משרד המשפטים האמריקני הצטרף לתביעה נגד אורקל בטענה שזו הונתה אותו בעשרות מיליוני דולרים
על פי כתב התביעה, מואשמת אורקל "במזימה להונות את הממשל בארצות הברית, בכך שנמנעה מלציין הנחות ענק שהוצעו ללקוחות מועדפים שלה מהמגזר המסחרי" ● התביעה המקורית הוגשה על ידי עובד אורקל לשעבר, בטענה שהחברה גבתה מהממשל האמריקני שירותי תוכנה במחירים גבוהים לעומת מה שסיפקה לגופים אחרים ● לא נמסרה תגובה מאורקל
הממשל הפדרלי בארצות הברית הצטרף לתביעה נגד אורקל (Oracle), בטענה שענקית התוכנה הונתה אותו בעשרות מיליוני דולרים. צעד זה נעשה לפני כחודשיים, אולם נחשף רק בסוף השבוע האחרון.
התביעה המקורית הוגשה על ידי פול פרסקלה במאי 2007. פרסקלה הוא עובד אורקל לשעבר, שהועסק מטעמה כמומחה ויועץ טכנולוגי לתחומה. עד הצטרפות הממשל לתביעה נערכו הדיונים בה בדלתיים סגורות.
על פי כתב התביעה, מואשמת אורקל "במזימה להונות את הממשל בארצות הברית, בכך שנמנעה מלציין הנחות ענק שהוצעו ללקוחות מועדפים שלה מהמגזר המסחרי". הנחות אלה, נטען, היו בשווי של עשרות מיליוני דולרים. עוד נכתב בכתב התביעה, כי אורקל הפלתה בין לקוחות של הממשל ללקוחות אחרים – קבלני תוכנה ראשיים וקבלני משנה. ההפליה בוצעה על ידי כך שחלקם, ובתוכם הממשל, שילמו את המחיר המלא של מוצרי התוכנה, ואילו אחרים זכו להנחות מפליגות, בשווי עשרות אחוזים מהמחיר הרשמי. כך, אלה שקיבלו את ההנחות יכולים היו להציע את המוצר ללקוחות שלהם, הארגונים שהם הלקוח הסופי, במחיר נמוך יותר משמעותית. על פי הרגולציות בארצות הברית, כמו גם החוזים שחתמה אורקל מול הממשל, היא התחייבה שלא לעשות כך.
התביעה של פרסקלה הוגשה במסגרת "חוק התביעות הכוזבות" (False Claims Act). החוק מאפשר גם לאנשים שאינם שייכים לממשל להגיש בשמו תביעות נגד קבלנים, במקרים של חשד להונאה שנעשתה מול הממשל. מטרת החוק היא לחשוף שחיתויות, והדבר נעשה בצורת תמריץ של קבלת אחוזים מהפיצויים שפוסק בית המשפט באם הוכח, כי נעשתה מרמה.
הרגולציות בארצות הברית דורשות, כי במקרים של מתן שירותים לממשל על ידי קבלנים וספקי שירותים רבים נדרשת שקיפות לגבי מחירי המוצרים במהלך המשאים והמתנים עליהם. זאת, על מנת שלא ייווצרו מהלכים עוקפי רגולציות במסגרת התחרות בין הספקים השונים וכדי למנוע מצב שבו לקוחות מסוימים, מועדפים, יקבלו מוצרי תוכנה במחירים זולים משמעותית לעומת לקוחות אחרים, מבלי שהדבר יהיה ידוע לכלל הקבלנים.
על פי התביעה של פרסקלה, "אורקל עקפה ביודעין את החוקים והתקנות השונים", על מנת להעניק הנחות ללקוחות מסחריים שלה. לדבריו, החברה הנחתה את עובדיה לגבות הנחות רק על מוצרים מסוימים שלה, ובעסקות ספציפיות, המוגבלות לסכומים של עד 200 אלף דולרים. פרסקלה טען בתביעה, כי עובדי אורקל הביעו תמיהה על ה-"הפליה" במכירת מוצרים מסוימים בהנחה לעומת מוצרים אחרים. בתגובה, הנחה אלן אדר, אחד מסגני נשיא אורקל העולמית, קבלנים לחדול מלשאול האם אורקל מפרה בכך רגולציות, ואמר להם, כי אין בכוונת מטה אורקל להגיב לשאלות בנושא.
לא נמסרה תגובה מאורקל בנוגע לתביעה.
אורקל לא לבד
יצוין, כי המקרה של אורקל אינו היחיד שבמסגרתו מסתבכת ענקית IT עם הממשל האמריקני. כך, במרץ השנה שילמה EMC סכום של 87.5 מיליוני דולרים על מנת להסדיר חקירה פדרלית שנערכה נגדה לגבי חוזים שחתמה עליהם מול הממשל האמריקני. במסגרת החוזים, שנחתמו לפני כ-10 שנים, התחייבה EMC למכור ולהטמיע תשתיות אחסון ברשויות של הממשל. משרד המשפטים בוושינגטון פתח אז בחקירה בשאלות האם התשלומים ששילמה ענקית האחסון לשותפיה, העובדים במגזר הממשלתי האמריקני, היו תקינים, והאם לא בוצעו במסגרת אותן עסקות הונאות ודיווחי כזב. לו היה המשרד ממשיך בחקירה, הוא עלול היה להטיל על EMC סנקציות שונות, קנסות גבוהים או, במקרה החמור ביותר, השעיה מפעילות במגזר הממשלתי בארצות הברית.
מקרה נוסף אירע באפריל אשתקד, אז הגיעה נט-אפ (NetApp) להסכם דומה עם הממשל, ושילמה תמורת סגירת חקירה נגדה סכום של 128 מיליון דולרים. אורקל עצמה שילמה ב-2006 סכום של 98.5 מיליוני דולרים על מנת להסדיר תביעה שהוגשה נגדה בגין רכישת פיפלסופט (PeopleSoft), שלפיה היא דיווחה לרגולטור דיווחים כוזבים.
תגובות
(0)