פייסבוק טורפת את הקלפים – ומשנה לחלוטין את פיד החדשות

בעלי אתרי התוכן בצרות: הרשת החברתית המובילה בעולם בוחרת למקד את הפיד שלנו במה שחברים ובני משפחה משתפים, ומותירה את התכנים האחרים בשוליים

מארק צוקרברג, מנכ"ל ומייסד פייסבוק. צילום: נשיאות מכסיקו, מתוך ויקיפדיה

 

מנכ"ל ומייסד פייסבוק (Facebook), מארק צוקרברג, הוא איש שמתווה חלק מהאופן שבו מתנהלים חיינו כיחידים וגם לא מעט מהנראות של חיינו החברתיים בעולם הנוכחי. בהתחשב בכך, אין ספק שהחדשות שחלק צוקרברג עם עוקביו הרבים ביום ו' האחרון הן סוג של פצצת אטום דיגיטלית שנחתה על תעשיית התקשורת.

היזם המפורסם בעולם הודיע בפוסט שפרסם כי יותר משני מיליארד משתמשי פייסבוק יראו מעכשיו בפיד שלהם "פחות תוכן ציבורי כמו פוסטים מעסקים, מותגים ותקשורת".

ההשלכות של השינוי עומדות להיות משמעותיות במיוחד, בעיקר בעבור מותגים ואתרי תוכן (כולל אמצעי תקשורת חדשותיים), שרבים מהם תלויים כיום בפייסבוק כמקור חשיפה מרכזי. זו הייתה עבורם אסטרטגיה לא רעה עד כה, שכן בזכות המעורבות הגבוהה של הציבור בפייסבוק הרוויחו אלה צפיות רבות ופרסום זול, או אפילו חינמי. אלא שההודעה של צוקרברג טורפת כעת את הקלפים.

פחות סרטונים ויראליים ומאמרים – יותר פרסומים של חברים

השינוי הוא ה-"שיפוץ" המשמעותי ביותר שבוצע בשנים האחרונות בפיד. במסגרתו, במהלך השבועות הקרובים, המשתמשים יתחילו לראות פחות סרטונים ויראליים ומאמרים שמשותפים על ידי חברות המדיה. במקום זאת, פייסבוק תבליט פוסטים של חברים שאיתם יצר המשתמש אינטראקציה – לדוגמה, תמונה של חתול או עדכון סטטוס ל-"נשוי", שרבים הגיבו עליהם או אהבו אותם.

השינויים נועדו למקסם את כמות התוכן שיש בו "אינטראקציה בעלת משמעות" שהמשתמשים צורכים בפייסבוק, כך אמר צוקרברג לניו-יורק טיימס (New York Times). עוד שני משתנים שהשפיעו על השינויים הם העובדה שהרשת החברתית בחנה איזה סוג של הודעות הלחיצו או פגעו במשתמשים, ורצונה לצמצם את מה שצוקרברג מכנה "תוכן פסיבי" – קטעי וידיאו ומאמרים שלא מבקשים מהצופה הרבה יותר מאשר לשבת ולצפות או לקרוא. "אנחנו רוצים לוודא שהמוצרים שלנו הם לא רק כיף, אלא גם טובים לאנשים", אמר. "לכן, אנחנו צריכים למקד את המערכת".

"קירוב בין אנשים" או התפחת הכיסים של פייסבוק?

צוקרברג נעל את הפוסט שלו בפסקה שבה כתב כי "במיטבה, פייסבוק תמיד נסבה סביב קשרים אישיים. על ידי התמקדות בקירוב בין אנשים – בין אם זה באמצעות בני משפחה וחברים, או רגעים חשובים בעולם – אנחנו יכולים לעזור להבטיח כי (בילוי ב- ג"פ) פייסבוק הוא זמן שהושקע באופן מוצלח".

אתרי תוכן שבנו את עצמם בשנים האחרונות באמצעות החשיפה דרך פייסבוק צריכים להתמודד כעת עם השינוי המתגעש עליהם – ועדיין לא ברור כיצד יעשו זאת. מה שכן ניתן לניחוש בין השורות הוא שהרשת החברתית הדומיננטית – שיודעת כמה אתרי התוכן נזקקים לה בכדי להביא אליהם קוראים, טראפיק ומעורבות בתכנים – לא עושה פה רק מה שמכונה "ניקוי אורוות" למען המשתמשים הפרטניים שלה והיא אינה נענית במהלך החדש רק למה שהם רוצים.

יותר סביר שבמוקדם או במאוחר, פייסבוק תרצה להרוויח מהמהלך כסף. בהתבסס על הקשרים הסימביוטיים של האתרים ושל המותגים אתה, יש להניח שבסופו של דבר, אם תוכל להתגאות בכך שיש בפיד שלה פחות תכני זבל לא רצויים (כמו הקליק בייטים הידועים לשמצה) או פייק ניוז, היא תגבה פרמיה גבוהה יותר ממפרסמים עבור מודעות וחשיפות אצלה. וזה אולי ההסבר העמוק יותר מאחורי הטיהור החדש בתכנים שהיא מבצעת. ימים יגידו.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אבי כהן

    פייסבוק זה ויברטור חברתי. באמצעותו אנשים מגיעים לסיפוק היצר החברתי בעזרת אמצעי מלאכותי מזוייף. במקום מפגש פיזי.

אירועים קרובים