משרד הבריאות יצא לפרויקט מחקר Big Data היושב על הענן של אמזון

לדברי שירה לב עמי, מנמ"רית המשרד, "חיבור משרד ממשלתי לענן - מאתגר אך מועיל" ● היא הציגה מחקר Big Data רפואי הנעשה על הענן של החברה, תוך הקפדה על הסודיות הרפואית של המטופלים

שירה לב עמי, מנמ''רית משרד הבריאות. צילום: איל גזיאל ותומר פולטין

"קשה לערבב ארגון 'כבד' כמו משרד ממשלתי והיחידות שלו, עם החדשנות הקיימת בענן. יש שיאמרו כי זה כמו שמן ומים, אבל חייבים לעשות זאת. החיבור לענן של אמזון (AWS) טומן בחובו אתגרים, אבל מניב תועלות". כך אמרה שירה לב עמי, מנמ"רית משרד הבריאות.

לב עמי הייתה אחת מהדוברות במליאה המרכזית בכנס AWS Summit Tel Aviv. הכנס, בהפקת אנשים ומחשבים, נערך היום (ה') בגני התערוכה בתל אביב, עם יותר מ-2,700 משתתפים, מפתחים, חברות סטארט-אפ, ארגונים ושותפיה העסקיים של ענקית הענן הציבורי. היא הציגה פרויקט מחקרי, הנעשה בשיתוף מטריקס, של העלאת מידע רפואי, נטול פרטים מזהים, לענן של אמזון.

לדברי לב עמי, "אנו שואפים להכניס את מערכת הבריאות לעידן הדיגיטלי, על מנת לשנות את הדרך בה ארגוני הבריאות במדינה מספקים שירותי רפואה, וכך לשפר את אותם שירותים. המערכת תהא שונה בעוד חמש שנים".

המידע יהיה הפתרון

בישראל, אמרה לב עמי, "ישנן הרבה מאוד מערכות מידע רפואיות, קופות החולים מחזיקות מערכות עם מידע בן 20 שנה. הקונצנזוס בתחום הוא כי הנתונים שבמערכות ה-IT הללו הם הבסיס, זו התרופה למערכות בריאות, אשר מתמודדות מול ריבוי אתגרים. הפתרונות הם במידע. המידע יהווה את הכלי המסייע למתמחה המסכן היושב בבית החולים בנהריה ביום שישי בערב – המידע יהיה הפתרון".

כך, אמרה לב עמי, "לדוגמה, אם ניקח מידע על איכות סביבה, על האוויר אותו אנו נושמים – נדע איפה יש בעיות, נוכל לטפל בבעיות מהר יותר וטוב יותר על בסיס אותו מידע – עד רמת המטופל הבודד".

בדרך זו, אמרה לב עמי, "הצוותים המטפלים יוכלו לקבל החלטות מושכלות יותר, החלטות לביצוע מבוססות עובדות". היא הביאה כדוגמה לשימוש במידע את מכבי שירותי בריאות, המשתמש באלגוריתם המטפל בבדיקות המוגלובין, על מנת לזהות את סרטן המעי הגס.

הגנת הפרטיות בענן

אבל, סייגה לב עמי, "המידע הוא הכי פרטי שיש. אנו רוצים להשתמש בו לצורך מחקר, ובמקביל אנו רוצים להבטיח את הסודיות הרפואית של המטופלים ואת הפרטיות. החזון שלנו הוא לפרויקט Big Data רפואי לאומי: אנו רוצים לשלב בין פתיחות ודמוקרטיזציה של המחקר – עם הגנה על המידע".

"אנו רוצים לאפשר מחקר", אמרה מנמ"רית משרד הבריאות, "שישמש את כל הגורמים – גם חברות סטארט-אפ, גם גופים וחוקרים באקדמיות, גם חברות תרופות. אנו רוצים לאפשר זאת בצורה שאינה מזהה מי המטופל, זה לא פשוט".

"התחלנו עם מטריקס בפרויקט Big Data מחקרי, בו המחקר עצמו, על המידע שעבר התממה (הסרת הפריטים המזהים ממנו) – יושב על הענן של אמזון ומאפשר מצב בו כל חוקר מקבל סביבת מחקר מבודדת, וככה נשמרת הסודיות הרפואית של המטופלים ומתאפשר המחקר", אמרה לב עמי.

"בחרנו פלטפורמה המאפשרת גמישות, פתיחות, ומאפשרת שימוש בכלים רבים, עם יכולות לשינוי של הכלים, המוצרים, השירותים והמידע", ציינה מנמ"רית משרד הבריאות.

מחקר Big Data מבוזר אמיתי

לדבריה, "אנו אומרים לכל אחד מהחוקרים לעבוד בכלים שלו, להביא כלים ומידע משלו ולשלב ביניהם. זה מתאפשר בזכות השימוש בענן. כל חוקר הוא בבחינת 'דייר נפרד' בענן, כאשר אנו מנהלים עבורו את שרשרת הערך של המידע. זה לא פשוט, אנו מביאים מידע ממקורות שונים, אנו רוצים לשתף מידע בין ארגונים וזה קשה. אנו לוקחים את המידע, מסירים ממנו את כל הסימנים המזהים ועושים הנגשה למחקר ספציפי, תוך וידוא שהמידע לא ניתן לזיהוי".

החלום, אמרה, "הוא למצוא את הסטארט-אפ שיאפשר מחקר Big Data מבוזר אמיתי".

לב עמי סיכמה בפירוט את היתרונות של הענן של אמזון. "הענן מעניק הרבה יתרונות; הוא מאפשר בנייה של 'חומות סיניות' בין החוקרים, יוצר סביבה מאובטחת, משתפת ומנוהלת. הפרויקט משתלב כרכיב מרכזי בתפיסת בריאות דיגיטלית, הכוללת בין השאר, זיהוי מוקדם של מחלות, מניעה שלהן, שיפור של יכולות מערכת הבריאות".

"את כל זה אנו בונים על חדשנות מבוססת מידע. אנו מחפשים אנשים טובים, רעיונות טובים, אנשים הרוצים לעזור לנו להוביל את המהפכה של שירותים חכמים בממשלה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים