למרות פרשת דליפת המידע: עליות חדות בתוצאות של פייסבוק

הפרשה המדוברת לא השפיעה על ההכנסות והרווחיות של הרשת החברתית, שגדלו בשיעורים דו ספרתיים ● אלא שמאחר שהיא התפוצצה לקראת סוף הרבעון, ייתכן שההשפעה תיראה בתוצאות הרבעון השני

מארק צוקרברג, מנכ"ל ומייסד פייסבוק. צילום: Freisehamburg, מתוך ויקיפדיה

הכלבים נובחים והשיירה עוברת. ועוד איזו שיירה… למרות פרשת דליפת המידע לקיימברידג' אנליטיקה (Cambridge Analytica), פייסבוק (Facebook) צלחה את הרבעון הראשון של השנה בהצלחה גדולה ורשמה עליות חדות בהכנסות וברווחים. הרשת החברתית אף הוסיפה לעצמה 70 מיליון משתמשים חודשיים, שמספרם עמד בתום הרבעון על 2.196 מיליארד איש. מספר המשתמשים לפחות פעם ביום עלה ב-40 מיליון ל-1.449 מיליארד.

פייסבוק עומדת בחודשים האחרונים במרכז ההתעניינות הציבורית בעקבות תחקיר שפרסם ערוץ 4 הבריטי שבו נראה מנכ"ל קיימברידג' אנליטיקה מתרברב כיצד השימוש בנתונים על משתמשים שאספה החברה (באמצעות ד"ר אלכס קוגן) מפייסבוק הביא לניצחונו של דונלד טראמפ בבחירות לנשיאות ארצות הברית ב-2016. עוד העלה התחקיר חשד שאיסוף הנתונים השפיע גם על תוצאות משאל העם על הברקזיט בבריטניה. בעקבות התחקיר התנצל מארק צוקרברג, מייסד ומנכ"ל פייסבוק, על האירועים והגיע לשני שימועים בפני בתי הקונגרס של ארצות הברית, שם ענה על שאלות קשות ששאלו המחוקקים.

בנוסף, המשיכה לרחף באוויר במהלך הרבעון שאלת פרסום הפייק ניוז באופן כללי ובעיקר על ידי גורמים המקושרים לממשלת רוסיה. גם על נושא זה נשאל צוקרברג בשימועים שנערכו לו.

אלא שכאמור, למרות המשבר, החברה הציגה עליות יפות והאנליסטים טוענים שהיא "חסינת אש (Bullet proof)". לפי רוב האנליסטים, התוצאות מתעלמות מהמשבר שעובר על פייסבוק, אלא שמדובר בגישה אופטימית מדי. אסור לשכוח שהמשבר התפוצץ לקראת סוף מרץ השנה, כלומר: לקראת סיום הרבעון, וכדי לבחון את השפעתו יש להמתין לפרסום תוצאות הרבעון השני.

מה אומרים המספרים?

הדו"חות הכספיים מראים כי בעוד שההוצאות הרבעוניות של הרשת החברתית זינקו ב-38.5% ל-6.62 מיליארד דולר, ההכנסות גדלו הרבה יותר – ב-49% – ל-11.97 מיליארד. פייסבוק רשמה גידול חד גם ברווח הנקי, שהאמיר ב-62.89% ל-4.99 מיליארד דולר, וברווח למנייה, שזינק ב-62.5% ועמד על 1.69 דולר.

עוד מעלים הנתונים כי ההוצאות הגולמיות זינקו ב-66.26% ל-1.93 מיליארד דולר, הרווח הגולמי גדל ב-46.06% ל-10.04 מיליארד והרווח הגולמי השולי עמד על 83.9%. בסעיפים התפעוליים, ההוצאות עלו ב-29.44% ל-4.59 מיליארד דולר והרווח זינק ב-63.78% ל-5.45 מיליארד.

בניגוד למנהגו לקצר בתגובה על התוצאות הכספיות, הפעם בחר צוקרברג להאריך, כנראה שעל רקע המשבר. הוא אמר כי "על אף שאנחנו מתמודדים עם אתגרים חשובים, פייסבוק רושמת גידול מוצק וחזק". הוא הבטיח כי "אנחנו מתייחסים ביתר שאת להתחייבויות שלנו ומשקיעים בכדי להבטיח שהשירותים שלנו משמשים למטרות טובות. בנוסף, אנחנו לא שוכחים שעלינו להמשיך ולבנות כלים חדשים, כדי לסייע לאנשים לתקשר אחד עם השני ועל ידי כך לחזק את הפעילות שלנו ולסייע לקשר בין אומות העולם".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים