משרד הבריאות יוצא למכרז קוד פתוח במאות מיליוני שקלים
מדובר במכרז מסגרת לשירותי פיתוח ווב, שיכלול רשימה סגורה של חברות שיעמדו בדרישות ● עשויות להתמודד בו חברות אינטגרציה, נציגי ספקיות בינלאומיות וחברות תוכנה
אגף התקשוב של משרד הבריאות פרסם בימים האחרונים מכרז להקמת מאגר של חברות תוכנה ואינטגרציה שייתנו לו שירותי פיתוח ווב בקוד פתוח. המטרה היא הנגשה לאזרח של שורה ארוכה של תהליכים במערכת הבריאות, העוסקים בקשר בינו לבין המשרד או שלוחותיו.
במשרד הבריאות מבקשים באמצעות המכרז לייעל את התהליכים, לסנכרן אותם מול תהליכים קיימים ולשפר את השירות למטופלים. ההיקף הכספי לא פורסם, מאחר שמדובר במכרז מסגרת, אולם ההערכות בשוק הן שמדובר במאות מיליוני שקלים, לאור האתגרים הרבים שיוצבו בפני החברות שיזכו.
שירותי פיתוח על בסיס קוד פתוח הם אחד הנושאים היותר חמים שחברות ה-IT עוסקות בו ורבות מהן מעניקות שירותים – הן במסגרת פרויקטי מיקור-חוץ והן בפיתוח אצל הלקוח. בין החברות שעשויות להתעניין במכרז, ואולי אף לגשת אליו, נמצאות מטריקס, One1, נס, טלדור, יעל, אמן, מלם תים ואלעד מערכות. כמו כן, עשויות להתעניין בו נציגות ספקיות IT בינלאומיות כגון HPE ויבמ (IBM). כן ייתכן שיתמודדו, באופן עצמאי או בחבירה לחברות גדולות, חברות המתמחות בתחום ה-BPM (ניהול תהליכים) ובתי תוכנה המתמחים בעיצוב ממשקי ווב.
זהו עוד פרויקט בולט שמשרד הבריאות מבצע בשנים האחרונות והוא מהווה חלק מחזון הבריאות הדיגיטלית, אותו מובילה מנמ"רית המשרד, שירה לב עמי. לפני כשנה פורסם באנשים ומחשבים פרויקט נוסף שהמשרד יצא אליו – מחקר Big Data בענן, יחד עם אמזון (Amazon). לב עמי אמרה אז, בכנס לקוחות של החברה, כי "אנחנו שואפים להכניס את מערכת הבריאות לעידן הדיגיטלי על מנת לשנות את הדרך בה ארגוני בריאות במדינה מספקים שירותי רפואה, וכן לשפר את אותם שירותים ולתת להם מראה שונה בתוך חמש שנים".
בדיון שנערך לא מכבר בוועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת, בראשותו של ח"כ אורי מקלב, אמרה לב עמי שהמשרד עובר דיגיטציה ברמת מהפכה של ממש. "מערכת הבריאות משתנה בצורה מהירה מבעבר, בצורה המבטיחה את ההגנה על המידע והמטופלים". היא הדגישה את החשיבות שרואה המשרד בהנגשת ובני משפחתו מכל רכיב דיגיטלי.
מה כולל המכרז?
בהקדמה לחוברת המכרז יש תיאור של הבעיות הקיימות אותן רוצה המשרד לפתור בעזרתו. לפי החוברת, יש כיום העדר מידע מספיק למטופל ובני משפחתו, שגורם לאי הבנת תהליכים או לאי השלמתם ולפנייה למתווכים בתשלום. עובדה זו מחייבת שבכל שלב בתהליך יש להגיע פיזית ללשכה – דבר שגורם לסבל רב לבני המשפחה. אין אפשרות לקביעת תורים בצורה מסודרת, אין מעקב אחר סטטוס הטיפול ויש אינסוף של ביורוקרטיה, שמביאה לטרטור בין גורמים שונים.
החברות שיזכו במכרז יצטרכו לייצר ממשק וובי נוח שייתן מענה לנושאים מורכבים כמו אשפוז סיעודי וביצוע חלק גדול מהתהליכים באמצעים דיגיטליים – מה שלא קיים כיום. כחלק מזה, הן יתבקשו לבנות פורטל אישי בו יוכלו המטופלים לקבל מידע אישי רלוונטי. פרויקט כזה ידרוש מהחברות הזוכות ניתוח מצב ראשוני, עיצוב ממשקים, אפיון מפורט, פיתוח, בדיקות קבלה ועלייה לאוויר. כל הממשקים צריכים להיות בכמה שפות ותואמים למערכות שונות שפועלות במשרד, כמו מערכת זימון התורים.
הצעות המכרז יכללו הצעה כוללת לעלות הפרויקט כולו, שלה יינתנו 80% מהמשקל בציון הסופי, ו-20% יינתנו לעלות שעת עבודה של בעלי תפקידים שיעבדו עבור המשרד. בחוברת המכרז יש פירוט של תעריפי שעת עבודה מקסימליים: התעריף ליועץ בכיר הוא 280 שקלים לשעה, מנתח מערכות – 220 שקלים, ומיישם – 180 שקלים לשעה. על תעריפים אלה צריך מגיש ההצעה לתת הנחה במכרז עצמו בשיעור של בין 10% ל-15%.
המועד האחרון להגשת ההצעות הוא ה-13 בספטמבר.
שוב נופלים בפח עלויות כוח אדם . ברגע שאחד התנאים הוא הנחה במחירי כוח האדם התוצאה היא קבלת כוח אדם גרוע יחסית והסתברות גבוהה לכשלון הפרויקט