חתיכת פיצוי: אורקל תשלם ל-HP שלושה מיליארד דולר

עילת הפיצוי, כך קבע בית משפט בקליפורניה, היא הפרה של חוזה ארוך טווח עם HP ● מדובר בחוזה בדבר המשך התחזוקה של מעבדים מסוג Itanium של אינטל

עוד סכום ענק שאפל חויבה לשלם. אילוסטרציה: BigStock

אורקל (Oracle) תפצה את HPE, גוף התוכנה וחומרה לארגונים שפוצל מ-HP – בסכום עתק של שלושה מיליארד דולר; כך קבע חבר מושבעים בבית משפט בקליפורניה בסוף השבוע. אורקל, כצפוי, הודיעה כי תערער על ההחלטה.

עילת הפיצוי, כך קבע בית המשפט, היא הפרה של חוזה ארוך טווח עם HP. מדובר בחוזה בדבר המשך התחזוקה של מעבדים מסוג Itanium של אינטל (Intel).

המאבק המשפטי על החוזה יושב בשנת 2012, אבל הנזק שנקבע ל-HP – אושר רק כעת. בפברואר 2012 אורקל ספגה תבוסה במאבקה מול HP: שופט בקליפורניה דחה את טענתה, כי HP פעלה בדרכי הונאה ותרמית. השופט ג'יימס קליינברג מבית המשפט בסן חוזה קבע אז, כי טענת אורקל, שלפיה HP פעלה בדרכי מרמה בשתי פרשיות – העסקת מארק הארד, לשעבר מנכ"ל HP שהודח וכיום מכהן כמנכ"ל משותף באורקל, והפסקת התמיכה של אורקל במעבדי ה-Itanium – אינה נכונה.

במרץ 2011 הודיעה אורקל, כי בכוונתה לחדול מלתמוך במעבדים אלה ומסרה שלא תספק להם תוכנות, שכן אלה יחדלו מלהיות רלוונטיים בתוך פרק זמן קצר. בתגובה מסרה אינטל, כי דברי אורקל אינם נכונים וציינה שבכוונתה להמשיך ולספק לשוק בעתיד גרסאות של מעבדים אלה.

התנהגות אנטי-צרכנית בעליל

HP, שמשתמשת במחשביה במעבדי Itanium, ציינה שהפסקת התמיכה של אורקל בהם תביא לצמצום התחרות בשוק ה-IT. כמו כן, HP ציינה, כי הפסקת התמיכה של אורקל ב-Itanium מפרה את ההסכם בין שתי החברות ותביא לצמצום התחרות בשוק ה-IT ותבעה אותה בגין כך. היא אף כינתה את המהלך של אורקל "נטול בושה, מסוכן, שעליו אורקל תשלם מאות מיליוני דולרים. מדובר בהתנהגות אנטי-צרכנית בעליל".

עוד טענה HP כי החלטת אורקל לחדול מלתמוך ב-Itanium, נועדה להעביר לקוחות לחומרה של סאן (Sun) – חברה שאורקל רכשה במיליארדים בעשור הקודם. למרות המאבקים ביניהן, שתי ענקיות ה-IT הגיעו להסדר שלפיו הן ממשיכות לעבוד ביחד לטובת 140 אלף הלקוחות השותפים שלהן.

אינטל חדלה מלייצר את מעבדי Itanium בסוף 2012, וארגונים שהשרתים התבססו על מעבדים אלה – נאלצו לעבור למעבדים חזקים יותר.

חבר המושבעים החליט בסוף השבוע על גובה הפיצוי העצום, וציין כי יש לפצות את HP בשל הפסדים במכירות שנגרמו בשל החלטת אורקל. חבר המושבעים אישר בהחלטתו את המסר של התובעת, HP, לפיו ההחלטה של אורקל הייתה לא רק הפרת חוזה אשר המניעים שלה מסחריים, אלא גם ניסיון להסב נזק ל-HP.

לארי אליסון, מייסד אורקל, והארד, שעבד כמנכ"ל HP, אולץ להתפטר ב-2010 לאחר שהיה מעורב בשערוריית הטרדה מינית – הם חברים. לאחר פיטורי הארד מ-HP, הוא הצטרף לאורקל כמנכ"ל משותף, ואנליסטים ציינו כי השניים ניסו לפגוע ב-HP בכמה דרכים – ביניהם באמצעות נשוא התביעה – הפסקת התמיכה ב-Itanium.

עוד הפסד

זו לא הייתה שנה טובה לאורקל בשדה המשפטי: רק לפני חודש קבע בית המשפט כי השימוש של גוגל (Google) ב-Java לטובת מערכת אנדרואיד (Android) שלה, אינו עומד תחת ההגדרה של גניבת קניין רוחני. הקביעה נעשתה במסגרת תביעה של אורקל, אשר טענה כי אנדרואיד, מערכת ההפעלה לטלפונים חכמים של גוגל – מפרה את זכויות היוצרים שלה, של אורקל. זאת, בשל שימוש שאנדרואיד עושה בחלקים של שפת התכנות Java.

גוגל, באמצעות תאגיד האם שלה, אלפבית (Alphabet), טענה כי מותר לה להשתמש ב-Java, מבלי לשלם על כך, בשל הזכות לשימוש הוגן, שהוא חלק מחוק זכויות יוצרים.

אורקל רכשה ב-2009 את סאן תמורת יותר משבעה מיליארד דולר, בשל שני נכסים משמעותיים של סאן; שפת הפיתוח Java ומערכת ההפעלה Solaris.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים