אנדרואיד – המלך החדש? (2/2)

חלק שני ואחרון

עצמון מינס, לשעבר מנמ"ר בכיר

בחלק הראשון של הסקירה ראינו שכמות האפליקציות למובייל שמפותחות לעולם העסקי הולכת וגוברת. כמו כן, סקרנו את התנופה העצומה בה נמצאת מערכת ההפעלה אנדרואיד (Android).

בקבוצת קל אוטו קראו את המפה נכון והחליטו למנף את התפתחות הנושא לתועלת העסקים שלהם. נאמן להשקפתו שאחת התכונות הנדרשות מהמנמ"ר כמנהיג ה-IT היא לחשוב מחוץ לקופסה, הוביל סמנכ"ל מערכות המידע של הקבוצה, יוני ראוכברגר, פרויקט גדול ומעניין המבוסס אנדרואיד. לדבריו, "הפרויקט נועד לייעל ולשפר את השירות ללקוחות הליסינג וההשכרה, כמו גם ללקוחות קל אוטו הובלה ולוגיסטיקה. באמצעות פרויקט זה, נציגי השירות של קל אוטו בשטח יעניקו שירות ממוחשב ללקוחות ויחתימו אותם על המסמכים באמצעות טאבלטים. למעשה, השאיפה שלנו היא שרוב האינטראקציה עם הלקוחות, שהתקיימה עד היום בניירת, תבוצע באופן ממוחשב ותישמר בארכיון הדיגיטלי בארגון".

בטרם בחרו באנדרואיד, התלבטו בקל אוטו בינה לבין iOS, כי לדברי ראוכברגר אין סיבה היום לפתח על חלונות מובייל (Windows Mobile), שכן השקת מערכת ההפעלה החדשה, חלונות פון (Windows Phone), תגרור פיתוח כמעט חדש לחלוטין. בנוסף, היא צפויה להיות זמינה רק במחצית השנייה של 2012. כך, לאחר בחינת עלויות, פשטות הפיתוח וה-TCO, החליטו בקל אוטו לצאת לפרויקט עם אנדרואיד.

ראוכברגר, שכבר ניהל מספר פרויקטים בחייו, מסביר שפרויקט שכזה הינו מורכב מאוד ודורש החלטות לא פשוטות לפני היציאה אליו. "אחד האתגרים הגדולים הוא בחירת פלטפורמת הפיתוח. כתוצאה מההתקדמות המטאורית בעולם מערכות ההפעלה במובייל, גם לאחר שאתה מחליט באיזו פלטפורמה לבחור, אתה מסתכן בכך שבסיום הפרויקט הפלטפורמה תהיה 'מיושנת'. במקרה כזה, יש כיום פתרונות לפיתוח Cross Platform, שבהחלט כדאי לבחון אותם לפני בחירת הפלטפורמה, כדי שבעתיד לא תאלץ להיכנס להוצאות מיותרות, בעיקר בהתאמה של גרסאות חדשות של האפליקציה העסקית אל מול מערכות ההפעלה. כמו בכל פרויקט תוכנה, לאורך חיי הפרויקט אתה נדרש לאינטגרציות רבות ומגוונות עם גורמים שונים, כגון חברות המייצגות מערכות מיחשוב שונות בארגון (ERP ו-CRM, לדוגמה), המעורבות בפיתוחים ובממשקים ביניהן לבין מערכות המובייל, גורמים המעורבים ברכש חומרה (בדגש על בחירת החומרה המתאימה לשטח תוך התחשבות בגודל, משקל, Accessories, מדפסות, ניידות וכו'), הקשחות, תשתיות מיחשוב ותקשורת, אבטחת מידע, MDM ורגולציות".

יוני ראוכברגר, סמנכ"ל מערכות המידע של קל אוטו. צילום: קובי קנטורראוכברגר מדגיש, כי החשיבות של שיתוף הארגון כולו, מהמנכ"ל העומד בראשו ועד למשתמש הקצה, הוא אחד המרכיבים המשמעותיים בפרויקט, לעיתים אף יותר מבחירת המערכת עצמה. "אין ספק שלאורך הדרך ולאחר תחילת העבודה יתגלו ויעלו עוד הרבה צרכים ודרישות עסקיות שיהיה צורך להתמודד איתם, ולכן ברור שביום ההעלאה לאוויר הפרויקט לא נגמר, אלא בעצם הוא רק מתחיל".

לסיום, אומר ראוכברגר, שגמישות, זריזות, וחשיבה יצירתית הם תנאי יסוד הכרחיים עבור מנמ"ר כדי להצליח בתפקידו ולהוביל את הארגון להישגים עסקיים. לדבריו, "מנהיגות פירושה היכולת למשוך אחריך אנשים באש ובמים. חשיבה מחוץ לקופסה היא אחת התכונות החשובות ביותר של המנהיג בכלל ושל מנהיג ה-IT בפרט, כיוון שהטכנולוגיה משתנה בלא הרף, ועל המנמ"ר מוטלת החובה להיות גמיש ולספק מענה לצרכים המשתנים של הלקוחות. הדרישות העסקיות משתנות לעיתים פעמיים ביום, והמנמ"ר נדרש להיות זריז במענה הטכנולוגי שהוא מספק לצרכים העסקיים".

יישומי הסלולר, הסמארטפונים והאנדרואיד, מציבים רף חדש גם לעולם אבטחת המידע, שנדרש לתת מענה לאתגרים מורכבים יותר. פלאפון, שכ-50% מכלל מכשירי הסמארטפון שלה מבוססים על אנדרואיד, נכנסת לתחום אבטחת המידע במובייל. בימים אלה היא משיקה סל פתרונות כולל לאבטחת סמארטפונים מפני וירוסים ומפני חדירה למידע רגיש. על פי ההערכות, בישראל נגנבים מדי שנה כ-50 אלף מכשירי סלולר. בעת גניבת מכשיר, הגנב עלול להיחשף למידע רגיש של הלקוח שנמצא על גבי הטלפון, כמו תמונות, אי-מיילים, הודעות SMS ואפליקציות. פעמים רבות המידע אף עלול לדלוף לרשת, וממידע פרטי ואישי, הוא הופך לנחלת הכלל. האפליקציה מבית קספרסקי (Kaspersky), הכתובה בעברית, מהווה מוצר אבטחה אישי ומאפשרת הגנה מווירוסים, גלישה מאובטחת, הצפנת קבצים וכן איתור וחסימה של מכשיר גנוב. בהמשך יוצעו גם פתרונות רשתיים לכלל המכשירים.

הגידול בביקושים לסמארטפונים שהם מחשבים לכל דבר, הן מבחינת החומרה והן מבחינת התוכנה שעליהם, לצד מערכות פתוחות כמו אנדרואיד, החושפות את הלקוחות בפני תוכנות זדוניות ווירוסים, מחייבים אימוץ גישת אבטחה פרואקטיבית. לכן כבר היום אנו משיקים תוכנות הגנה בסמארטפונים, שיסייעו ללקוחות לשמור על המידע הרגיש שברשותם.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים