מעקב: המו"לים חוששים מיוזמת ספרי הלימוד הדיגיטליים של משרד החינוך

יורם רוז, כנרת זמורה ביתן: "כל ילד בן 15 יוכל לפרוץ את ספרי הלימוד שלי. אין לזה - ולא תהיה לזה - הגנה" ● ח"כ ד"ר עינת וילף בתגובה: "אל תחזרו על הטעויות שעשו חברות המוסיקה, שלא הבינו שעדיף עותק אחד בתשלום מאשר מלחמת חורמה בטכנולוגיה" ● ח"כ שטרית: "אנשים מוכנים לשלם תמורת תוכן איכותי"

המוציאים לאור של ספרי הלימוד חוששים מיוזמת ספרי הלימוד הדיגיטליים שהעלה משרד החינוך ונדונה השבוע בכנסת. בדיון שנערך בוועדת המדע והטכנולוגיה אמר יורם רוז, מנכ"ל כנרת זמורה ביתן, ש-"כל הספרים שנמכרים באמזון (Amazon) כבר פרוצים. כל ילד בן 15 יוכל לפרוץ את ספרי הלימוד שלי. אין לזה – ולא תהיה לזה – הגנה. אם לפנטגון פרצו, אז מי בעצם מוגן היום? איך המורה שכתב את הספר יתפרנס?".

אריק כהן, מנכ"ל הוצאת ספרי הלימוד באנגלית שנושאת את שמו, אמר כי "ניסוי דומה שנערך בברצלונה העלה, כי התלמידים ניצלו את רוב תשתית האינטרנט למטרות של גלישה ברשתות חברתיות ולא למטרות לימודים. בנוסף, העלאת הספרים בפורמט PDF אינה מוגנת, ותגרום הפסדים למוציאים לאור".

ח"כ מאיר שטרית, יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה, סתר את הטענות ואמר, כי "דווקא הדיגיטציה תעלה את הכנסות המו"לים. באפל (Apple) מוכרים היום מוסיקה במיליארדי דולרים. אנשים מוכנים לשלם תמורת תוכן איכותי. יוצר יכול להוריד היום את המחיר ולמכור למספר גבוה הרבה יותר של משתמשים".

ח"כ ד"ר עינת וילף, החברה בוועדת המדע והטכנולוגיה ומיוזמי הצעת החוק המסדירה את זכויות היוצרים על הספרים, הזהירה את המו"לים המתנגדים: "אתם עושים את אותן הטעויות שעשו חברות המוסיקה, שלא הבינו שעדיף עותק אלקטרוני בתשלום, מאשר מלחמת חורמה בטכנולוגיה".

הצעת החוק שהגישה וילף בנושא אושרה ביום א' בוועדת השרים לענייני חקיקה והיא תעלה לדיון בהמשך היום (ד') במליאת הכנסת בקריאה טרומית. עם זאת, נראה כי הדרך לאישורה עוד ארוכה, שכן גם נציגי ההורים העלו שאלות ותהיות רבות לגבי העלות הכרוכה ברכישת עותקים דיגיטליים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים