"פייסבוק הפכה לזירה פוליטית – ורוצה להחזיר את הגלגל לאחור"
האם השינויים האחרונים בפיד של פייסבוק טובים לנו, המשתמשים? האם היא תצליח להילחם בפייק ניוז? ומה יהיה על המודלים העסקיים של אתרי התוכן? שיחה עם מידן צוויבל, בעל חברת MZ Digital לפרסום דיגיטלי, בעיקר בפייסבוק ובגוגל
האם השינויים האחרונים בפיד של פייסבוק טובים למשתמשים?
"כן. האלגוריתם החדש בא לקראתנו, המשתמשים, במטרה להסביר לנו שפייסבוק (Facebook) היא למרות הכל רשת חברתית שנועדה לחבר בין אנשים. בשנים האחרונות, המשתמשים הרגישו שבמקום רשת חברתית הפכה פייסבוק ללוח מודעות, ובמקום לראות את החברים שלהם הם רואים דברים שרוצים למכור להם. מארק צוקרברג רוצה להחזיר את הגלגל לאחור ומעכשיו והלאה, נראה בפיד יותר את החברים שלנו ופחות תוכן ממומן – כך שהפרסום בפייסבוק צפוי להתייקר מעט למפרסמים".
האם אתרי החדשות והתוכן צפויים באמת להיפגע, כפי שהם טוענים?
"התשובה חיובית. בזמן האחרון הורגש בפייסבוק שאיפה שלא תלך תראה כתבות חדשותיות ודעות פוליטיות והיא הפכה לזירה פוליטית שבה אפילו ראש הממשלה מפרסם מדי יום. מה גם שבזמן האחרון, ובפרט בשנה וחצי האחרונה, התגברה עד מאוד תופעת הפייק ניוז".
אז בעצם פייסבוק בחרה להילחם בפייק ניוז על ידי העלמת כל החדשות?
"לא מדויק. אחת הדרכים של פייסבוק להילחם בתופעה הזו – דרך שהיא הטמיעה כבר לאחר הבחירות בארצות הברית – היא מערכת חדשה שאמורה לאפשר שלא יחזרו דברים כמו ההתערבות הרוסית, משום שנוכל לראות אילו פרסומות העלה כל דף פייסבוק. זה התחיל כפיילוט בכמה מדינות וצפוי להתרחב השנה לשאר המדינות. אלא שזה לא באמת פותר את תופעת הפייק ניוז. זאת אחת הדרכים שלהם להראות שהם נלחמים בתופעה הזו, אבל יהיה קשה להם לפתור את זה ב-100%.
דרך נוספת, שעליה הכריזה פייסבוק השבוע, היא לשאול את המשתמשים לגבי האמינות של אתרי החדשות. אלא שהאלגוריתם שלה מספיק חזק כדי לדעת איזה אתר מספיק אמין ועם מספיק ותק. מעבר לזה, בסופו של דבר עוברים על התוכן אנשי צוות התמיכה של פייסבוק עצמה".
מה יהיה עם המודלים העסקיים שבנו ספקי התוכן? רבים מהם הרי מסתמכים על פייסבוק כפלטפורמה חשובה ואפילו עיקרית לטראפיק.
"בעידן של היום, כל אחד צריך להמציא את עצמו מחדש ואי אפשר לדעת מה יקרה מחר, כשנקום בבוקר ותהיה ההודעה הבאה של פייסבוק או גוגל (Google), ששוב תשנה את חוקי המשחק. אנחנו חיים בעולם מאוד דינמי וקשה לנו לדעת מה יהיה המודל העסקי שלנו בעוד שנה מהיום, למשל".
מעניין אם באמת זה יקרה או שמארק צוקרברג רק מדבר, בכל מקרה ראיון מעולה תודה!
אחלה ראיון, מתאר בדיוק את השינויים שקורים עכשיו בפייסבוק.