אלוף עוזי מוסקוביץ', ראש אגף תקשוב: "מהפכת ה-IT המבצעי נתקלת בקשיים"

צריך לשדרג את התשתיות התקשוביות, להתייעל ולראות קדימה, וזה גורר קשיים ארגוניים ותרבותיים, אמר האלוף מוסקוביץ' לאנשים ומחשבים ● לדבריו, "נתגבר על הקשיים, כדי שאפשר יהיה להנגיש את המידע באופן מקוון ובזמן אמת" ● הוא ציין ש-"הפעם, פרויקט ה-ERP הצה"לי קום יקום" והבטיח שבכל פעולה ופרויקט שעושה אגף התקשוב נלקחים בחשבון היבטי אבטחת המידע

האלוף עוזי מוסקוביץ', ראש אגף התקשוב בצה"ל. צילום: פלי הנמר

"ה-IT מביא לשינוע מידע מבצעי בזמן אמת, וזאת מהפכה. האתגר בה הוא לא רק טכנולוגי. קיימים קשיים ארגוניים ותרבותיים – ונתגבר עליהם, כדי שאפשר יהיה להנגיש את המידע באופן מקוון ובזמן אמת", כך אמר האלוף עוזי מוסקוביץ', ראש אגף התקשוב של צה"ל, בראיון לאנשים ומחשבים.

הוא דיבר על תפיסת "צה"ל רשתי" ואמר כי "היא תולדה של כמה צרכים ואילוצים שנפגשו: האחד הוא טכנולוגי. נולד צורך מבצעי לשדרג את התשתיות התקשוביות ואת הקישוריות המבצעית ששירתה את צה"ל בעשור האחרון. מצב התשתיות התקשוביות סביר, אבל אי אפשר להמשיך איתן יותר. הן לא יכולות לתמוך עוד בהספקי התקיפה, בסוגי המידע המשונע ובקבועי הזמן הנדרשים למבצעי תקיפה. קיים גם צורך בהתייעלות, בהתאם למתווים שהציגו הוועדות שדנו בנושא. צורך נוסף הוא לראות קדימה: עלינו להתאים עד 2016 את תשתיות ה-ICT למעבר צה"ל לנגב ב-2018-2021. עשינו את מרב המאמצים על מנת להקים את המבנים הארגוניים שישרתו את המעבר הענק הזה".

האלוף מוסקוביץ' ציין כי "אבני הבניין של 'צה"ל רשתי' אושרו פעמיים על ידי הרמטכ"ל, רא"ל בני גנץ – עקרונית ומעשית. הדברים יקרו עד 2017, עם אופציה לגלישה ל-2018. האגף זוכה לתמיכה מלאה בנושא מהמטה הכללי".

לדברי ראש אגף התקשוב, "כדי לממש את התפיסה של 'צה"ל רשתי' נקים אינטרנט מבצעי שיתבסס על תשתיות תקשוביות-מבצעיות מודרניות, עם קישוריות בין זרועית. ניצור אינטרה-נט מבצעי, בו כל אחד מחיילי הזרועות השונות יוכל להיכנס למערכות של זרוע אחרת, בלי להיות תלוי בו. המטרה היא לספק את המידע המבצעי הדרוש לכל זרוע, תוך עמידה במגבלות ביטחון מידע ויצירת מידור ומדיניות של הרשאות. מדובר במהלך לא פשוט, כי כל אחד בכל זרוע רוצה 'לשמור את המידע לעצמו'. זה אתגר תרבותי לא פחות מטכנולוגי".

מה יכלול הענן הצה"לי?
נושא בולט נוסף במיחשוב הצה"לי בשנים האחרונות ובשנים הקרובות הוא מיחשוב הענן. הצבא יצא באחרונה למכרז לאספקת שירותי ענן שלדברי מוסקוביץ' "ישרת את מהלך ההגירה האפליקטיבית ואת המעבר של צה"ל לנגב". כפי שפורסם באנשים ומחשבים בינואר השנה, במסגרת המכרז יבנה צה"ל תשתיות ענן פרטי בהיקף של עשרות מיליוני שקלים. בשלב הראשון ירכוש הצבא מ-VMware שרתים ומוצרים שונים, בהם vCloud Suite, שישמשו בחלקם כתשתית לבניית הענן. עם זאת, גורמים ביטחוניים הדגישו כי זהות ספקית ה-IT של הענן הצה"לי טרם נסגרה.

כמו כן, הם העריכו כי הטמעת מיחשוב הענן תביא לצבא תועלות נוספות, לצד זו הכלכלית: צמצום ההשקעה של אלפי שנות עבודה של כוח אדם איכותי לצורך תחזוקת עשרות דטה סנטרים של צה"ל ברחבי הארץ והעברתו למשימות פיתוח, הגדלת הרציפות התפקודית, הגדלת יכולות הפיתוח הפנימיות ושיפור הקישוריות והחיבוריות.

"הענן יהיה תומך לחימה צה"לי, תוך כדי תפיסה שיש לשתף את המידע ככל הניתן. הוא יכלול מנוע חיפוש אחיד ורשת חברתית פנימית, ויביא ליצירת קהילת ידע", אמר מוסקוביץ'. הוא הוסיף כי "אין סיבה לכך שיימשך המצב בו לכל אחת מהזרועות יהיו מערכות IT משלה, על כל מה שכרוך בכך, בפרט בעלויות ובשדרוג גרסאות. אין גם סיבה שיתקיימו דיונים רבים לא הכרחיים, כמו המצב כיום. נצמצם אותם באמצעות שיחות ועידה בווידיאו, שהענן יאפשר את קיומן".

גוף ההרכשה האחיד של ה-IT הצה"לי
מוסקוביץ' ציין בדבריו את גוף ההרכשה התקשובי אותו הקים אגף התקשוב לפני כחצי שנה. לדבריו, הסיבה להקמתו הייתה מאחר ש-"במשך שנים רבות מדי, ספקיות ה-IT ניצלו את המצב וגבו מאיתנו מחירים שונים על אותם פריטי ציוד. הגוף שהקמנו מרכז את כלל הדרישות לאספקת ציוד IT מכל הגופים בצבא, מפני שהגודל מהווה יתרון מהבחינה הזאת. הוא עובד מול מינהל הרכש במשרד הביטחון ויביא לצמצום עלויות הציוד, מאחר שהמחירים יהיו אחידים וזולים יותר".

לדבריו, "הצלחנו להביא לחסכון בעלויות כבר בחודשים הספורים שהגוף פועל".

"נפתח את מכרז האחסון"
בדצמבר האחרון פורסם באנשים ומחשבים כי משרד הביטחון מתכוון להיכנס למשא ומתן מול EMC ונט-אפ (NetApp) על ההסכם הרב שנתי לרכישת מערכות האחסון עבור צה"ל. ההסכמים הושגו ב-2010, לאחר ששתי החברות זכו במכרזי אחסון ענקיים בצה"ל, בהיקף של של מאות מיליוני שקלים למשך שבע שנים. בהנחה שהמשא ומתן הנוכחי יצלח, משמעות הדבר היא חיסכון כספי של עשרות מיליוני שקלים בעלויות האחסון של הצבא, שעומדת כיום על 150 מיליון בכל שנה.

"יש כיום יותר מדי גופי הנדסת רשת בצבא וצריכה להיות ראייה אחידה". האלוף עוזי מוסקוביץ', ראש אגף התקשוב של צה"ל. צילום: פלי הנמר

המכרזים בהם זכו שתי החברות עוסקים באספקת מערכות אחסון בסביבת NAS, כאשר זה ש-EMC זכתה בו כולל אספקת רכיבי חומרה ותוכנות לניהול האחסון עבור הצבא וגורמי ביטחון נוספים. לדברי מוסקוביץ', "נערוך בדיקה מחודשת של המכרז. אני לא שבע רצון מהעלויות שלו. יש התפתחויות טכנולוגיות בעולם האחסון, נכנסו מערכות חדשות, שהן אטרקטיביות לצבא. הכסף לוחץ את כולם – וגם אותנו".

מהלך נוסף שראש אגף התקשוב מבטיח שיתקיים הוא "הקמת גוף הנדסת רשת נייחת צה"לית. יש כיום יותר מדי גופי הנדסת רשת בצבא וצריכה להיות ראייה אחידה. הגוף ייעל את הנושא בצבא, מאחר שהתקנים יהיו אחידים, ויוזיל את עלויות הביצוע בשטח. הראייה שלו תהיה רב זרועית, אינטגרטיבית, עם פחות חוטים בשטח ועם הפנים למעבר לנגב. ניצור רשת תמסורת והולכה בראייה אחודה".

"הפעם, מערכת ה-ERP הכלל צה"לי קום תקום"
היבט נוסף, ובולט, ב-IT הצה"לי שעלה בראיון הוא פרויקט ה-ERP הכלל צבאי, שהוחלט לצאת אליו שוב במרץ השנה, לאחר שנזנח לפני כמה שנים. עלותו היא מאות רבות של מיליוני שקלים ועל פי הערכות עלול להגיע למיליארד. ההחלטה על היציאה אליו התקבלה על ידי הרמטכ"ל בעצמו.

"בדיעבד אנחנו מבינים כי קיומן בצה"ל של כמה מערכות ERP הביאה לכך ששילמנו 40%-30% יותר מהעלות שהייתה מתקבלת לו הייתה מערכת אחת אחודה", אמר האלוף, "מאחר שכל יחידה וזרוע הטמיעו מערכות באופן עצמאי".

מוסקוביץ' ציין כי עלות הפרויקט המתוכנן תהיה ברובה בשקלים ומיעוטה בכסף שיגיע מהסיוע האמריקני לישראל. "למרות המחיר הגבוה של הפרויקט, הוא צפוי להניב חיסכון של עשרות רבות של מיליוני שקלים", אמר. לדבריו, "הפעם המערכת קום תקום, כי הוכחנו למטכ"ל ולעומד בראשו את הפערים בהוצאות שנובעים מריבוי מערכות. הקמנו מנהלת ERP כדי לאחד את מערכות ה-IT המנהלתיות בצבא למערכת אחת. מדובר כאן בהתייעלות לצד חסכון כספי".

"העליונות הקיברנטית תגיע משילוב מודיעין, איסוף והגנה"
נושא נוסף שנדון בראיון הוא אבטחת המידע. מוסקוביץ' אמר כי "כשמגדילים את רמת השיתופיות, החיבוריות והקישוריות נחשפים לפוטנציאל רב יותר לפרצות ואתגרי אבטחה. לכן, בכל פעולה שאנחנו עושים בתחום, אנחנו לוקחים בחשבון את היבטי אבטחת המידע".

הוא התייחס לחלוקה שנוצרה בצבא בין הסייבר ההתקפי, שנמצא תחת שרביטה של יחידה 8200, להגנת הסייבר, עליה אמון אגף התקשוב, ואמר כי "יחסי הגומלין בין העוסקים בסייבר בצה"ל, בזרועות השונות, טובים ביותר. אנחנו עורכים סדנאות משותפות, תוך למידה הדדית, ויש דיאלקטיקה מפרה בתחום".

לדבריו, "טבענו את המושג 'עליונות בסייבר' ויצקנו אליו תוכן. העליונות הזו תגיע משילוב מאמצים מודיעיניים, איסופיים והגנתיים".

לסיכום, אמר מוסקוביץ', "כל פעילות אגף התקשוב נעשית תוך ראיית הירידה של צה"ל לנגב. המעבר לדרום ייעשה תוך בניית רשת הולכת תקשורת צה"לית חדשה ואחודה, צמצום כמות הדטה סנטרים והובלת ה-ICT הצה"לי לעשור הבא".

השתתף בהכנת הכתבה: פלי הנמר

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים