עסקת ענק: אינטל רוכשת את מובילאיי תמורת יותר מ-15 מיליארד דולר

אינטל אישרה את הרכישה, במחיר של 63.54 דולר למנייה ובפרמיה של 40% ● העסקה תגביר את הפעילות של שתיהן בעולם הרכב האוטונומי, אליו נכנסה אינטל באחרונה

אינטל-מובילאיי

עסקת ענק בהיי-טק הישראלי: אינטל (Intel) רוכשת את מובילאיי (MobilEye) בעסקה שעומדת על 15.3 מיליארד דולר. שווי השוק של הנרכשת עומד על כ-10.5 מיליארד והרוכשת צפויה לשלם פרמיה של 40% למנייה, שמחירה לפי העסקה הוא 63.54 דולר. בקופת המזומנים של מובילאיי יש כיום 600 מיליון דולר – שיעברו כעת לאינטל.

מובילאיי נוסדה ב-1999 על ידי זיו אבירם, המנכ"ל, ואמנון שעשוע, סמנכ"ל הטכנולוגיות. המערכת שהיא ייצרה מסייעת לנהג באמצעות ראייה ממוחשבת, בינה מלאכותית וניתוח נתונים. בנוסף, היא מספקת לו מפות ומידע על מיקומו.

בחברה מכנים את הטכנולוגיה שלה "עין שלישית" לנהג. היא מבוססת על מצלמות שמסוגלות להבין את תוואי הדרך ואת התנועה מסביב לרכב שבו הוא נוהג ביום ובלילה, בכל מזג אוויר. המערכת של החברה מותקנת אצל יצרניות רבות.

כתוצאה מהרכישה תוקם חטיבה בינלאומית משותפת לנהיגה אוטונומית, שתכלול את קבוצת הנהיגה האוטונומית של מובילאיי ואינטל ושבסיס משרדיה יהיה בישראל. פרופ׳ שעשוע הוא זה שיעמוד בראשה. החטיבה תתמוך בתוכניות הייצור הקיימות של שתי החברות ועתידה להתבסס על היחסים הקיימים עם יצרני רכב (OEM), ספקיהם ושותפים בתחום המוליכים למחצה, בכדי לפתח מערכות עזר מתקדמות לנהג, רכבים אוטונומיים ברמה גבוהה ותוכניות לרכבים אוטונומיים לחלוטין. סמנכ״ל בכיר באינטל, דאג דיוויס, יהיה אחראי על ההתקשרות בין החטיבה לקבוצות העסקיות האחרות של החברה וידווח לפרופ׳ שעשוע לאחר סגירת העסקה.

הרכישה היא חלק מהצעדים של שתי החברות בעולם הרכב האוטונומי ותסייע להעמקת הפעילות שלהן בו. לפני כחודשיים הן הכריזו, יחד עם BMW, על שותפות שבמסגרתה הן יעלו 40 כלי רכב אוטונומיים מתוצרת היצרנית הגרמנית למבחן בכבישים. מוביילאיי חתמה באחרונה על הסכם עם פולקסוואגן (VolksWagen) שלפיו היא תטמיע ברכבים שלה להטמעת מערכת REM.

אינטל מעריכה את פוטנציאל שוק הרכבים האוטונומיים בכ-70 מיליארד דולר, עד ל-2030. רכישה זו תשלב את הטכנולוגיות משתי החברות, הכוללות קישוריות רשת, ראייה ממוחשבת, מרכז נתונים, היתוך חיישנים (Sensor Fusion), מחשוב עתיר ביצועים (high-performance computing) מיקום ומיפוי, למידת מכונה ובינה מלאכותית.

״רכישה זו היא צעד גדול הן בעבור בעלי המניות שלנו, והן עבור תעשיית הרכב והצרכנים״, אמר בריאן קרזניץ, מנכ״ל אינטל, שיגיע מחר לישראל וישוחח עם עובדי מובילאיי. ״אנחנו מספקים טכנולוגיות מכוננות עבור נהיגה אוטונומית, הכוללות ניתובו של הרכב וקבלת החלטות נהיגה בזמן אמת. מובילאיי מביאה יכולת ראייה ממוחשבת, בנוסף למומנטום החזק שלה בשוק יצרניות הרכב וספקיהן. יחד, נוכל להאיץ את עתיד הנהיגה האוטונומית בביצועים משופרים של פתרונות ענן לרכב בעלות פחותה ליצרניות הרכב״.

הוא הוסיף כי ״אנחנו צופים שהצמיחה לעבר נהיגה אוטונומית תהיה מהפכנית. היא תספק לצרכנים אפשרויות תחבורה בטוחות, גמישות יותר ובעלות פחותה, ותגדיל את ההזדמנויות למודלים עסקיים עבור לקוחותינו, יצרניות הרכב״, אמר אבירם. ״על ידי צירוף התשתיות והמשאבים שלנו, אנחנו יכולים לשדרג ולהאיץ את הידע המשותף שלנו בתחומים של מיפוי, נהיגה וירטואלית, סימולטורים, פיתוח תוכנה, חומרה, מרכזי נתונים ופלטפורמות מחשוב עתיר ביצועים".

היסטוריה של רכישות

קניית מובילאיי על ידי אינטל היא בין עסקות הענק בהיי-טק הישראלי. עסקת ענק נוספת אירעה ב-2015, אז רכשה יצרנית הזיכרונות הקשיחים ווסטרן דיגיטל (Western Digital) את יצרנית הזיכרונות הניידים סנדיסק (SanDisk) תמורת כ-19 מיליארד דולר – במזומן ובמניות.

הנרכשת הפכה לשחקנית בולטת בשוק זיכרונות הפלאש (Flash) עוד בשנות ה-90'. היא השכילה לנצל את הזינוק בביקושים לזיכרונות ניידים בשוק הסמארטפונים, אך בשנים האחרונות סבלה מהאטה בשל שורה של בעיות, כמו עיכובים במוצרים חדשים ומכירות נמוכות מהתחזיות.

סנדיסק הוקמה ב-1988 בעמק הסיליקון על ידי הישראלי לשעבר אלי הררי, שכיהן כמנכ"ל החברה במשך 22 שנים. ב-96' הקימה סנדיסק מרכז פיתוח ישראלי באזור התעשייה תפן בגליל. ב-2005 התחילה סנדיסק לבצע רכישות בישראל, ורכשה חברת אבטחה להתקנים ניידים בשם MDRM, בעסקה שהיקפה הוערך ב–15 מיליון דולר. ב–2006 רכשה סנדיסק את מתחרתה הישראלית בתחום ייצור כונני הפלאש, הקטנה ממנה, אם־סיסטמס של דב מורן, ב-1.55 מיליארד.

עסקה נוספת בהיקפים גדולים הייתה זו של מרקורי (Mercury Interactive) על ידי HP, שבוצעה ב-2006 תמורת 4.5 מיליארד דולר. יחידת התוכנה של HP התבססה, במידה לא מועטה, על מרקורי, היושבת ביהוד. לאחר המכירה ל-HP שולבו מוצריה של הנרכשת במערכת OpenView Internet Services. פלייטיקה נמכרה ב-4.4 מיליארד דולר באמצע השנה שעברה ל-Giant אינטראקטיב.

אחד האקזיטים המפורסמים ביותר אירע ב-2013, אז קנתה גוגל (Google) את Waze תמורת 1.03 מיליארד דולר – הסכום הגבוה ביותר ששולם עד היום לרכישת חברה שמפתחת אפליקציה סלולרית.

במרץ 2012 קנתה סיסקו (Cisco) את NDS הישראלית לשעבר תמורת חמישה מיליארד דולר. מרכז המו"פ של NDS פועל מהר חוצבים שבירושלים – כמו מובילאיי – והעסיק אז 1,300 עובדים. שאר אלפי עובדי החברה מצויים בחו"ל. מרכזי מו"פ נוספים שלה קיימים באירופה, אסיה וארצות הברית.

בין לקוחות NDS נמנות חברות הטלוויזיה הגדולות בעולם, דוגמת רשת סקיי (Sky) הבריטית, הטלוויזיה הסינית הציבורית – CCTV וחברת הכבלים הגרמנית Kabel Deutschland. על לקוחותיה בישראל נמנות פרטנר, yes ו-HOT.

בנובמבר באותה השנה רכשה NCR האמריקנית את ריטליקס תמורת כ-750 מיליון דולר במזומן. ריטליקס מספקת פתרונות תוכנה לעולם הקמעונות, לחנויות נוחות, לתחנות דלק, למפיצים של מוצרי מזון וצריכה ולמכולות פרטיות. פתרונות התוכנה שלה ממכנים ומסנכרנים את פעולות הקמעונאי ואת שרשרת האספקה. 400 אלף מוצרי ריטליקס מוטמעים ביותר מ-70 אלף חנויות הפרושות ביותר מ-50 מדינות ברחבי העולם, מה שמגלגל מיליארדי דולרים.

אחד האקזיטים הגדולים של 2013 היה זה של אינטוסל (Intucell), שסיסקו קנתה אותה בחודש ינואר באותה השנה תמורת 475 מיליון דולר במזומן. אינטוסל פועלת מרעננה, מעסיקה כ-100 עובדים ומספקת תוכנה לניהול ולייעול אוטומטי של רשתות תקשורת סלולריות, SON (ר"ת Self-Optimizing Network). מוצרי החברה מאפשרים למפעילים סלולריים לתכנן, להגדיר, לנהל, לייעל ולהבריא רשתות סלולריות באופן ממוכן, בהתאם לדרישות הרשת ומשתמשיה בזמן אמת.

באוגוסט 2013 היה עוד אקזיט ישראלי ענק: טראסטיר (Trusteer) נרכשה על ידי יבמ (IBM) תמורת מאות מיליוני דולרים. טראסטיר מספקת פתרונות תוכנה המסייעים לארגונים להגן על עצמם בפני הונאות פיננסיות ואיומי אבטחה מתקדמים.

ונקנח במעט היסטוריה רחוקה, ובמונחי היי-טק – פרה היסטוריה: ICQ היא תוכנת מסרים מידיים שפותחה על ידי מיראביליס הישראלית. הגיית האותיות של שם התוכנה נשמעת כ-"I Seek You" ("אני מחפש אותך"). ביוני 1998 נרכשה מיראביליס על ידי AOL תמורת 407 מיליון דולר, במה שנרשם בהיסטוריה של הסטארט-אפים הישראלים כאקזיט הגדול ביותר לזמנו. אלא שהיא התקשתה להיאבק בתחרות מצד MSN מסנג'ר ומאוחר יותר ג'יטוק, פייסבוק (Facebook) והדור הנוכחי של אפליקציות ותוכנות הצ'ט. AOL נאלצה להפטר ממנה, ומכרה אותה תמורת 187 מיליון דולר בלבד – ל-DST הרוסית.

מיראביליס נוסדה ביוני 1996 על ידי ארבעה ישראלים: יאיר גולדפינגר, ספי ויגיסר, אמנון אמיר ואריק ורדי, בנו של היזם ואיש העסקים ד"ר יוסי ורדי.

השתתף בהכנת הידיעה: יוסי הטוני.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים