גם ללא מובילאיי: סכום האקזיטים זינק השנה ב-110%

גם ללא האקזיט הגדול של השנה הגיע סכום העסקות לנתון גדול הרבה יותר מאשר בשנה שעברה - 7.4 מיליארד דולר, לפי נתונים שפרסמה PwC ● בעוד שבתחילת 2017 נרשמה רגיעה, במחצית השנייה שלה המספרים חזרו לעלות - ובגדול

כדאי שלא נעשה אקזיט מהכיוון החיובי של ההיי-טק שלנו. צילום אילוסטרציה: BigStock

2017 הייתה שנה טובה בסך הכל בתחום האקזיטים: על אף שבמחצית הראשונה שלה נרשמה רגיעה מסוימת, בשנה כולה זינק הסכום שלהם ב-110% ל-7.4 מיליארד דולר. הנתון לא כולל את האקזיט הגדול של השנה – עסקת הרכישה של מובילאיי (Mobileye) על ידי אינטל (Intel) תמורת יותר מ-15 מיליארד, ולא אקזיט גדול נוסף – עסקת המכירה של ניורודרם למיצובישי (Mitsubishi), בסכום של כמיליארד דולר.

מדו"ח של PwC עולה כי בתחילת השנה נרשם המשך של המגמה שאפיינה את 2016 – רגיעה וחזרה לפרופורציות, אחרי שנים של רתיחה בהיי-טק הישראלי. אולם המחצית השנייה של 2017, בה נרשם זינוק בסכום האקזיטים, הראתה כי מדובר רק בהאטה זמנית.

בעוד שבששת החודשים הראשונים של השנה הסתכמו האקזיטים לכדי 1.9 מיליארד דולר, במחצית השנייה שלה זינק הסכום ל-5.5 מיליארד דולר (כ-22 מיליארד, אם לוקחים בחשבון את עסקות אינטל-מובילאיי ומיצובישי-ניורודרם). בשנה כולה, כאמור, נרשם זינוק של יותר מפי שניים ל-7.4 מיליארד דולר. אילו העסקות האמורות היו חלק מהנתונים, היה מגיע הסכום ל-23.8 מיליארד.

נתון מעניין נוסף נוגע לשווי הממוצע לעסקה. בנטרול שני האקזיטים הגדולים של השנה, נתון זה עמד ב-2017 על 106 מיליון דולר – צמיחה של 66% לעומת השווי הממוצע לעסקה ב-2016. כמו כן, לאחר זמן רב, השנה נצפו ניצנים ראשונים לחזרתן של חברות הטכנולוגיה הישראליות לבורסות השונות, עם 11 גיוסים בסך של 414 מיליון דולר בהנפקות לציבור, בשווי כולל של 1.5 מיליארד דולר.

שינויים אצל היזם הישראלי

ירון ויצנבליט, שותף היי-טק ב-PwC, אמר כי אחד הדברים שהשפיעו השנה על שוק האקזיטים וההיי-טק הישראלי הוא "השינויים הטקטוניים" בכלכלה העולמית, שלדבריו נעו לא פעם בכיוונים מנוגדים. בין אותם שינויים הוא מונה את המגבלות שהטיל הממשל הסיני על מגבלות חוץ, הרפורמה הצפויה במדיניות המס האמריקנית "ואולי אף העובדה שלאחר רכישות משמעותיות שבוצעו בשנים האחרונות, נזקקו הרוכשים לזמן עיכול סביר בטרם יחזרו לסיבוב נוסף. מנגד, כמות הכסף הזמינה בשווקים הגלובליים וריבית שגם לאחר מספר תיקונים מינוריים נותרה ברמה אפסית המשיכו לשמש ככוחות נגד הפועלים לטובת שוק הטכנולוגיה המקומי. כוחות אלה, כך נראה, עשו את שלהם והיטו את הכף במחצית השנייה של 2017, עם 55 רוכשים שונים בשנה זו, לעומת 48 ב-2016", ציין.

עוד הוא אמר כי ב-PwC רואים שינוי מגמה אצל היזם הישראלי: "לצד ההשפעות הגלובליות, לא ניתן להתעלם מהתהליך האבולוציוני שחל אצלו בשנים האחרונות. אם בשנים עברו היה נדמה כי היזם המקומי מחפש את הדרך למימוש מהיר, נדמה ש-2017 מסמלת יותר מכל את ההתפתחות שחלה בחברות הטכנולוגיה המקומיות. כך, השנה אופיינה בריבוי עסקות גדולות יותר, עם סכום עסקה ממוצע (ללא מובילאיי ונוירודרם) של 106 מיליון דולר. השנה נרשמו 11 אקזיטים בסכום שעולה על 250 מיליון דולר, כאשר מספר העסקות מעל 100 מיליון דולר היווה לא פחות משליש ממספרן הכולל, לעומת 15% ב-2016".

הוא ציין נתון מעניין נוסף, שנוגע לחלקן של החברות הישראליות בסצנת הרכישות המקומית: השנה בוצעו 13 רכישות כאלה. "חברות דוגמת Gett, טופ רמדור, אינוביד, פלייטיקה ורדוור ביצעו עסקות רכישה בסכום כולל של יותר מ-400 מיליון דולר. ללא ספק, זהו ביטוי לדרך שבה הן תופסות ומגדירות את עצמן ויש שיגידו רמז לבאות", אמר ויצנבליט.

לדבריו, "השנה החולפת קבעה כללי משחק חדשים למה שאולי עתיד לאפיין מחדש את המושג והדרך לאקזיט המיוחל באומת ההיי-טק הקטנה והדומיננטית, שאינה מפסיקה להפתיע".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים