שינוי כיוון דרמטי ב-HP: חטיבת המיחשוב האישי תישאר בחברה

"HP הפכה לקומדיה של טעויות ומכירת חטיבה שאחראית לשליש ממכירותיה כבר כעת זה לא משהו שנשמע טוב", אמר אנליסט וכינה את ההחלטה "בעיטה בישבן ליאו אפותקר, המנכ"ל הקודם, והפיכת האסטרטגיה שלו על פיה" ● "גרמנו ללא מעט בלבול בשוק באופן די דרמטי", התלוצצה מג וויטמן, מנכ"לית HP; "בכל מקום שאני הולכת אליו, השאלה הראשונה שאנשים שואלים אותי היא 'מה זו HP?'" ● מבחנה הבא של וויטמן יהיה ב-21 בנובמבר, עת יפורסמו תוצאותיה השנתיות של ענקית המיחשוב

הנהלת HP משנה כיוון ובניגוד להחלטה קודמת, מחליטה להשאיר את חטיבת המיחשוב שלה בחברה – כך הודיעה בסוף השבוע המנכ"לית, מג וויטמן, בצעד המשמעותי הראשון שלה מאז כניסתה לתפקיד.

"גרמנו ללא מעט בלבול בשוק באופן די דרמטי", התלוצצה וויטמן עם האנליסטים. "בכל מקום שאני הולכת אליו, השאלה הראשונה שאנשים שואלים אותי היא 'מה זו HP?'".

החלטתה של וויטמן סותרת והופכת ב-180 מעלות את החלטתו של המנכ"ל הקודם של ענקית המיחשוב, ליאו אפותקר, מאוגוסט השנה, שלפיה, לצד רכישת חברת התוכנה הבריטית אוטונומי (Autonomy) תמורת 10.25 מיליארד דולרים, היא תבצע שורה של צעדים מרחיקי לכת, ובראשם – יציאה מתחום המיחשוב האישי והטאבלטים. משמעות הצעד הייתה התמקדות בשוק העסקי ובעולמות התוכנה והשירותים. המשקיעים לא אהבו את ההודעות הדרמטיות של ענקית המיחשוב.

חודש לאחר שהכריז על השינוי הודח אפותקר מתפקידו ו-וויטמן מונתה במקומו. עם מינויה היא אמרה, כי בכוונתה לדבוק באסטרטגיה של קודמה ושהיא מעוניינת לשדר אווירה של קביעות והמשכיות בעסקי ענקית ה-IT. כך, היא הצהירה על כוונת החברה להמשיך בתהליך של רכישת אוטונומי ואף הבטיחה להמשיך ולשקול האם למכור את חטיבת המיחשוב האישי של HP או, לחילופין, להקים אותה כחברה בת, ספין אוף. וויטמן ציינה אז, כי החלטה בנושא תתקבל "בקרוב ככל האפשר". בתחילת החודש היא דיברה בכנס של נשים משפיעות שערך המגזין פורצ'ן (Fortune), שם הבטיחה שעד סוף החודש תקבל החלטה בנושא. ואמנם, כך היא עשתה בסוף השבוע.

ההחלטה – בשיתוף יושב ראש הנהלת החברה

וויטמן ארה, כי היא קיבלה את ההחלטה להשאיר את חטיבת המיחשוב האישי כחלק מ-HP יחד עם יושב ראש הנהלת החברה, ריי ליין. היא הסבירה שהיא אחראית בחברה על מכירות החומרה ותפעול HP, בעוד שליין שוקד על האסטרטגיה שלה בתחום התוכנה ועל עולם שירותי ה-IT. ליין, שותף בקרן ההשקעות Kleiner Perkins Caufield & Byers, עובד ב-HP במשרה חלקית, של 30%. כאשר מונתה לתפקיד נקבעה בפני וויטמן עובדה מוגמרת שלפיה ליין יהיה מנהל פעיל, והם מתאמים את עמדותיהם על בסיס יומי.

ענקית ה-IT הודיעה, כי שינוי החלטתו של אפותקר נבע "מבחינה מחדש של מצב חטיבת המיחשוב ומהערכה מחודשת של העובדות שלפיהן HP עומדת בראש טבלת החברות המוכרות מחשבים אישיים ויש לה מותג בעל ערך, כוח מכירה ויחסים עם לקוחות".

"הניסיון לבצע ספין אוף ולהקים חברה בת ממש קשה, וכמעט תמיד נדרש ליצור מחדש עולם שלם", אמרה וויטמן. היא ציינה, כי ביצוע צעד שכזה היה מסב לחברה הוצאות חד פעמיות בסך 1.5 מיליארד דולרים והוצאות שנתיות של מיליארד דולרים בכל אחת מהשנים הקרובות. לדבריה, חברה בת שכזו הייתה עלולה למצוא עצמה נלחמת בחברה האם בשווקים שונים, כגון שוק השרתים, מה שהיה מקשה על שני הצדדים.

"HP – קומדיה של טעויות"

בריאן מרשל, אנליסט בקבוצת ISI, אמר, כי "HP הפכה לקומדיה של טעויות ומכירת חטיבה שאחראית לשליש ממכירותיה כבר כעת זה לא משהו שנשמע טוב". הוא כינה את החלטתה של וויטמן "בהחלט בעיטה בישבנו של אפותקר, המנכ"ל הקודם, והפיכת האסטרטגיה שלו על פיה".

אנליסטים ציינו, כי ההחלטה נועדה לגרום לכך שיהיה ל-HP כוח מיקוח גדול יותר בשוק הרכיבים, כמו גם להגדיל את הרווחיות ולמנוע את המפולת בערך של החברה. מפולת זו החלה עם פיטוריו של מארק הארד, המנכ"ל שעמד בראש HP לפני אפותקר. הארד הודח באוגוסט אשתקד בשל פרשה ששילבה יחסי מין עם ג'ודי פישר, עובדת קבלן של HP, ואי סדרים בדיווח על הוצאותיו האישיות של הארד. במהלך תקופת אפותקר שינתה החברה – לרעה – שלוש פעמים את תחזית מכירותיה הצפויות. אפותקר עמד בראש HP פחות משנה.

ריצ'רד שים, אנליסט ב-DisplaySearch מקבוצת NPD, אמר ש-"ההחלטה להשאיר את חטיבת המיחשוב בחברה מצביעה על המאמצים של HP לרכוש יתרון בקרב לקוחותיה הקיימים והחדשים, כחלק מההיצע שלה, ועל יכולתה להציע מחירים מופחתים בעולמות השבבים והמעבדים, שנמצאים בשימוש הן בתחום ה-PC והן בשרתים. זה בהחלט נחוץ בשבבי זיכרון, בהתחשב במחירים ההפכפכים שלהם". הוא הוסיף, כי "אם החברה יכולה להבטיח עוצמה מסוימת, עליה להיות בעלת יכולת לקבע את מחירם, בדומה לדלק הדרוש לחברות התעופה. הדלק לא עומד בפני עצמו, וכך גם ספקיות המיחשוב, שפעמים רבות נהנות מרווחים על האריזה, המותג, השרתים הנלווים ורכיבים אחרים שנמכרים בעסקה כוללת".

המבחן הבא של וויטמן

מבחנה הבא של וויטמן יהיה ב-21 בנובמבר, עת יפורסמו תוצאות הרבעון האחרון של שנתה הכספית של ענקית המיחשוב, שמסתיימת בסוף אוקטובר. או אז היא תידרש להודיע על האסטרטגיה שלה לגבי HP לשנים הבאות. וויטמן עובדת על הכנת האסטרטגיה יחד עם סמנכ"לית הכספים של החברה, קתי לסז'ק.

חטיבת המיחשוב האישי של HP מהווה נטל החברה בשנים האחרונות, אף על פי שבגללה היא הפכה להיות חברת המיחשוב הגדולה בעולם, עם נתח שוק של 17.9%, נכון לסוף 2010. דל (Dell) מדורגת שנייה בתחום, עם נתח של 12.9%. החטיבה מהווה 32% מההכנסות של HP, אך שולי הרווח שלה מצומצמים והיא מכבידה על תוצאותיה הכספיות. זאת, בין השאר, בשל הצמיחה של שוק הטלפונים החכמים ושוק מחשבי הלוח. מחשב הלוח שלה, TouchPad, נכשל, ומכירתו הופסקה השנה. לאחר שמחירו צומצמו משמעותית ועמדו על 100 דולרים, הוא נחטף ואזל בזמן שיא.

דירוג האשראי של HP בסכנה

חברת דירוג האשראי Moodys הודיעה שהיא בוחנת את האפשרות להוריד את הדירוג שלה. "אנחנו בוחנים את ההשלכות הפיננסיות של יישום התוכניות של המנכ"לית החדשה, מג וויטמן, שבין היתר החליטה לשמור על חטיבת המחשבים האישיים ולשדרג את חטיבת השירותים הטכנולוגיים של החברה", נכתב בהודעה של Moodys.

נראה שאם סוכנויות דירוג האשראי יחליטו להוריד את הדירוג של HP, לא יהיו לכך השפעות דרמטיות על החברה וספק אם ההורדה תשפיע כלל על שערי המנייה שלה. עם זאת, החלטה שכזו עלולה לייקר את האשראי ש-HP לוקחת מהמערכת הפיננסית ויכולה להזיק לה במידה שהיא תרצה לגייס כסף כדי לרכוש חברה כלשהי.

נכון לסוף הרבעון האחרון של HP, היו לה מזומנים ושווי ערך מזומנים בסך 12.95 מיליארד דולרים. בנוסף, יש לה חוב, בעיקר באגרות חוב, של כ-24 מיליארד דולרים.

במהלך החודש האחרון השלימה HP את רכישת אוטונומי. לצורך כך, היא עשתה שימוש בשישה מיליארד דולרים מהרזרבות שלה, שעומדות על 12.94 מיליארד דולרים. החברה גייסה את יתר סכום הרכישה בשוק ההון.

השתתף בהכנת הידיעה: ג'ון בן זקן

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים