זוכרים – גם במובייל

לכבוד יום הזיכרון לשואה ולגבורה, צבי קצבורג מציג כמה אפליקציות שיעזרו לכולנו לזכור ולעולם לא לשכוח

ערב יום השואה תמיד מחובר אצלי בעבותות לסדר הפסח. שני דברים גורמים לכך במיוחד: הראשון הוא ההתאספות המשפחתית מסביב לשולחן בחג החרות, ה-"ביחד" היהודי הזה, גם למי שאינו חורט על דגלו את הדת כדרך חיים. כולם חוגגים את החופש מצרינו ושרים "שבכל דור ודור עומדים עלינו לכלותנו". זהו עבורי הניצחון הגדול ביותר על הצורר הנאצי הארור.

היבט אחר שקושר בין שניהם הוא הצורך לספר. "וַאֲפִילוּ כֻּלָּנוּ חֲכָמִים כֻּלָּנוּ נְבונִים כֻּלָּנוּ זְקֵנִים כֻּלָּנוּ יודְעִים אֶת הַתּורָה מִצְוָה עָלֵינוּ לְסַפֵּר בִּיצִיאַת מִצְרָיִם", כתוב בהגדה. באותה המידה, מצוה עלינו לספר על השואה. הדור שעבר את השואה על בשרו הולך ומתמעט. גם הדור השני, אותם אנשים שגדלו לניצוליo, כבר לא כל כך צעיר. חובה עלינו להמשיך ולהעביר את מעשה השפלות האנושית הזה הלאה, אל הדורות הבאים, כדי שנזכור ולא נשכח שאנחנו עלולים לעמוד שוב בסכנה גדולה רק מפני שאנחנו יהודים.

כדור שלישי לשואה, לצערי לא הצלחתי אף פעם ללמוד מה קרה למשפחתי באותה תקופה. התקשורת עם סבתי, שהגיעה לארץ מיאסי שברומניה, אף פעם לא הייתה מספיק טובה כדי לדעת מה היא והצד שלה במשפחה עברו. סבי הגיע לארץ מבודפשט עוד בתחילת שנות ה-20 ונפטר כשהייתי נער צעיר, לפני שהייתי מודע לנושא ולפני שהספקתי לשאול אותו מה קרה לקרוביו שנשארו מאחור.

אלא שכמובן שזה לא מונע ממני מלהתעניין בשואה ובזכות המיחשוב אני, וכולנו, יכולים ללמוד עוד משהו אחד שלא ידענו עליה קודם אפילו בנסיעה לעבודה באוטובוס.

חקרתי וחיפשתי אפליקציות שקשורות לנושא. שלא במפתיע, מספרן מוגבל. להפתעתי לא מצאתי אפליקציה של יד ושם, אבל כפי שהמנמ"ר של יד ושם אמר, מדובר רק בשאלה של זמן עד שתהיה אחת כזאת.

לעומת זאת, בית טרזין כבר אוחז באפליקציה ייעודית. המוזיאון הוקם על ידי יוצאי גטו טרזנשטאט בקיבוץ גבעת חיים מאוחד, ומטרתו להנציח את שמות הנספים בגטו לטובת הדורות הבאים. כך הוא עושה גם בפלטפורמה הסלולרית שלו.

להורדת האפליקציה לאנדרואיד לחצו כאן.
להורדתה ל-iOS לחצו כאן.

אתר הנצחה (פיזי) אחר שמספק אפליקציה לאנדרואיד ול-iOS הוא מוזיאון השואה במונטריאול. ניתן לסייר בה באחת משלוש התערוכות הקבועה שמוצגות במקום: סיפורי חיים בשואה, ילדים ובני נוער בשואה וניתוח של רצח עם. השימוש באפליקציה מהווה מעין תחליף לטיול בין חדרי המוזיאון. אפשר למצוא בה חפצים ומסמכים היסטוריים רבים לצד הערות קוליות וטקסטואליות, וגם תמונות וסרטונים ברזולוציה גבוהה.

להורדת גרסת האנדרואיד לחצו כאן.
להורדת גרסת ה-iOS לחצו כאן.

אפליקציה בשם שואה (Holocaust), שמיועדת לאנדרואיד, שמה לעצמה כמטרה להעביר מידע למעוניינים בפרטים על השואה בדרך קצרה ועניינית. היא מחולקת לשלושה חלקים: עובדות, ציטוטים ומחנות ריכוז. בכל אחד מהם היא מספקת מידע קצר ולעניין, בדרך עניינית, פשוטה ומתוקצרת. המטרה היא לעורר עניין כדי לגרום למי שרוצה בכך לחפש יותר מידע בהרחבה.

להורדה מ-Google Play לחצו כאן.

אם המידע ב-Holocaust לא מספיק לכם ואתם רוצים למצוא מידע רב יותר, אפליקציית האנדרואיד Holocaust Glossary יכולה להיות לכם לעזר, בפרט אם אתם מחפשים שמות וביטויים. האפליקציה הזו מציגה אותם בצורת אינדקס לפי סדר ה-ABC. בכל אות אפשר למצוא רשימת נושאים שקשורים לשואה, ליהדות או למלחמת העולם השנייה, עם תקציר על כל אחד מהם. לחיצה על אחד הנושאים מביאה לפתיחת דף ובו הסבר ארוך יותר, אם כי עדיין בקיצור יחסית. חבל שמפתחי האפליקציה לא הוסיפו קישורים לאתרי אינטרנט שמספקים מידע רחב עוד יותר, במיוחד במקרה של מחנות הריכוז

להורדה מ-Google Play לחצו כאן.

האפליקציה האחרונה שאני מבקש להמליץ עליה מציגה מיקרוקוסמוס של עולם שלם שנעלם עם השואה: אושפיצין (או בשמה המלא Oshpitzin: A Guide to the Jewish History of Oświęcim) מתארת את החיים היהודיים בעיירה הפולנית אושוויצ'ים לפני שהנאצים בנו לידה את מחנה אושוויץ ושכנו, בירקנאו, בהם רצחו הצוררים מיליונים מבני עמנו ועוד רבים אחרים.

אושוויץ-בירקנאו הוא מחנה ההשמדה הנודע לשמצה יותר מכולם, אבל לא רבים יודעים שלפני המלחמה היו בעיירה השוכנת בקרבתו חיי קהילה יהודיים תוססים למדי. האפליקציה אושפיצין מבקשת להחיות את הזיכרון הזה. היא מציעה מפה של אתרים יהודיים היסטוריים ברחבי העיר, מודל תלת ממדי של בית הכנסת הגדול של אושוויצ'ים, שנהרס, וטכנולוגיית מציאות רבודה שמשלבת תמונות היסטוריות עם התמונות שמציג הטלפון עצמו.

להורדת גרסת האנדרואיד לחצו כאן.
להורדת גרסת ה-iOS לחצו כאן.

לסיכום, כמו המדיות הדיגיטליות האחרות, האפליקציות הן פלטפורמה חשובה לשמר את זיכרון השואה ולעולם לא לשכוח.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. מיכל

    כ"כ חשוב ונכון להשתמש בטכנולוגיה כדי ללמוד וללמד, לדעת את ההיסטוריה ולשמר את הזכרון. לזכור ולא לשכוח לעולם! תודה רבה על כתבה זו.

אירועים קרובים