השבוע השחור של מפעילות הסלולר הוותיקות

שבוע קשה עובר על קברניטי פלאפון, סלקום ופרטנר: יו-פון וגולן טלקום השיקו את פעילותן בזו אחר זו וברעש גדול, וגם להוט טלקום היה מה לתרום לחגיגה ● מה תהינה ההשפעות של צניחת המחירים הזו, והאם תעמודנה החברות החדשות במבחן המציאות?

בשעות הערב של מוצאי שבת התפלאתי למצוא בתיבת המייל שלי הודעה מפרטנר, המעדכנת על תוכניות קליר מאקס החדשות של החברה. על פי ההודעה, מציעה פרטנר דקת שיחה, הודעת SMS ומגה גלישה ב-25 אג', ללא דמי מנוי, אך עם הגבלה לשימוש של 35 שקלים לחודש. העיתוי לא היה מפתיע: ביום א' בבוקר נקבעה מסיבת ההשקה של יו-פון, המפעילה הווירטואלית השלישית, ובפרטנר החליטו להקדים תרופה למכה. גם בפלאפון התכוננו מראש, והשיקו ביום א' תוכניות למשתמשים קלים כמענה להשקת יו-פון – 20 אג' לדקה, 15 אג' להודעת SMS ולמגה גלישה ודמי שימוש של כ-30 שקלים לחודש.

עוד בטרם הספקנו לדווח על התוכניות החדשות של פרטנר ופלאפון, הגיעה לתיבת המייל הזמנה למסיבת ההשקה של גולן טלקום, מפעילת הסלולר החמישית בישראל. ביום ב' הצליח מיכאל גולן להפתיע את השוק באמת, כשיצא עם תוכנית הכל כלול ב-99 שקלים (כולל שיחות בינלאומיות לקווים נייחים, למרות שלחברה אין עדיין רישיון מפעיל בינלאומי), שהסתברה בינתיים כבת קיימא, לעומת הלו הקיקיונית. עוד מציעה גולן טלקום גם תוכנית קלה, בעלות 9.99 שקלים, המעניקה 60 דקות, 60 הודעות SMS ו-10 מגה גלישה לקינוח.

לא חלפה שעה מהשקת גולן טלקום, והנה הזדרזה הוט מובייל לשלח את הטורפדו שלה: 89 שקלים לתוכנית הכל כלול (בלי שיחות בינלאומיות), וגם תוכנית למשתמשים קלים, עם 10 אג' לדקה, להודעת SMS ולמגה גלישה – בלי דמי שימוש.

גם מחירי הנדידה הוזלו משמעותית: גולן מציעה 35-99 אג' לדקה מחו"ל ול-SMS (החל מסוף חודש יוני) והוט מובייל מציעה מחירים של שקל אחד לדקה ול-SMS מחו"ל.

עכשיו המלחמה באמת החלה!
הראשונה שנלחצה והודיעה על שינוי בתוכנית "הכל כלול" שלה, שהושקה אך לפני כחודש בתגובה למפעילות הווירטואליות רמי לוי והום סלולר – הייתה פלאפון. כעת היא מציעה עלות של 119 שקלים לחודש לתוכנית הכל כלול למי שמדברים לפחות 250 דקות בחודש. אצל סלקום בינתיים אין שינוי – הכל כלול ב-149 שקלים, או תוכנית משפחה לשלושה קווים ב-399 שקלים, מה שמוזיל את העלות למנוי ל-133 שקלים.

אין ספק שקברניטי החברות האחרות, פרטנר וסלקום, מגרדים את פדחתם עכשיו ותוהים האם להגיב מיד, או לחכות. הם בוודאי יודעים שלא כל אחד רץ כבר היום לברר איפה הכי כדאי ומה הכי משתלם. הרי לא כולם רצים להחליף חברה בגלל מסיבת עיתונאים. עם זאת, קרוב לוודאי שתבוא גם תגובה מצדם, שתתקרב להצעות החדשות, לצד היערכות גדולה לקראת הירידה בהכנסות וברווחים, שמשמעותה תהיה לבטח פיטורים – אולי אפילו נרחבים. איזו ברירה יש להם?

מבלי להיכנס להשוואות מדויקות, כדאי לזכור שבחברות הסלולר הוותיקות יש התניות רבות בתוכניות הכל כלול – אם זה ברמת שימוש, אם בהתחייבות למכשירים חדשים ואם בהתחייבויות אחרות. כפי שהן רגילות מזה שנים ארוכות, מקפידות החברות גם היום ליצור תוכניות שכדי לפענח אותן, צריך ללעשות תואר בראיית חשבון.

אז הכל טוב ויפה: שר התקשורת, משה כחלון, מבסוט עד הגג ואפילו מבטיח לבצע רפורמה נוספת ולהוזיל את עלות מכשירי הסמארטפון בעשרות אחוזים. גם אנחנו, כתבי התקשורת, יחד עם כל הצרכנים, מרגישים סיפוק – שהנה סוף כל סוף מתרחש בארץ מהפך בתחום הסלולר, שיגרום לחברות הוותיקות להפסיק לחייך כל הדרך אל הבנק על חשבוננו. כולם הרי ידעו שהחברות מרוויחות מאות אחוזים על הפעילות הסלולרית של הצרכנים – עכשיו זה פשוט הפך לרשמי.

אם גולן טלקום – שפועלת כרגע בהסכם נדידה עם סלקום, או הוט מובייל – שפועלת בהסכם נדידה עם פלאפון, יכולות להרשות לעצמן להציע מחירים כאלה, הן בוודאי משלמות עוד פחות ממה שהן מציעות על כל פעילות סלולרית, שלא לדבר על המפעילות הווירטואליות, שקונות דקות מהמפעילות הוותיקות ומציעות אותן במחירים שרק חלמנו עליהן, ובכל זאת מתכננות עוד להרוויח.

מנגד, למרות מלחמת המחירים הגדולה, ולמרות ה-"עליהום" שאנו חשים מול הוותיקות, לא יהיה זה הוגן אם לא נאיר כמה נקודות למחשבה. ראשית, שירותים רבים שמספקות החברות הוותיקות לא ניתנים על ידי החברות החדשות, ובהם העברת שיחה אוטומטית לנייח, שירותי תוכן, מוזיקה ועוד. למי שמשתמשים בטלפונים שלהם גם לצריכת תכנים, לא ימצאו את אלה אצל החברות החדשות, מלבד אולי הוט מובייל – שתתבסס על ההיצע של מירס. מי שזקוקים לשירותים מיוחדים, לא תמיד ימצאו אותן בחברות החדשות, והרי לא כולנו משתמשים בטלפון הנייד שלנו רק ב-Send ו-End.

שנית – אך חשוב יותר – כל החברות החדשות הללו עדיין לא עמדו במבחני השירות. כבר הגיעו למערכת העיתון שלנו מכתבים מצרכנים שמאוכזבים מרמת השירות של רמי לוי, למשל. אולי זה נקודתי, ואולי לא – אבל האם באמת המחיר הזול ביותר הוא שקובע? מבחינת משתמשים רבים, רמת השירות שהם מקבלים מספק מסוים חשובה לא פחות מרמת המחיר. הוט (HOT), למשל, היא דוגמה מצוינת: כמה לקוחות העדיפו לעבור ל-יס (yes) ולשלם לפעמים יותר, בגלל רמת השירות המפורסמת של הוט?

נראה שחברות הסלולר הוותיקות ייאלצו כעת לעבוד קשה בלבדל את עצמן – הן ברמת השירות והן במגוון השירותים שהן מציעות, כדי לשכנע את הלקוחות שלא רק המחיר קובע. האם הן יצליחו בכך? הזמן יוכיח. אז בואו נניח לבלונים ולאבק לשקוע ונמתין לראות כיצד משרתות החברות החדשות את לקוחותיהן, האם הן עומדות בהבטחות, האם הן נותנות מענה במקרה שיש בעיות והאם בכלל יש עם מי לדבר שם.

לא רק התחרות החלה, אלא גם המבחן של כולן.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים