כיצד מגיב עמק הסיליקון לרעיון רישום המוסלמים של טראמפ?

אם יבצע הנשיא הנבחר את זממו לבנות מאגר נתונים של מהגרים בכלל ושל מוסלמים בפרט - האם הוא יזכה לעזרתן של חברות הטכנולוגיה הגדולות בעולם? התשובה לא לגמרי מובהקת

מה שבטוח, היה אינטנסיבי - ומעניין. נשיא ארצות הברית, עוד מעט לשעבר - דונלד טראמפ. צילום: BigStock

לאור התבטאויותיו של הנשיא הנבחר, דונלד טראמפ, בנוגע לרצונו לבנות משרד רישום למוסלמים, הבהירו ענקיות הטכנולוגיה גוגל (Google), אפל (Apple), אובר (Uber) ויבמ (IBM) כי לא יתנו יד לכזה מהלך. אורקל (Oracle) ואמזון (Amazon) סירבו להגיב.

טראמפ השמיע במהלך הקמפיין שלו התבטאויות קשות וגזעניות כנגד מהגרים בכלל, ובנוסף התבטא כנגד כניסת מוסלמים לארצות הברית בפרט ואמר אפילו שבכוונתו למנוע את הדבר.

מאז הבחירות טראמפ כבר חזר בו מההתבטאות הזו, אך במקומה החל לפעול באופנים אחרים באותו נושא. דיווחים שונים בתקשורת האמריקנית בישרו לאחרונה כי טראמפ מתכוון לקדם רישום של מהגרים, בעיקר כאלו שמוצאם במדינות מוסלמיות, וזאת מבלי לקבל את אישור הקונגרס לכך. האפשרות של רישום עלתה בכלל כתוצאה מתגובותיו של טראמפ על מהגרים מוסלמים, והתחילה מכך שהנשיא הנבחר ציין שבכוונתו לבנות מסד נתונים של פליטים סוריים.

לעת עתה הודיעו מאות עובדים בעמק הסיליקון כי יסרבו לעזור לטראמפ לבנות בסיס נתונים עם מידע על המוסלמים שחיים במדינה, ואף חתמו על עצומה והתחייבו לכך.

איזה ענקיות התנגדו למאגר נתונים של מוסלמים בארצות הברית?

קברניטי עמק הסיליקון התבקשו להתייחס לסוגיה על ידי BuzzFeed News. חברות הענק המובילות את תעשיית הטכנולוגיה נשאלו גם האם יעזרו לבנות או לספק נתונים בעבור רישום מוסלמי.

דובר גוגל ענה במייל וכתב ש"ביחס לשאלה ההיפותטית של אם אי-פעם נעזור לבנות 'רישום מוסלמי' – אנחנו לא התבקשנו, כמובן שלא היינו עושים את זה ואנחנו שמחים – מכל מה שקראנו – שההצעה לא הסתמנה כנמצאת על השולחן".

דובר אפל אמר בתגובה כי "אנחנו חושבים שאנשים צריכים לזכות ליחס שוויוני, לא משנה למי הם סוגדים, איך הם נראים, את מי הם אוהבים. אנחנו לא התבקשנו והיינו מתנגדים למאמץ כזה".

דובר יבמ אמר – "לא, יבמ לא תעבוד על הפרויקט ההיפותטי הזה. לחברתנו יש ערכים יציבים ורקורד חזק של התנגדות לאפליה כנגד כל אחד על בסיס גזע, מגדר, נטייה מינית או דת. נקודת מבט זו לא השתנתה, ולעולם לא תשתנה".

אובר ענתה בתגובה לשאלה באותו עניין ב"לא", והבהירה כי לא תסייע בבניית או באספקת מאגר נתונים בעבור רישום מוסלמים.

לא מעוניינות לענות

מי שלא היו מעוניינות להתחייב להתנהלות מסוימת, או בכלל לספק מענה על התהייה בעניין הרישום המוסלמים, היו אמזון, שלא הגיבה לפניות חוזרות ונשנות של BuzzFeed News, כמו גם אורקל, שבנוסף לסירובה להגיב על נושא הרישום של המוסלמים, מיאנה גם לומר אם הסוכנות לביטחון לאומי (ה-National Security Agency) היא עדיין לקוחה של החברה.

סירובה של אורקל להגיב מגיע יום אחד לאחר שמנכ"לית החברה הישראלית צפרא כץ, הודיעה כי היא מצטרפת לצוות המעבר של הנשיא הנבחר, ונשארת במקביל באורקל.

סנואודן חשף – שיתופי פעולה של חברות ההיי-טק עם הממשל

מעניין להיזכר כי בשנת 2013 פרסם אדוארד סנואודן בין המסמכים הרבים שהדליף אודות ה-NSA פרטים על תכנית מעקב וריגול סודית ביותר שנקראה PRISM, שבה השתמשה המדינה במידע שקיבלה מחברות כמו גוגל, אפל, מיקרוסופט, ויאהו (Yahoo).

בזמנו הכחיש בתוקף לארי פייג', מנכ"ל תאגיד אלפבית (Alphabet), את דבר השתתפותה של גוגל בתכנית, או את שיתוף הפעולה עם הממשלה. אפל – אשר נלחמה באופן נחוש בחוקרים הפדרליים שרצו שתסייע להם לפרוץ את מכשיר ה-iPhone של אחד הטרוריסטים הקשורים לפיגוע בסן ברנרדינו – הכחישה אף היא כל מעורבות בנדון, וחברות יאהו, פייסבוק, ואחרות שהוזכרו במסמכי סנואודן הוציאו אף הן הכחשות גורפות.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. J

    המוזיקה של הדוברים ושאר הקשקשנים תשתנה ב- 180 מעלות ביום שהמנכ"ל הראשון יכנס למעצר פדרלי על הפרת צו נשיאותי, מרידה ובגידה. לא משנה מה תהייה תוצאת המשפט אחרי שנתיים של מעצר... Go Trump!

אירועים קרובים