אלמנטרי, לא אלמנטרי, ווטסון: חבר קונגרס אמריקני ניצח את מחשב העל של יבמ

ווטסון הפסיד לחבר הקונגרס הרפובליקני מניו-ג'רזי, ראש הולט ● הולט זכה בסוף הסיבוב ב-8,600 דולרים ואילו מחשב העל - רק ב-6,200 דולרים ● כשנתבקש ווטסון למסור את "תגובתו" לאחר המשחק, הוא אמר, כי "שיהיה לכם, בני האנוש, יום מהנה בשמש, כל עוד אתם יכולים"

מהמטבח של ווטסון באהבה

ימים אחדים לאחר שמחשב-העל ווטסון (Watson) של יבמ (IBM) ניצח בשעשועון ג'פרדי (Jeopardy), שכונה בישראל "מלך הטריוויה", את מתחריו האנושיים – הוא נוצח.

ווטסון שיחק השבוע מול כמה חברי קונגרס, במסגרת אירוע בוושינגטון שנועד להעלות את המודעות והחשיבות של לימודי מתמטיקה ומדעים בקרב תלמידים וסטודנטים בארצות הברית. הוא ניצח חלק מהם, אולם הפסיד לאחד המתמודדים – חבר הקונגרס הרפובליקני מניו-ג'רזי, ראש הולט.

הולט, פיזיקאי בעברו, השתתף לפני 35 שנים בג'פרדי וניצח בו חמש פעמים. במשחק הנוכחי הוא הצליח לגבור על ווטסון בכמה קטגוריות. הולט זכה בסוף הסיבוב ב-8,600 דולרים ואילו מחשב העל – רק ב-6,200 דולרים. אולם, בחישוב כולל של הסיבובים, ווטסון ניצח את חברי הקונגרס.

"הייתי גאה להתמודד מול ווטסון. ובוודאי שלא ציפיתי לנצח אותו", אמר הולט בן ה-62. "זה היה מהנה. אולם מעבר להנאה, חשוב וחיוני שאנחנו, כאומה, נשנה את המצב שבו אנו מצויים כיום, של מיעוט חינוך והעדר חדשנות, וללא בנייה של תשתית חינוכית ומדעית עבור הדורות הבאים".

כשנתבקש ווטסון למסור את "תגובתו" לאחר המשחק, הוא אמר, כי "שיהיה לכם, בני האנוש, יום מהנה בשמש, כל עוד אתם יכולים". לאחר המשחק הוא "צייץ" בטוויטר (Twitter): "היה משחק מעולה הערב".

ווטסון פותח גם בישראל

תהליך הפיתוח של ווטסון נמשך ארבע שנים, והתבצע כפרויקט משותף של שורת מעבדות מחקר של יבמ ברחבי העולם, ובכלל זה מעבדת המחקר שלה בחיפה. החוקרים הישראלים התמקדו בהיבטים שונים של יכולות חיפוש מתקדמות, הרחבת מסגרת של שאילתות ממוחשבות והגדרת הקשרים אסוציאטיביים המשרתים את יכולתו של ווטסון לדלג בין תכנים ומונחים שונים, כדי להבין את ההקשר בו הם מוצגים.

דוד כרמל ודפנה שינוולד, חוקרים במעבדת המחקר של יבמ בחיפה, ואלה שהובילו את הפרויקט בארץ, ציינו, כי "ג'פרדי מהווה אתגר גדול. התחרות מציגה צורך בידע בהיקף נרחב, כאשר כל אחד מהרמזים עשוי לכלול ידע רלוונטי או בלתי רלוונטי למושא החיפוש הסופי. בני אדם מסוגלים להבחין כהרף עין בין מה שרלוונטי לעניינם ובין מה שאינו רלוונטי – אולם מחשבים אינם יכולים לדעת זאת. הם חייבים לשקול את כל הנתונים באופן מקבילי, כדי להגיע להבנה".

על פי הענק הכחול, מדובר בהרבה יותר מהפגנת שרירים טכנולוגית במשחק טלוויזיה, שכן ניתן לרתום את עוצמת המיחשוב של ווטסון למחקר רפואי, לחיזוי אקלים ומזג אוויר וליישומים נוספים. עוד נמסר מהחברה, כי תכנון המחשב ומבנהו הייחודי מבשרים עידן חדש בתחום ה-IT, שבו מכונות מסוגלות ללמוד, להבין, לנתח ולהגיב לכמויות גדולות של נתונים בזמן אמת.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים