האם פרטים של 50 מיליון משתמשי פייסבוק הועברו למטה טראמפ?

ידיעות שהתפרסמו בסוף השבוע קבעו שחברת נתונים שעבדה עבור הקמפיין של טראמפ לנשיאות השיגה מידע פרטי על המשתמשים ועשתה בו שימוש ● פייסבוק חטפה ביקורת קשה על כך, אבל טענה שלא מדובר בפריצה

האינטרנט מפנה לו עורף. נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ. צילום: BigStock

פייסבוק (Facebook) ומנהליה עמדו בסוף השבוע בפני מבול של ביקורות בעקבות דיווחים שפורסמו בתקשורת וגרסו שחברת הייעוץ האסטרטגי SCL, שפעלה במסגרת מסע הבחירות לנשיאות ארצות הברית של דונלד טראמפ, אספה מידע פרטי על 50 מיליון משתמשי הרשת החברתית ועשתה בו שימוש לצורך הצלחת הקמפיין. זאת, לאחר שבוצעה פריצה לשרתים של פייסבוק.

זמן קצר לאחר פרסום הדברים החלו גורמים רבים בארצות הברית ובמקומות אחרים בעולם להעביר ביקורת על ענקית הרשתות החברתיות, וקראו להגביר את הפיקוח והבקרה עליה. התובעת הכללית של מסצ'וסטס, מאורה הילי, אף הודיעה על פתיחה בחקירת הנושא. "תושבי מסצ'וסטס ראויים לתשובות מידיות מפייסבוק ומקיימברידג' אנליטיקה (החברה שעמה עבדה SCL)", צייצה הילי בחשבון הטוויטר (Twitter) שלה.

שעות מספר לאחר מכן הכחישה פייסבוק את הדיווחים על הפריצה ואיסוף הנתונים, וטענה כי הם "שקריים לחלוטין".

"לקצור מיליוני פרופילים של אנשים"

הכל החל דווקא בבריטניה – בדיווח של הגרדיאן (Guardian), שטען כי באחת מפריצות הנתונים הגדולות ביותר בהיסטוריה של ענקית הטכנולוגיה, חברת ניתוח הנתונים שעבדה עם צוות הבחירות של טראמפ הצליחה לשים ידה על מיליוני פרופילי פייסבוק של מצביעים מרחבי ארצות הברית, והשתמשה בהם בכדי לבנות תוכנה חזקה שמטרתה להתנבא ולהשפיע על ההצבעות בקלפי.

קיימברידג' אנליטיקה, שנמצאת בבעלותו של המיליארדר רוברט מרסר, נוהלה בזמנו על ידי יועצו הראשי של טראמפ בקמפיין הבחירות, סטיב באנון.

"ניצלנו את פייסבוק בכדי לקצור מיליוני פרופילים של אנשים, ובנינו מודלים בכדי לנצל את מה שידענו עליהם ולפגוע ב-'שדים הפנימיים' שלהם. זה היה הבסיס שעליו נבנתה החברה", אמר לאובזרבר (Observer) כריסטופר ויילי, מי שעבד עם החברה, ששייכת לאוניברסיטת קיימברידג', בכדי להשיג את הנתונים.

החברה מצידה הכחישה שביצעה עוול כלשהו, ושחררה הצהרה שלפיה פעילותה "עמדה באופן מלא" בתנאי השימוש של פייסבוק.

אלא שהאובזרבר תיאר, על סמך מקור יודע דבר, את הדרך שבה השתמשה החברה במידע האישי שנלקח ללא אישור בתחילת 2014, על מנת לבנות מערכת שיכולה לצייר פרופיל ספציפי של מצביעים אמריקנים, במטרה למקד ולשלח אליהם פרסומות פוליטיות אישיות.

תחילת הפרשה – ב-2015

בפייסבוק אומרים כי הם החליטו להשעות את קיימברידג' אנליטיקה ואת קבוצת SCL מהרשת החברתית "לאחר שב-2015, נודע לנו שפרופסור לפסיכולוגיה מאוניברסיטת קיימברידג' שיקר לנו והפר את מדיניות הפלטפורמה שלנו, על ידי העברת נתונים מאפליקציה שהשתמשה בכניסה לחשבון פייסבוק. הוא גם העביר את הנתונים האלה הלאה".

כאשר נודע לפייסבוק על ההתנהלות הזו ב-2015 היא הסירה את האפליקציה, וכעת החברה טוענת כי כל הגורמים שנגעו בדבר "אישרו לנו כי הם השמידו את הנתונים, אך לא כל הנתונים נמחקו".

"אנחנו מחויבים לאכוף באופן נמרץ את המדיניות שלנו בכדי להגן על המידע של אנשים, וננקוט בכל הצעדים הנדרשים בכדי לוודא שזה מה שקורה. ננקוט בצעדים משפטיים אם יהיה צורך בכך בכדי להבהיר את אשמתם ואחריותם לכל התנהגות בלתי חוקית", הודיעה הרשת החברתית.

"לא היו מערכות שנחדרו, לא נגנבו סיסמאות או מידע"

אלא שלפי פייסבוק, האירועים החמורים הללו אינם פריצה. "זו חד משמעית לא פריצה לנתונים", צייץ אנדרו בושוורת', מנהל ותיק בפייסבוק. "אנשים בחרו לשתף את הנתונים שלהם עם אפליקציות של צד שלישי, ואם יישומי צד שלישי אלה לא פעלו בהתאם להסכמי הנתונים אתנו או עם המשתמשים, זה מהווה הפרת חוק", כתב. כך או כך, בושוורת' ציין ש-"לא היו מערכות שנחדרו, לא נגנבו סיסמאות או מידע".

בסדרה של טוויטים, שנמחקו מאז, עמד גם מנהל האבטחה הראשי של פייסבוק, אלכס סטמוס, על כך שעל אף שהמידע האישי של המשתמשים עלול להיות מנוצל לרעה, בראייה רטרואקטיבית לא מדובר בהפרת נתונים. "הסיפורים האחרונים על קיימברידג' אנליטיקה חשובים וחזקים, אך אין זה נכון לקרוא לזה הפרת נתונים, על פי כל הגדרה סבירה למונח", צייץ סטאמוס.

סנואודן: פייסבוק היא חברת מעקב

בין המשתלחים בפייסבוק בעקבות המקרה היה חושף השחיתויות המפורסם אדוארד סנואודן, שטען שהאחריות למקרה נופלת על הענקית ולא על החברות שלא מחקו את הנתונים שנאספו בצורה לא נכונה ממשתמשיה.

"עסקים שמרוויחים כסף על ידי איסוף ומכירה של רשומות מפורטות של חיים פרטיים היו מתוארות בעבר בפשטות כ-'חברות מעקב'. המיתוג מחדש שלהן כ-'מדיה חברתית' הוא ההונאה המוצלחת ביותר מאז שמשרד המלחמה הפך למשרד ההגנה", צייץ סנואודן.

הוא אף אמר ש-"פייסבוק עושה את הכסף שלה על ידי ניצול ומכירה של פרטים אינטימיים על חייהם הפרטיים של מיליונים, הרבה מעבר לפרטים הקטנים שאותם פרטים מפרסמים מרצון. היא לא קורבן, היא שותפה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים