מוטורולה סולושנס תספק לצה"ל את הדור הבא של הסלולר המוצפן בהיקף של 100 מיליון דולר

הטלפון החכם הצבאי הראשון יאפשר שליחת מסרונים, מדיה דיגיטלית ומיילים מוצפנים משדה הקרב, ויחליף את מערכת "ורד הרים" הוותיקה ● תא"ל (מיל') שמואל צוקר, סמנכ"ל וראש מינהל הרכש במשרד הביטחון: "אנחנו מביאים לצה"ל את הטכנולוגיה המתקדמת בעולם במחיר הטוב ביותר"

מינהל הרכש במשרד הביטחון חתם אמש (ג') על הסכם עם מוטורולה סולושנס (Motorola Solutions) לפיו תספק החברה לצה"ל את הדור הבא של הסלולר הצבאי המוצפן, בהיקף כספי של 100 מיליון דולר ל-15 שנים. הפרויקט אף כולל תמיכה ואחריות לרשת ולמכשירים.

הטלפון החכם הצבאי הראשון יאפשר שליחת מסרונים, מדיה דיגיטלית ומיילים מוצפנים משדה הקרב, ויחליף את מערכת "ורד הרים" הוותיקה. הפרויקט נעשה בחלקו בדולר סיוע (כספי הסיוע של ארצות הברית לישראל) וחלקו בשקלים, והוא פרי שיתוף פעולה של מינהל הרכש עם יחידת לוט"ם שבאגף התיקשוב של צה"ל.

מוטורולה סולושנס, שעל הטכנולוגיה שלה תתבסס המערכת הסלולרית החדשה, נבחרה בתום סדרת בדיקות מקיפה שערכו אגף התיקשוב ומשרד הביטחון. מוטורולה (Motorola) זכתה בשנת 2000 במכרז לאספקת הרשת הסלולרית המוצפנת הצה"לית הקודמת, שזכתה לשם "ורד הרים" ונכנסה לשימוש ב־2004. הטכנולוגיה שבבסיס המערכת משמשת את גופי הביטחון הצבאיים והציבוריים, דוגמת המשטרה. המערכת כוללת את תחנות הבסיס המוצבות בשטח, מערכות התקשורת והמיחשוב המנהלות אותה ומכשירי הקצה – הטלפונים. כמות המשתמשים המוערכת של "ורד הרים" עומדת על כ-10,000, בעיקר קציני שטח ומטה ביחידות מבצעיות.

ייעודו של הפרויקט השאפתני של צה"ל הוא להביא לכך שניתן יהיה להעביר באמצעות מכשיר הסלולר יותר מידע, בכלל זה מידע חזותי, עם נפח נתונים גבוה יותר, מבלי לפגוע בהיבטים המבצעיים של העברת המידע. כך, המכשיר הנייד החדש של הצבא עתיד להיות נוח לשימוש ויוכל, בין השאר, להעביר למפקדים בשטח תמונות מלוויינים ומזל"טים בזמן אמת.

"ורד הרים", אותו יחליף המכשיר שמפותח בימים אלה, הוא מכשיר סלולרי שפועל במסגרת רשת תקשורת מוצפנת, שמאפשרת שיחות מסווגות בין דרגי השטח השונים. בסוף העשור הקודם הוחלט על פיתוח הדור הבא של "ורד הרים" בצה"ל, שיאפשר למכשיר הסלולרי המוצפן לכלול מגוון אפשרויות, כגון תמונות בזמן אמת ממזל"טים ולוויינים, קבלת אי-מיילים, סרטוני וידיאו ומפות דינמיות.

תא"ל אילה חכים, לשעבר מפקדת יחידת לוט"ם באגף התיקשוב, ציינה בפברואר האחרון כי הפרויקט צפוי להסתיים ב-2014. "אני רואה את הסוף של 'ורד הרים' ואני רוצה להוציא אותו לפנסיה בבטחה", אמרה. "צה"ל הוא צבא פוסט מודרני, מבוסס יכולות תיקשוב. אם אתה לא ברשת – אתה לא קיים".

תא"ל (מיל') שמואל צוקר, סמנכ"ל וראש מינהל הרכש (מנה"ר) במשרד הביטחון, אמר עם חתימת החוזה הנוכחי כי הוא "מביא את מהפכת הטלפונים החכמים לשדה הקרב העתידי ומעניק יתרון משמעותי לצה"ל ולמערכת הביטחון כולה. אנחנו מביאים לצה"ל את הטכנולוגיה המתקדמת בעולם במחיר הטוב ביותר".

הרשת הסלולרית הצבאית החדשה תתבסס על מכשיר סמארטפון עם מסך מגע, בדומה למכשירי הסמארטפון הקיימים כיום בשוק אולם בהתאמה לצרכי החייל בשדה הקרב. המכשיר הצבאי החכם יכלול מסך מגע, GPS מובנה, מצלמת 8 מגה פיקסל ואפליקציות ייחודיות. מדובר במכשיר מוקשח, עמיד במים ובאבק, בעל סוללה חזקה במיוחד, שמאפשרת עד 400 דקות שיחה ועד 500 שעות המתנה.

מערכת "ורד הרים" תמשיך לשרת את צה"ל עד להחלפתה המלאה.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אילן

    תהיה אפשרות לרכוש אותו גם בשוק האזרחי?

אירועים קרובים