סטיב מילס, יבמ: "נכנסנו לעולם היישומים – ונרחיב את הרכישות שלנו"

לענק הכחול יש יושבת ראש ומנכ"לית חדשה, ארנק עם מאות מיליארדי דולרים, גישה חדשה לגבי שוק היישומים ונכונות לבחון עסקות שאותן דחה בעבר ● "שינוי המדינות הזה מרחיב משמעותית את רשימת החברות שאנחנו בוחנים כאופציה לרכישה", אמר מילס, סגן נשיא בכיר ביבמ וראש קבוצות המערכות והתוכנה שלה ● האם סאפ על הפרק?

יבמ (IBM), המוכרת כספקית תוכנות תשתית המסייעת לעסקים להפעיל מרכזי עיבוד נתונים ופעילות אחרת בעולם המשרד האחורי, נכנסת יותר ויותר גם לשוק היישומים למשתמשי קצה. לדברי סטיב מילס, סגן נשיא בכיר בענק הכחול ומי שעומד בראש קבוצת המערכות והתוכנה שלו, "שינוי המדיניות הזה מרחיב משמעותית את רשימת החברות שאנחנו בוחנים כאופציה לרכישה".

"יש רשימה ארוכה של דברים שאני מתעניין בהם", אמר מילס בראיון בלעדי ל-InformationWeek, שנערך לפני ימים אחדים במטה החברה בארמונק, ניו-יורק.

לאורך שנים, יבמ נמנעה מכניסה לתחום היישומים. הסיבה העיקרית לכך היא הנחה שהשתתפות בשוק התוכנה ליישומים, המשמשת ישירות לניהול תחומי עסקים, החל מחיזוי מכירות ועד לניתוח סיכונים, עלולה להציב אותה בתחרות ישירה מול שחקנים אחרים ושותפים בשוק. אלה אחראים לחלק ניכר ממכירות החומרה, תוכנות התשתית, כלי הפיתוח והשירותים שאותם מציעה יבמ.

אלא שמילס מודה בכך שתמונת השוק השתנתה. מהלכים של מתחרים, דוגמת HP ובמיוחד אורקל (Oracle), מותירים בשוק פחות ספקי יישומים עצמאיים, שעמם יבמ יכולה לעבוד. יצוין, כי אורקל רכשה בשנים האחרונות שורת חברות המפתחות יישומים, ובכלל זה JD Edwards, סיבל (Siebel), פיפלסופט (PeopleSoft) וRightNowרכישה שאותה ביצעה בחודש שעבר.

"כששותף עסקי מפסיק להיות שותף עסקי, כסף אובד", אמר מילס והוסיף: "לכל פעולה תהיה תגובה שלנו".

זו אחת הסיבות המובילה את יבמ אל עולם היישומים והחצי-יישומים, עם רכישות דוגמת אלה של אלגוריתמיקס (Algorithmics), המתמחה בניתוח סיכונים, ושל i2, שפועלת בתחום התוכנה למניעת הונאות. "אלה בפירוש חברות שעוסקות ביישומים, ולכך בדיוק הכוונה", קבע מילס. זאת, בשונה מדברים שאמר לכתבים ב-2003, שלפיהם "יבמ אינה בעסקי היישומים".

סיבות נוספות שמנחות את יבמ להיכנס לעולם הזה הן הסל המקיף והשלם של כלי פיתוח ותוכנות תשתית שאותו היא כבר מציעה, כמו גם הצורך להיכנס לשווקים חדשים על מנת להבטיח את המשך הצמיחה של עסקיה. קבוצת התוכנה של יבמ צמחה בשנה שעברה ב-5%, בקיזוז השינויים בשערי המטבעות, והיא חייבת למצוא ערוצי מכירה נוספים על מנת להמשיך ולתמוך ברווחי החברה.

האם יבמ מתעניינת ברכישת סאפ ו-Salesforce.com?

מילס אמר, כי השינוי פותח מגוון רחב של אופציות חדשות, החל מפלטפורמות מדיה חברתית לבסיס הנתונים DB2 ועד לשירותים מבוססי ענן. לדבריו, "כשאנחנו בוחנים את העשור האחרון, ברור שסל המוצרים שלנו התרחב והעמיק, באופן שפותח בפנינו יותר הזדמנויות להביא דברים נוספים, על מנת למנף אותם. ככל שסל המוצרים מתרחב, אתה אומר: 'הנה תחום משיק נוסף שלפני חמש שנים לא היה קרוב אלינו כל כך'".

יבמ התחייבה פומבית להשקיע 20 מיליארד דולרים ברכישות עד 2015. השאלה הגדולה היא האם החברה תמשיך לבנות את סל המוצרים שלה באמצעות רכישות של שחקנים קטנים ובינוניים בשוק, או שתבצע מהלך גדול של כניסה לשווקי ה-ERP וה-CRM. היא יכולה לעשות זאת באמצעות עסקות ענק עם חברות דוגמת סאפ (SAP), שנחשבת מזה זמן רב כיעד אפשרי לרכישה על ידי אחד מענקי עולם הטכנולוגיה.

שלא במקרה, מילס לא מתייחס ישירות לשאלה הזאת. עם זאת, הוא מודה שהנוף בתעשייה התשנה, בעיקר בשל פעילותה של אורקל, עד לנקודה שבה יבמ עשויה עתה לשקול עסקות שאותן דחתה בעבר.

יבמ נמנעה בעבר מהתקשרות עם סאפ כדי לא לפגוע בשיתוף פעולה בהיקף של מיליארד דולרים שעליו חתמה עם פיפלסופט ב-2004. אלא שזו האחרונה היא עכשיו חלק מהמתחרה של יבמ, אורקל. מילס ציין, כי "שיתוף הפעולה שלנו סביב סאפ התרחב באורח משמעותי למדי מאז רכשה אורקל את פיפלסופט ב-2005".

על פי InformationWeek, ייתכן שמילס ויבמ מתעניינים עתה ברכישת Salesforce.com, שמציעה הרחבות שמתקשרות לכלים האנליטיים של קוגנוס (Cognos), שאותה רכשה יבמ. לפיכך, Salesforce.com מתאימה לדרישה של מילס ש-"כל רכישה צריכה להתאים למה שיש לנו כבר".

מילס לא אמר בראיון דבר שמצביע על כך שיבמ נעה בפועל בכיוונים כאלה. תג המחיר של סאפ צפוי לנוע סביב 60 מיליארד דולרים או יותר, מה שיחייב את יבמ, המחזיקה בקופת מזומנים של 11.3 מיליארד דולרים, לבצע מינוף מסוים. אולם, יש ליבמ היסטוריה מבוססת של הפיכת שותפויות הדוקות לנישואים בפועל. הדוגמה הטובה ביותר לכך היא זו של קוגנוס, שאיתה עבדה יבמ בשיתוף פעולה הדוק לאורך שנים, עד לרכישתה ב-2008 תמורת חמישה מיליארד דולרים.

ההחלטה הסופית האם להיכנס לעסקות ענק או להימנע מהן תהיה על שולחנה של ג'יני רומטי, שתיכנס בראשית ינואר לתפקיד יושבת ראש ומנכ"לית יבמ, במקומו של סם פלמיסאנו. רכישה גדולה תאפשר לה להטביע את חותמה על החברה. מה שבטוח הוא שיש לה מיליארדי דולרים שבהם היא יכולה להשתמש. מילס, קובע InformationWeek, ירצה חלק מהותי מהמיליארדים האלה, על מנת להמשיך ולבנות את קבוצת התוכנה שלו.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים