיים לאורך רחוב מרקט, וחיבר אותם לציוד רשת שהותקן ברמזורים ובמבנים עירוניים. הרשת הופעלה בהדרגה במהלך החודשים האחרונים, כאשר בסוף השבוע האחרון, ימים בודדים לפני ההשקה הרשמית, הופעלו לראשונה כל הנקודות יחד.

"כרבע מיליון אנשים מכל תחומי החיים פוקדים את רחוב מרקט מדי יום", מסר ראש עיריית סן פרנסיסקו, אד לי. "מעתה הם יוכלו לגשת למידע, לברר מתי יגיע האוטובוס הבא או להשיב למודעת דרושים – הכל בחינם. זהו צעד ראשון ומשמעותי בדרך לחזון העיר המרושתת".

תושבים רבים מתנגדים לאופן שבו מתנהלת העירייה בפרויקט הרישות העירוני, וטוענים כי הסחבת יצרה פרדוקס, במסגרתו בירת ההיי-טק העולמית לא מצליחה להגיע להחלטה לגבי פרויקט פשוט לכאורה, של הקמת רשת אינטרנט ציבורית. בעירייה לא התייחסו באופן ישיר לתלונות בנושא, אך מסרו כי העובדה שתשתית הסיבים האופטיים נמצאת בבעלותה הבלעדית של העירייה, מהווה נכנס עירוני אסטרטגי שיאפשר לספק שירותים נוספים בעתיד.

כך או כך, תושבים, מבקרים ותיירים מוזמנים לנסות את הרשת החדשה, שזמינה כעת ברחוב מרקט תחת השם _San_Francisco_Free_WiFi.

יצוין, כי בתל אביב כבר פועלת מזה כמה חודשים רשת Wi-Fi חינמית, המכסה כ-60 אתרים ברחבי העיר. הרשת הוקמה על ידי מוטורולה סולושנס (Motorola Solutions) בהשקעה של כ-6 מיליון שקלים. הפרויקט, שמכונה תל-נט, מציע גלישה ציבורית בחינם ברצועת חוף הים, השדרות המרכזיות בעיר, פארק דרום, רחוב פלורנטין, שוק התקווה, גינות קהילתיות בדרום ובצפון העיר, טיילת הרברט סמואל, יפו העתיקה, רחוב אבן גבירול ועוד. כמו כן, העמידה העירייה לרשות הגולשים מוקד תמיכה ייעודי, אשר פועל 24 שעות ביממה בכל ימות השבוע. בחודשים הקרובים יחוברו 20 נקודות גישה נוספות אשר נבחרו על ידי תושבי העיר בעמוד הפייסבוק (Facebook) של העירייה.

הכותב הוא שליח אנשים ומחשבים לארצות הברית

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים